суботу, 21 січня 2017 р.

Ознайомлення з правилами громадян, найпростішими правами дитини. (З клас)

Тема: Ознайомлення з правилами громадян, найпростішими правами дитини. З клас.
Мета: Ознайомити з деякими статтями Конституції України, з Декларацією прав дитини. Розвивати потребу до пізнання світу, засвоєння духовних цінностей у пізнавальній та моральній сферах. Виховувати патрілтизм, повагу до української держави, її законів, символіки.
Обладнання: плакат «Конвенція ООН прав дитини», графопроектор, «Тематичний словник школяра»К.С. Прищепи, В.Г. Лук 'яненко/на кожній парті/, перфокартки, знаки «Права дитини».
Хід уроку
І. Етап орієнтації
Створення проблемної ситуації.
- Сьогоднішній урок я хочу почати з поетичних рядків: Облітав журавель сто доріг, сто земель. Ми спитали журавля: «Де найкраща є земля?» Журавель відповідає: «Краще рідної немає!»
Учень: У всіх людей одна святиня,
 Куди не глянь, де не спитай.
 Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Нема без кореня рослини,
 А нас, людей, без Батьківщини.
-Діти, може, ви вже здогадалися, про що ми сьогодні з вами говоритимемо? (Так, про Батьківщину).
-        Як називається країна, де ми живемо? (Україна)
-         Яку назву має народ нашої держави? (Український)
-         Яку назву має столиця України? (Київ)
-Як називається наше місто, наша маленька батьківщина? (Олександрівка)
II. Етап визначення мети
-                   Ми народилися і живемо на такій чудовій, мальовничій землі, в нашій славній Україні. Тут народилися і жили наші прадіди, діди, живуть наші батьки, тут корінь українського народу, що сягає сивої давнини.
-                  Але Україна - це не тільки країна, це й держава. Що означає це слово? Настуся Говенко вдома попрацювала зі словником і зараз прочитає значення цього слова.
-                     Держава - це країна зі своїм урядом, законами, кордонами та спеціальними органами, які захищають державні інтереси)
-                     24 серпня 1991 року Верховна Рада України урочисто проголосила Акт незалежності України та створення постійної держави - України. Вона молода - наша держава.Їй лише 18 років. Але в неї є один з найголовніших законів. Він називається Конституцією, або Основним Законом. Ось із цим Законом я і хочу вас познайомити на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Етап проектування
- Сьогодні ми будемо працювати з таким планом:


1.Бесіда
2.Словник
3. Довідкове
4. Перегляд
5.Круги Вена
6. Декларація прав дитини
7.Розгляд плакату
8.Читання тексту
9.Робота у зошитах
10.Гра

11.Робота з перфопапками
12.Д/з: творче завдання
IV. Етап організації виконання плану діяльності
1.           Бесіда про Конституцію.
-            Що таке Конституція?
-              Уявіть собі, що люди раптом стали поводитись, як кому хочеться, без усяких правил. Водії почали заїжджати своїми машинами на тротуари, пішоходи - бігати серед машин по мостовій, ризикуючи потрапити під колеса. Учні не могли б зустрічатися зі своїми вчителями, а вчителі не могли б зібрати учнів, бо всі приходили б до школи у різний час. Літаки стикалися б у повітрі, поїзди - на коліях, пароплави - на воді.
Життя змусило людей встановити багато різних правил, і ми зустрічаємося з ними на кожному кроці.
Ви - учні, і тому повинні дотримуватися правил для учнів, щоб у школі під час уроків було тихо, щоб кожен мав своє місце за партою, щоб легше було вчителям вас навчати, а вам - навчатися.
-            Які правила для учнів ви знаєте?
(Відповіді учнів)
-            Але є такі правила, що обов'язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були - дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні, пішоходи чи пасажири. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов'язки кожного громадянина та його права. Ці правила і записані у цій маленькій книжечці, яку я тримаю в руках, - Конституції України.
2.            Робота в парах із «Тлумачним словником школяра».
-              Щоб краще зрозуміти тему нашого уроку, давайте попрацюємо зі словниками:
1                          група знайде, що означає слово «закон»;
2                          група - «обов'язки »;
3                          група - «право».
-           Зачитайте значення цих слів.
ЗАКОН - встановлене державною владою загально­обов'язкове правило, що має найвищу юридичну силу.
ОБОВ'ЯЗОК - те, що треба безумовно виконувати.
ПРАВО - система встановлених державою обов'язкових норм поведінки.
3. Робота «Довідкового бюро».
-                   Христинка Суль'явук та Чорний Яків приготували повідомлення про найголовніший закон.
1)                    У кожній державі є один найголовніший Закон. Він називається Конституцією, або Основним Законом. Усі інші «акони, які приймаються, не повинні суперечити Основному Закону. Ось чому кожен народ хоче мати хорошу Конституцію. І»о від Конституції залежить щастя і доля народу й кожної людини.
Кожний громадянин повинен добре знати Конституцію своєї держави, розуміти її, виконувати і боронити.
2)                  Конституція у перекладі з латинської мови означає - устрій, Пудова. Це закон про устрій, про будову держави і про головні права та обов'язки громадян.
4. Вибірковий перегляд статей Конституції.
Я хочу познайомити вас з деякими важливими статтями Конституції України (ст. 161).
Стаття 1.
Україна є суверенна, незалежна, демократична, соціальна,правова держава.
Стаття 10.
Держа вною мовою в Україні є українська мова.
Стаття 20.
Де ржавними символами України є Державний прапор України, Державний герб України і Державний гімн України
-            Хто знає, які кольори має прапор України? (Відповіді учнів)
-            Жовтий колір - золотаві хлібні лани. Синій колір - мирне блакитне небо.
-            Або ще: дніпровська чи морська вода і жовтий пісок.
-              Око українця завжди милували жовті квіти горицвіту, соняшника, голубі пелюстки цикорію, барвінку, волошки. Весною, коли відроджується життя, першими з'являються проліски, пшінка - сині й жовті квіти.
-            Що ви знаєте про герб та гімн нашої країни?
(Герб - це знак-картинка. Герби бувають різні й свідчать про те, чим славна держава. Український народ має герб - тризуб. Він дуже старовинний. Запровадив його князь Володимир Мономах. На тризубі можна побачити зброю : лук, меч. А якщо придивитись, можна прочитати слово - воля.
-             Гімн - це найголовніша пісня країни. Наш гімн «Ще не вмерла Україна». Слова написав Павло Чубинський, музику - Михайло Вербицький).
Стаття 49.
Кожен має право на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування.
Стаття 53.
Кожен має право на освіту.
Стаття 51.
У Конституції записано, що батьки зобов'язані утримувати дітей до їхнього повноліття. Повнолітні діти зобов'язані піклуватися про батьків, які з різних причин не можуть працювати.
-            Батьківського піклування діти іноді не помічають так само, як не помічають повітря, яким дихають. Хіба це справедливо? Адже батьки піклуються про здоров'я дітей, їхнє навчання
виховання. Крім того, батьки дбають, щоб діти були одягненими, у достатку, мали іграшки, все необхідне для навчання у школі.
-                   На жаль, буває по-іншому. В Україні зараз ще є сироти і діти, позбавлені батьківського піклування. Таким дітям допомагає держава. Вони живуть у дитячих будинках.
5. Розподіл обов'язків.
-                 А зараз, використовуючи круги Вена, розподілимо обов'язки між собою і батьками.
а)         Шануй батька й матір своїх;
б)         Люби й оберігай дітей;
в)         Піклуйся про здоров'я, навчання, розваги дітей;
г)          Не ображай старших, немічних;
д)         Заготовляй продукти, готуй їжу;
е)          Будь уважним і ввічливим один до одного;
є) Все добре переймай, а злого уникай.

(Робота з графопроектом)
Фізхвилинка
(Знайомство з «Декларацією прав дитини».
Люди, які турбуються, щоб життя дітей було щасливим, склали ще одну хорошу книгу. Це «Декларація прав дитини» - важливий документ, в якому визначені права дітей. Цей закон повинні виконувати люди всієї нашої планети Земля. Якщо вам
незрозуміле саме слово «декларація», то наші помічники пояснять його значення.
Декларація - це просто оголошення всіх прав, є права й у дітей, звичайно, треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ви - рівні,
 від народження в правах,
 і людина - змалку вільна,
наче в небі синім птах.
 Знайте ж, змалечку всіх діток
треба вчить оберігать,
 і ніхто у всьому світі
 їх не сміє ображать!
Треба діткам всього світу
 не сваритись, а дружить,
 і по правилах хороших,
 по закону треба жить!
-                Декларація була проголошена 10 грудня 1948 року. Вона має 47 статей, які включені до нашої Конституції. У цьому документі вперше були зазначені права дитини.
-            Які ви знаєте права? (Відповіді дітей).
-            Ми - діти світу. Поводьтеся з нами як з рівними.
-            Захищайте нас.
-            У нас має бути дах над головою, їжа, місце для гри.
-            У нас є своє ім'я і земля.
-            Доглядайте нас, коли ми хворіємо.
-            Добре навчайте нас.
-            Захищайте від жорстокості.
-            А зараз давайте визначимо обов'язки дітей:
-            Будь чесним, чуйним, добрим, людяним.
-            Не бийся.
-            Допомагай друзям.
-           Ділися іграшками.
-           Не кричи, вислухай товариша.
-            Людина починається з добра.
7.            Розгляд плакату «Конвенція ООН прав дитини».
8.           Читання тексту за Андрієм Усачовим. «Ніхто не має права ображати людину»
1.          Читання оповідання вчителем до слів «Ви можете вимагати через суд...»
2.           Висловлювання учнями міркувань, стосовно продовження твору.
3.            Читання кінцівки твору.
4.            Зіставлення міркувань з кінцівкою.
9.            Робота в зошитах з друкованою основою (с. 15 - 16)
1.                         Закріплення знань прав дитини.
2.                        Дописування речень, користуючись словами для довідок.
3.                        Визначення місцезнаходження слів «права», «обов'язки».
4.                          Розповіді учнів про свої обов'язки в школі та вдома.
5.                         Читання правила.
6.                         Розфарбовування малюнків.
V. Контрольно- оцінювальний етап
Гра «Підпишіть знак».
-            Усі діти мають право на повноцінне харчування.
-            Усі діти мають право на освіту.
-            Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
-            Усі діти мають право на медичну допомогу.
-            Особлива турбота дітям-інвалідам.
-           Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.
-          Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
-            Усі діти мають право на любов і піклування.
 2. Робота з перфопапками.
-             Визначити, чим є вислів - правом чи обов'язком.
1.           Кожен має право на охорону здоров'я.   (П)
2.            Не ображай менших.                                 (О)
3.           Мирно грайся з друзями.                          (О)
4.           Кожен має право на освіту.                       (П)
5.           Чемно розмовляй з однокласниками.       (О)
6.           Допомагай товаришеві.                             (О)
7.            Жодна дитина не повинна бути скривджена.    (П)
8.           Всі діти повинні знати свої права.            (О)
9.            Поважай працю інших.                             (О)
10.           Кожна дитина має право на власну думку.     
 (Взаємоперевірка за схемою на дошці)
VI. Заключний етап 1. Підсумок
-            З якими новими словами ви познайомилися? (Держава, закон, права, обов'язки, Конституція, Декларація)
-            Що ми називаємо Основним Законом?
-           Про що говорить стаття 68?
(Кожен зобов'язаний неухильно дотримуватися Конституції України).
1. Домашнє завдання: Створити книжечку законів, обов'я зкіп чи прав для дітей.


Немає коментарів:

Дописати коментар