Розвиваючі ігри з української мови


 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



                 ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ, ВПРАВИ ТА ІГРИ

 З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ


ЗВУКИ, БУКВИ, СКЛАД, НАГОЛОС

 

Подовження приголосних звуків

 

1.    Прочитати. Пояснити зміст кожного висловлювання. Згрупувати їх за значенням. Виписати слова з подовженими приголосними.

 

  1. Сумління – найкращий порадник. 2. Знання робить життя красним.

        3. Кішки гризуться – мишам привілля. 4. Світло землі – сонце, світло                                      

        людини – учення. 5. У працюючого обличчя рум’яне.

 

2.    Прочитати. Пояснити зміст кожного висловлювання. Списати. Слова з подовженими приголосними вимовити, розподіливши їх на частини для переносу. Визначити слова з протилежним значенням.

 

    1. І будень, і неділя – лінивому все безділля. 2. Книги – ключ до знання. 3. Хто знання має, той і мур ламає. 4. Вчення – світ, а невчення – тьма. 5. Від мовчання голова не болить. 6. Змагання – для ледарів смерть. 7. Куди вітер дме, туди й гілля хилиться.

 

3.    Прочитати. Пояснити зміст кожного висловлювання. Спиши. Слова з подовженими приголосними підкреслити. Які звуки чуємо та вимовляємо на місці подвоєних букв?

 

1.    Основа уміння – старанність. 2. І мовчання часом буває відповіддю.

      3. Терпіння й сумління все подолають. 4. Чистого сумління не взяти й не

      подарувати. 5. Незнання – не ганьба, ганьба – небажання знати.

 

Склади усний твір – розповідь, який кінчався б словами:  Терпіння й сумління все подолають.

 

4.    Прочитати і пояснити значення. Списати, вставивши пропущені букви. Які звуки позначені цими буквами?

 

1.    Не вбра…я людину прикрашає. 2. Єдна…я перемагає найдужчого ворога. 3. Незна…я – ворог, а зна…я – друг. 4. Розворушене бага…я дає більше полум’я. 5. Чисте вбра… не потребує пра…я.

 

5.    Замініть слова за зразком.  

 Зразок. Гілка — гілля.

             Насінина, волосина, колос, промінь, вуглина. (Рисочками поділити для переносу).

 

 

6.    Вправа «Модельєр»

 

Сніговик всю ніч не спав,

Слова до моделі добирав.

Ви йому допоможіть,

Слово до схеми доберіть!

О — О =: О                                    

Плаття, читання, колосся, волосся, життя, узлісся.

 

7.    Прочитай  текст.       

                                                                                                                                                                                  

                                                  Подорожник

         Росте у наших краях подорожник.  

         Зустрічається ця лікарська рослина  на узбіччі доріг, на луках,                                                                                поблизу помешкання, на узліссі. Заготовляють подорожник під час                                                                 цвітіння. При цьому намагаються не пошкодити коріння. Сушать                                                                              листя подорожника на горищах чи під іншим накриттям.

          Подорожник вживають для лікування різних хвороб.


Про яку лікарську рослину ти дізнався? Знайди і випиши слова з подовженими приголосними звуками, поділи їх на склади для переносу.

 

8. Прочитай текст.

 

Береза

      Білокора береза навесні довго здається позбавленою жи…я. Коли ж сонячне промі…я прогріє її, береза майже вмить просинається. Береза любить сонце. Ізумрудами виблискує її листя під промі…ям літнього сонця і, прогріте наскрізь, само спалахує золотом у світлі осіннього дня.

                                               За Ю.Збанацьким

Випиши слова з подовженими приголосними звуками, вставляючи пропущені букви. Зроби звуко-буквений аналіз виділеного слова.

 

9. Спиши. Підкресли слова з подовженими  м’якими приголосними. Виділене слово поділи по-різному для переносу.


На траві й квітках росинка,

Шелестіння й гомін гілки,                                               

Щебетання й пісня пташки,

Скрип жука, гудіння бджілки.

                                 (Я. Щоголів)

 

10.Склади і запиши речення зі словосполученнями. Порівняй свою розповідь з віршем Я.Щоголіва.

 

      Ясне проміння, пташине щебетання, бджолине гудіння, шелестіння гілля.

 

 

Ігри та цікаві вправи

 

1.    Хто швидше?

 

Учитель дає завдання придумати і записати десять слів з подвоєними приголосними.

       Виграє той, хто першим виконає завдання.

 

    2. Хто швидше закінчить слова?

  

         Учитель на дошці пише початок слів з подовженими приголосними. Учні повинні написати ці слова повністю.

          Пра…, дозві…, вугі…, сиді…, ши…, рі…, ста…, зі…, моту… .

 

(ззя, ття, лля, ття, ння, лля, лля, ння)

 

    3. Встав букви, щоб отримати слово з подовженими приголосними.

 

         Учитель дає учням завдання вписати в клітинки букви, щоб отримати    слово з подовженими приголосними.

 

Матеріал для гри:

 

с

 

 

 

 

н

н

я

п

 

 

 

т

т

я

 

з

 

 

н

н

я

 

( Світання, читання, знання)

 

б

 

 

 

т

т

я

в

 

 

т

т

я

 

ж

 

т

т

я

 

(Багаття, взуття, життя)

 

 

п

 

 

 

ч

ч

я

о

 

 

 

ч

ч

я

к

 

 

ч

ч

я

 

(Поруччя, обличчя, клоччя)

 

 

 

 

 

 

л

л

я

 

 

 

 

 

л

л

я

 

 

 

 

 

л

л

я

 

 

 

 

 

л

л

я

 

( Провалля, безсилля, дозвілля, підпілля)

 

 

 

 

 

л

л

я

 

 

 

 

л

л

я

 

 

 

 

л

л

я

 

 

 

 

л

л

я

( Вугілля, бадилля, весілля, Поділля)

 

8.    Гра «Доміно»

      Доміно складається із 28 карток, на яких написано слова або частини слів. Всі картки  під час гри кладуть на стіл. У грі беруть участь від двох до семи чоловік. Кожен з них бере однакову кількість карток.

      Гру починає той, у кого є чиста картка. До неї підставляється інша картка, перша половина якої чиста, а друга є початком нового слова. Картка із закінченням цього слова підставляється до попередньої, щоб вийшло слов, і т. д.

      Учасники гри ставлять свої картки одна за одною за годинниковою стрілкою. Той, хто не має потрібної картки, пропускає свій хід. Виграє той учасник, який першим виставить усі свої картки.

Матеріал для гри:

 

 

 

 

 

жит

 

тя

волос

 

ся

суд

 

дя

вугіл

 

ля

знан

 

ня

завдан

 

ня

читан

 

ня

писан

 

ня

гіл

 

ля

насін

 

ня

ріл

 

ля

стат

 

тя

Іл

 

ля

узліс

 

ся

століт

 

тя

бадил

 

ля

колос

 

ся

зіл

 

ля

зусил

 

ля

прилад

 

дя

облич

 

чя

ходін

 

ня

малюван

 

ня

оповідан

 

ня

галуз

 

зя

підборід

 

дя

 

 

 

7.    Хто швидше напише п’ять слів з подовженим приголосним?

 

     Учитель пропонує написати слова з певними подовженими приголосними і з певної кількості букв. Наприклад:

   а) з п'яти букв із лля (кілля, зілля, гілля, рілля, лляти)

   б) з шести букв із ття(стаття, сміття, взуття)

   в) з восьми букв із ддя (безладдя, знаряддя, приладдя, безлюддя, погруддя)

   г) з десяти букв із ння (піклування, гуркотіння, окреслення, марнування)

 

8.    Гра «Спіймай звук»

 

 Учні плескають в долоні, коли почують слово з подовженим приголосним; присідають, коли у слові немає подовженого приголосного: дозвілля,  неділя, колосся, порося, заняття, третя, дядя, знаряддя, каміння, пізня, Кузя, галуззя.

 

 

9.  Гра «Порівняй!»

— Визначте кількість звуків у словах і поставте знаки «<», «>», «=».

 

Сіно = сани                      Щітка > кішка

 



син     синь                      сон       дощ

 



дзиґа     мотив                джміль      парта

 


рак       мак                     
щит      вуж

 


гора       нора                 
лось        ліс

 



гриб      гість                  щиглик      дзвоник

 

9.    Вправа «Модельєр»

 

Сніговик всю ніч не спав,

Слова до моделі добирав.

Ви йому допоможіть,

Слово до схеми доберіть!

О — О =: О                                    

Плаття, читання, колосся, волосся, життя, узлісся.

 

10.  Гра «Прочитай — запиши»

 

— За допомогою звукових моделей прочитайте і запишіть слова.

[л’:е], [багат’:а], [вуг’іл’:а], [суд’:а], [нас’ін’:а], [зан’ат’:а], [взут’:а], [мал’уван’:а].

 

 

11. Утворіть слова за схемою. Запишіть їх за алфавітним порядком.

 


 

12. Гра «“Зайве” слово»

 

— Підкресліть «зайве» слово. Поясніть свій вибір.

Волосся, життя, багаття, п’ятниця, ллє, малювання.

 

  13. Гра «Добери прислів’я»

 

— Вставте у прислів’я пропущені слова з подвоєними буквами.

Дерево міцне ____, а людина — ____.

14. Гра «Добери слово»

— До поданих ознак доберіть слова з подвоєними приголосними.

чорне —                                   золоте —

чисте —                                   цікаве —

міцні —                                    велике —

 

    15. Доповніть вірш словами з подвоєними буквами.

На траві й квітках росинки,

________         й гомін гілки,

__________     й пісня пташки,

Скрип жука,   _____    бджілки.

 

Слова для довідок: гудіння, щебетання, шелестіння.

 

 16. За допомогою звукових моделей прочитай і запиши слова.

 

[л':е], [багат':а],  [вуг'іл':а],  [суд':а],  [нас'ін':а], [зан'ат':а], [взут':а], [мал'уван':а].

 

17. Спиши. Підкресли зайве слово. Поясни свій вибір.

 

Волосся, життя, багаття,  п'ятниця, ллє, малювання.

 

18. До поданих ознак добери слова з подвоєними приголосними.

Чорне …

золоте …

цікаве …

міцні …

 

19. Творча робота (на дошці малюнок сонечка та паучка в павутинці, під малюнком текст:

           Крізь гі(л,лл)я сонечне промі(н,нн)я завітало в гос(т,тт)і до павучка. Замилувалося сонечко срібним мереживом павути(н,нн)я. А павучок потер со(н,нн)і оченята і привітався з сонечком.

 

Розгляньте малюнок, прочитайте текст, спишіть, розкриваючи дужки. Дайте відповідь на запитання: Чим сонечку сподобалось павутиння? В яких словах відбулося подовження приголосних?

 

20. Відгадування загадок:

 

1. Висить сито павуками звито. (павутиння)

2. З «в» на голові росте, з «к» - я в полі золоте. (волосся - колосся)

3. Носять мене дівчатка, і ніколи — хлоп'ятка. (плаття)

4. Я у кожній є рослині: у кущі і вдеревині. Я не листя, не насіння. Люди звуть мене ... (коріння)

 

21. Склади за малюнками речення зі словами, які містять подвоєні приголосні букви. Запиши.

 

ЗВУКИ, БУКВИ, СКЛАД, НАГОЛОС


Буквосполучення йо, ьо

 

1. Мовознавче дослідження.

     Чим відрізняються слова першої і другої колонок?

     Запишіть слова, визначте кількість букв і звуків, розбийте слова на склади, зробіть висновок про напи­сання йо, ьо.

Бойовий                   Польовий

знайомий                 бадьорий

серйозно                   кольоровий

 

2. Вставте йо, ьо, обґрунтуйте свій вибір.

     Га...ок, ра...он, с...огодні, пол...оти, сл...ози, ма...орить, під...омний, сл...ота, бад...орість, ...одистий, мільйонер.

 

3. Зверніть увагу на правопис слів іншомовного походження. Складіть із кількома словами речення. Зробити фонетичний розбір  слова лосьйон.

Лосьйон                  Бульйон

каньйон                   павільйон

мільйон                   синьйор   

медаліст                  гільйотина

 

4. Мовознавче дослідження. Робота в групах.

    1)  Порівняйте написання прізвищ російського та українського мовами. Обґрунтуйте орфограму.

Ёлкин                       Йолкин

Муравьёв                 Муравйов

Копьев                      Копйов

Пушкарёв                 Пушкарьов

Журавлёв                 Журавльов

Снегирёв                  Снегирьов

Фёдоров                   Федоров (бо Федір)

Семёнов                   Семенов (бо Семен)

              2)  Розгляньте прізвища, скажіть, чи правильно записали учні свої прізвища.

            Новосьйолов, Чеботарев, Огарйов, Дьйомін, Єрьйомін.

 

5.  Пояснювальний диктант.

     Запишіть прислів’я та приказки, поясніть їх зміст, обґрунтуйте написання йо, ьо.

     На язиці медок, а на думці льодок. Йому брехати, як собаці мух ганяти. Зимою деньок, як комарів но­сок. Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить. Розумному натяк, дурному кийок.

 

6. Знайдіть третє «зайве» в групах слів.

     1)  ковал...ов, з...омка, кол...оровий;

     2)  бо...овий, с...огодні, баталь...н;

     3)  ц...ого, утр...ох, триль...он.

 

     7. «ЗЦІЛЕННЯ СЛІВ»  


Виготовити картки, в яких пропущені апостроф, або буквосполучення йо, ьо. Правильно вставити пропущене.  
Вороб—в га—к зна—мий міль—н  
сер—зний ра—н Солов—в чи—му  
га—вий бо—вий Мурав—в зна—мий  
буль—н с—годні с—мий бад—рий  
л—н тр—х л—х д—готь  
ц—го л—тчик пен—к т—хкає  
дз—б м-ята п-ять пір-я  
в-язка п-ють бур-ян здоров-я  
дев-ять сім-я подвір-я солов-ї  
п-явка в-юн п-ятірка м-ясо  
тім-я м-яч полум-я рум-яний 

 

8. Встав пропущені букви.

         1. __рж, ма__ріти, Сергі__вич, ба__к, пен__к, трет__ого, с__мого, ранн__го,      Л__ня, л__дохід, __д,  сер__зний, с__мий, л__тчик, зна__мий, Солов__в, Карас__в,  Корол__в.

1.    Міль__н, у н__го,буль__н, баталь__н, дружн__го, д__готь, Мурав__в, сл__зи, с__годні, вір__вка, чотир__х, Л__ня, кол__ровий, л__н, пен__к, га__к, син__го, ма__нез, ра__н.

2.    Ма__р, опен__к, т__хкає, тр__х,  дз__б, сол__вий, бо__вий, баталь__н, мал__вничий, пізн__го, вечірн__го, ден__к, сл__за, с__мга, с__рбати, схвил__ваний, кур__зний.

3.    Ціл__вий, під__м, Ст__па, бад__рий, змал__вує, пол__вий, л__х, міль__нер, шампінь__н,  павіль__н, під__м,во__вничий,  прац__витий, зна__мий, Л__ля, ра__н, хатн__го, л__тний.

4.     Сусідн__му, л__дяний, л__довик, л__нарка, ц__го, втр__х, сл__за, десят__х, намал__ваний, рул__вий, Га__ва, ки_к, сл._та, дз_бати, т_хкає.

 

9. Розподіліть слова в дві колонки, вставивши на місці пропущених літер буквосполучення йо, ьо. Поясніть правопис цих буквосполучень.

 

         С…мий, ра…н, бо…вий, бад…рий, мал…вничий, вол…вий, ма…рить, син…го, під…м, …дистий, га…к, зна…мий, л…довик, сер…зний, Мурав…в, прац…витий, дз…бик, сл…зи, с…годні, Солов…в.

 

10.Перекладіть речення українською мовою, поясніть уживання апострофа.

 

     Счастье в воздухе не вьется, а руками достается. Долг перед матерью трудно оплатить. На безрыбье и рак рыба. Не учи орла летать, а соловья петь. Ручи сольются – река, люди соединятся – сила. Лето собирает, а зима съедает. Добро долго помнится, а зло еще дольше. Ранние пташки росу пьют, а поздние слезки льют.

 

11. Робота над загадками.

 

— Відгадайте загадки. Запишіть слова-відгадки і поділіть їх для переносу.

В чистім полі він росте

 На високих ніжках,

В зелених панчішках.

Квіточки блакитні,

Оченьки привітні.

(Льон ).

Солоне, а не сіль,

Біжить, а не річка,

Блищить, а не золото,

Коли б угадати,

Та менш його знати.

( Сльози ).

Що залишається після зрубаного дерева?

(Пеньок ).

Грибочок чепурненький В сім’ї величенькій На пеньку зростає,

На сонці засмагає.

( Опеньок ).

(Л. Гребенькова)

— Яке слово не ділиться для переносу? Чому?

 

 

ЗВУКИ, БУКВИ, СКЛАД, НАГОЛОС

 

 Апостроф

 

1.    Спіймай апостроф .

 

Учитель називає слова. Учні оплеском у долоні ловлять слова з апострофом. Для гри можна використати такі слова:

 

    Б’ють, шиють, буряк, м’ята, тьмяний, тім’я, в’ю, п’ять, рум’яний, свято, в’язка, ваза, сім’я, сімка, солов’ї, солома, в’язи, вазон, подвір’я, крякати, в’янути, ранок, п’ю, дев’ять, матір’ю.

 

2.    Хто складе швидше?

 

Учні отримують картки зі складами і буквами, з яких складають слова. Виграє той, хто першим складе всі слова.

 Матеріал для гри:

 

 

мя

та

пір'

я

здо

ро

в'я

вю

нок

ро

зі

бю

в’я

за

ти

cім'

я

сі

м'я

g’я

так

со

ло

в

па

м'ять

м

кий

 

 

 

3.    Гра «Доміно»

 

 

 

 

 

мя

 

та

 мя

 

со

 Де

 

м’ян

полу

 

мя

соло

 

в’ї

мя

 

чі

 здо

 

ров’я

в’ю

 

ни

де

 

в’ять

бу

 

р'ян

пят

 

ниця

вя

 

зати 

па

 

пять

 по

 

вязка

под

 

віря

ма

 

тірю

сі

 

мя

гороб’

 

ятко

хло

 

пя

пі

 

рїна

хло

 

пята

голу

 

бятник

дере

 

вяний

поли

 

вяний

мя

 

кий

здоро

 

вя

 

 

4.    Складання словосполучень.

 

— Складіть словосполучення, додаючи слова з апострофом.

 

З гусячого ____;

____ чай;

подарунок для ____;

дружні ____.

 

Слова для довідок: Мар’яни, хлоп’ята, п’ють, пір’я.

 

 

5. Гра «Так — ні»

Учитель називає слово. Якщо при його написанні вживається апостроф, учні кажуть «так», у іншому випадку — «ні».

 

П’є, бур’ян, пір’я, здоров’я, солов’ї, лялька, хлоп’ята, в’ється, буря, б’ють, цвяхи, п’ють, в’яне, моря.

 

6. Гра «Утвори за зразком»

Зразок: торф — торф’яний.

Камінь — ...

Риба — ...

 

7. Роз’єднавши слова, прочитайте прислів’я.  Поясни його. Запишіть його каліграфічно.

Пташкакраснапір’ямалюдинизнанням. (Пташка красна пір’ям, а людина – знанням).

 

8. Гра «Обведи потрібне»

— Обведіть букви, після яких може ставитися апостроф.

д, г, б, п, в, л, ф, м, т, р

 

9. Гра «За алфавітом»

Спишіть слова за алфавітним порядком. Поставте наголос.

П’ять, б’ють, здоров’я, солов’ї, полум’я, рюкзак, м’ята, реп’ях, пір’я.

— Поясніть уживання апострофа в словах.

 

10. Гра «З якої казки?»

— Прочитайте, правильно вимовляючи слова з апострофом. Відгадайте, з якої казки цей уривок.

Напоїла курочка півника м’ятою, приклала гірчичник,— і пройшло.

— Спишіть, підкресліть букви, між якими стоїть апостроф.

 

11. Робота над загадками

— Прочитайте і відгадайте загадки. Випишіть слова з апострофом.

·       Сам маленький, а шубка дерев’яна.

·       Люблять мене, поважають, а б’ють мене, коли грають.

— Складіть звукову модель слова б’ють.

 

12. Коли так кажуть?

— Слова з апострофом слід читати так, щоб після твердих приголосних перед я, ю, є, ї звучав [й].

Робить п’яте через десяте. (Робити як-небудь.)

— Спишіть, поділяючи слова для переносу. Поставте наголос.

— Як треба переносити слова?

 

13. Гра „Утвори слова”             


                                                    хло


 і                  та                 пу                          х   

                                                                      

 сі                 ч                  ре                           нки

                                                 та                          

 

14.   Мовна  розминка.

        Скоромовки:

       1) У  Лук’яна  в’язка  м’яти.

        У  Дем’яна  дев’ять  в’язок.

       2) Зелен в’яз високий виріс.

 В’язолаз на в’яза виліз.

 Та зважай же, в’язолазе,

 не скрути на в’язі в’язи.

 

      

  15. Письмо  з  пам’яті. (Прослухати  вірш, запам’ятати, а  потім  записати  якнайбільше  слів  з  апострофом.

          У  п’ятницю, у  надвечір’я,      

          Як  туманцем  потягло,

          Сонце  плавно  у  міжгір’я

          Спочивати  попливло.

 

          На  подвір’ячку, під  в’язом,

          Вся  зібралася  сім’я:

          Відпочить, побути  разом

          Та  послухать  солов’я.

 

          Вечоріє. На  подвір’ї

          Вся  сім’я  рядком  сидить…

          Перше  випливло  сузір’я:

          Бавить, манить  і  мигтить.(9)

 

 

16. Вправа  на  правильну  вимову.

(Порівняти  вимову  і  звучання  слів: В’яз – свято, з’ява – зяблик, сузір’я – зоря, бур’ян – буря, сузір’я – гарячий.)

 

    17.  Робота  біля  дошки. (Подані в  транскрипції  слова  записати  відповідно  до  орфографічних  норм  і  навпаки. Завдання  на  карточках, учень  може  вибирати  сам.)

          (бйуть’), (арфйарка), (р’із’б’ар), (подв’ірйа), (п’івйаблука), (в’ідйізд), (звйазати), (кавйарн’а), (моркв’аний); зав’язь, обов’язок,

буряк, свято.

 

 

    18. «Лінгвістичний  аукціон.»

Робота  в  групах. (Назвати  якомога  більше  слів  з  апострофом.)

 

19. Розвиток  зв’язного  мовлення.

       ( Складіть усно невеликий твір – опис (3-4 речення) на тему «Квіти – очі природи»,  використавши якомога більше слів з апострофом. Поясніть написання обраних вами слів).

 

20. Загадки про апостроф

Я такий же, як знак розділовий,

Я відомий усій дітворі.

 Та в словах української мови

 Я пишусь не внизу, а вгорі.

 Що за особливий знак,

 Що не вимовляється ніяк,

 Але з ним поруч звуки інші

Звучать при вимові твердіше.

Я такий собі графічний знак,

 Але не вимовляюся ніяк.

 Відгадайте, діти, хто я,

 Живу у слові я сім'я.

Я є в під'їзді і в сім'ї,

Є я і в слові солов'ї.

 А от зі слова п'ять

Мене не витягнеш ніяк.

 А чи знаєте ви, діти,

Про найцікавіший знак на світі?

Округлий, пузатенький, із хвостиком маленьким.

Став після приголосних лиш

Та після (р'), мій друг, облиш.

Рідню хорошу знак цей має:

Орфоепія про нього дбає,

Фонетика найважчі справи доручає.

 

21.  Казка про апостроф.

      Увага! Увага!Трапилась непередбачена пригода. Хочете довідатись — яка? Слухайте...Не за морями глибокими, не за горами високими, а в мовознавчій державі жив-поживав цар Апостроф. Гордо походжав він перед своєю родиною. А коли збереться все сімейство на нараду,то його величність вихваляється:У рідній мові я вживаюсь, Апострофом називаюсь,Вередливий я й дивак,У мові я не зайвий знак.І кожен повинен був визнавати важливість його величності Апострофа. Гнів і обурення проймали все його єство, коли хтось не виконував його наказів, не вчив правил. Тоді він уживав рішучих заходів, йшов у наступ. Якось слуги донесли йому, щов одній із шкіл п’ятикласник на ім’я Лук’ян не підкорився волі царя, не забажав вивчити жодного правила про апостроф і навіть у своєму імені допустив помилку. Розсердився цар Апостроф і вирішив поквитатися з незнайком. Він наказав слугам схопити Лук’яна, кинути у в’язницю, а що найстрашніше — позбавити його імені.Діти! Ви ж хочете допомогти вашому однолітку: повернути ім’я, визволити його? Нам пора вирушати в мандрівку до царя Апострофа. Але доведеться здолати низку перешкод. Ви не боїтесь? Ми зможемо перемогти тільки разом, бо в дружбі — сила. Нам потрібно добре засвоїти всі паролі-правила царя Апострофа і виконати всі його завдання.

 

 

22. Гра «Зводимо міст».

 

1-2. Знайти в орфографічному словнику 7–8 слів (на літеру «в», «п») з апострофом і пояснити правила уживання апострофа в них.

 3-4. Записати подані в транскрипції слова відповідно до орфографічних норм: (бйуть’), (арфйарка), (р’із’б’ар), (подв’ірйа), (п’івйаблука), (в’ідйізд), (звйазати), (кавйарн’а); зав’язь, обов’язок, буряк.

 

23. Дидактична вправа: «Розумники та розумниці»

Цей знак дружить з іграшками, рослинами, птахами, рибами та іншими предметами. Давайте спробуємо відгадати ці слова.

·        Шкідлива трав’яниста рослина, яка росте на городі. (Бур’ян)

·        Дитяча іграшка, має круглу форму, виготовлена з гуми. (М’яч)

·        Риба, яка має довгу форму тіла, звивається як плазун. (В’юн)

·        Вогонь, що піднімається над предметом,який горить. (Полум’я)

·        Пристрій для рукоділля. (П’яльця)

·        Задня частина ступні. (П’ята)

·        Багаторічна запашна трав’яниста рослина, яку вкидають в чай. (М’ята)

·        Особиста назва людини, що дається їй після народження. (Ім’я)

·        Верхній покрив у птахів. (Пір’я)

·        Птахи, які дуже гарно співають. (Солов’ї)

 

24. Дидактична гра «Третій зайвий»

Знайдіть зайві слова у рядочках слів. Складіть з ними речення.

Мар’яна – бур’ян – буря

В’яз – свято – в’яне

М’ята – мама – м’ясо

Пір’я – пиріг – подвір’я

   Зразок виконання: буря, свято, мама, пиріг

 

 

25. Дидактична вправа «Відшукай!»

 Послухайте вірш і скажіть з якими словами подружився апостроф?

1.    Он чорний шпак співає вгорі,

Зозуля голосно кукука,

Скриплять червоні снігурі,

В дубову кору дятел стука.

Щебече зяблика сім’я.

І сиза горлиця воркує.

Чудова  ж пісня солов’я

На цими співами царює.

1.    Сніг лапатий, наче пір’я,

З вітром лине.

Застеляє все подвір’я,

Всі долини.

О. Лупій

2.    Падає, в’яне, лист багряний,

Золотиться сіножать.

                            Г. Коваль

4.    Соловейку, солов’ю

Я приспівочку зів’ю,

Світлу і барвисту

З золотого листя.

                          А. Малишко

  Зразок виконанняапостроф подружився з словами сім’я, солов’я, в’яне, зів’ю.

 

26. Дидактична вправа «Народ скаже, як зав’яже»

       Прочитай прислів’я, відшукай слова з апострофом.

·        Не потрібна солов’ю золота клітка, краща йому зеленая вітка.

·        Літо запасає, а зима з’їдає.

·        Поки суд та діло, а кошеня сало з’їло.

·        Вересень – рум’янець року.

·         

27.Дидактична вправа «Дешифрувальники»

Поясніть значення слів з апострофом: тім’я, плем’я, знічев’я, кав’ярня, зав’язь, інтерв’ю.

Зразок виконання:

Тім’я – верхня частина голови, від лоба до потилиці.

Плем’я – група людей, зв’язаних родовими відносинами, спільністю інтересів.

Знічев’я – з нічого робити, несподівано, раптом.

Кав’ярня – невеликий ресторан, де подають відвідувачам каву, чай.

Зав’язь – нижня частина органу квітки, в якій утворюється плід.

Інтерв’ю – розмова журналіста з людиною, призначена для опублікування.

 

28.Дидактична вправа «З якого твору?»

Послухайте твір і скажіть з якого твору даний уривок? Відшукайте слова з прислів’ями.

…Невесела вечеря – зморений батько, зажурена мати, сестричка Катерина, брат.

Сусід. Слава Ісусу Христу!

Всі. Навіки слава!

Сусід. Ще тільки вечеряєте? Що так пізно?

Мати. Та у нас клопіт, що й вечеря не в вечерю: хлопець десь дівся, – зранку як пішов, то і досі не  має. Бігали і до ставка , і до греблі, всі бур’яни обшукали, як у воду впав!

Батько. Догляділи!

Сусід. Нічого знайдеться. Може десь заснув у бур’яні. Проспиться – прийде…

Мати. Ну й де дітись вражій дитині?

Всі. Чумаки! Чумаки!

Сестричка. А ось і наший волоцюга з’явився.

Мала собі удова дев’ять синів і десяту дочку Галю. І вродилися ті дев’ять синів, як дев’ять соколів, один в одного …Усім Галя раденька страх, а до меншого кинеться і ввіп’ється, як п’явочка, устоньками, і обів’ється, наче хмелиночка рученьками…

Зразок виконання: бур’яни, з’явився дев’ять, ввіп’ється, п’явочка.

 

29.Дидактична вправа «Сортувальники»

На які групи можна поділити дані слова: м’ята, валер’яна , кропив’янка,  солов’ї, в’яз, в’юн? Складіть з ними речення.

  Зразок виконання

Птахи : кропив’янка, солов’ї

Рослини : м’ята, валер’яна, в’яз

Риби: в’юн

Солов’ї співають у нашому саду.

Бабуся заварила нам чай із м’яти.

Хлопчики в річці спіймали в’юна.

 

30.Дидактична вправа «Загадочка»

Послухайте загадку, запишіть слова з апострофом:

1.    Не злічу вже, стільки штук

За життя я з’їв гадюк.

Я колючий, мов будяк,

А зовуть мене …    їжак

2.    Хоч у нього шуба є,

Та як холод настає,

Він не їсть тоді, не п’є,

І не ходить, не гуляє,

А у лігво спать лягає…  ведмідь

3.    Я руда, низького зросту,

Хитра я і довгохвоста,

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м’ясо.

Вовку – брату я сестриця,

А зовуть мене …     лисиця

4.    Найчорніший з усіх птахів

Чистить ріллю від черв’яків… грак

Зразок виконання: з’їв, п’є, м’ясо, черв’яків.

 

31.Дидактична вправа «Скоромовки»

Прочитай скоромовки. Відшукай слова з апострофом

1.    Зелен в’яз високий виріс,

В’язолаз на в’яза виліз.

Не зважайте, в’язолазе,

Не скрути на в’язі в’язи.

2.    Прилетіли солов’ї,

Звеселилися гаї.

Ой веселі солов’ї,

Розкажіть про ті краї,

Що ви їли? Де ви спали?

А чи мають ті краї

Отакі , як в нас гаї?

3.    Заєць зяблика зустрів:

– Зебру зжер! Зміюку з’їв! –

Зяблик крикнув : – Значить, заєць –

Задавака і зухвалець!

Зразок виконання: в’яз, в’язолаз, в’язи, солов’ї, з’їв.

 

32. Дидактична вправа «Чарівні речення»

Прочитайте речення. Підкресліть слова з апострофом

Катерина та Дем’ян посварились за бур’ян.

Валер’ян, Мар’яна та Лук’ян пішли по гриби.

Зразок виконання: бур’ян, Дем’ян, Валер’ян, Лук’ян, Мар’яна.

 

33. Дидактична вправа «Дід – буквоїд»

Прочитайте і доберіть замість крапок слова з апострофом. Поясніть правопис.

Квіти відцвіли і з  …                                

Пташину від холоду захищає …

Виполюйте на грядках …

Весною пташки в..  собі гнізда.

Вам відомі ці малята: у голуба – г…, у ластівки – …

Слова для довідкизів’яли, бур’ян, пір’я, в’ють, ластів’ята, голуб’ята.

 

34. Дидактична вправа «Поміркуймо!»

Поясніть фразеологізми. Знайдіть слова з апострофом.

Дай, Боже, нашому ягняті вовка з’їсти.

На козі не об’їдеш.

Ні риба, ні м’ясо, а щось наче гриб.

День гуляє – три слабий, а на п’ятий – вихідний.

Зразок виконання : з’їсти, об’їдеш, м’ясо, п’ятий

35. Прочитай словосполучення. Заміни їх за зразком.

Спів солов’я – …, будинок з дерева – …, грунт з торфу – …, стріха з соломи – …, квакання жаби – … .

Зразок. Спів солов’я – солов’їний спів.

36.Спиши, вставляючи апостроф, якщо потрібно.

   Сім..я, мор..як, пір..я, бур..ян, здоров..я, св..ято, матір..ю, п..ятниця, п..юре, п..ють, п..чиво, в..юн, історі..я, ім..я, здоров..я, верхів..я, р..ятувати, хом..як, бур..як.

Слова з апострофом поділи рисками на склади.

37. Спиши, вставляючи пропущені орфограми.

Подвір..я

          Наше подвір..я в..лике. Валер..ян і Улянка випололи на н..ому бур..ян. Потім розбили квітник. Посіяли насі..я квітів. Хлоп..ята розчистили майданчик. Там усі ми граємо в м..яча. Вес..ло і гарно на нашому подвір..ї.

В_села сімейка

        Минулої в_сни у нас під дахом оселилася в_села гороб_яча сім_я. Наносили дорослі горо_ці багато пір_їнок і прутиків. Вилупилося у гніздечку п_ятеро голуб_яток. Дз_обики у них жовті, а замість пір_ячка у пташенят тільки ріден_кий пушок.

Виконай звуко-буквений аналіз виділених слів.

38. Прочитай і спиши вірш, вставляючи, де потрібно, апостроф.

                                       І мене в сім…ї великій,

   В сім…ї вольній, новій,

   Не забудьте пом…янути                                                                                                                                                                            

                                      Незлим тихим словом.

                                                                                                   (Т. Шевченко)

          Побудуй звукову модель виділеного слова.










Творчі і пошукові вправи з української мови
1. Дослідницька робота «З чого складається книга»
  • Про що може розповісти обкладинка?
  • А для чого потрібен зміст?
2. Гра «Пошук»
    1 група. Дослідіть походження слова апельсин.
    2 група. Дослідіть походження слова супутник.
    3 група. Вивчіть утворення слова щодня.
3. Творча робота
    1 група. Що таке текст?
    2 група. Які ознаки тексту?
    3 група. Назвіть зразки висловів, які не можна вважати текстом.
    4 група. Складіть коротку розповідь про іграшки.
4. Колективна пошукова робота
    1. Самостійне ознайомлення з текстом вправи.
         Обговорення за змістом.
    2. Колективне виконання вправи.
5. Прес-конференція
  • Про що ми сьогодні говорили на уроці?
  • Що нового ви дізнались?
  • Хто добре розібрався в новому матеріалі?
6. Аналітико-синтетична робота
  Заповніть пропуски, записавши характерні ознаки однорідних членів речення.
Однорідні члени речення
  1. __________________ (відповідають на одне питання).
  2. __________________ (зв’язані з одним словом).
  3. __________________ (є однаковими членами речення).
  4. __________________ (належать до однієї частини мови).
7. Робота у парах за вправою
 Вчитель виконує роль консультанта, до якого можна звернутися в разі виникнення утруднень. Пізніше вчитель може передати свої повноваження учневі (або парі), який першим правильно виконав завдання.
8. Творча робота
  Розставте розділові знаки у приказках.
  • Тричі виміряй а раз відріж.
  • Хліб та вода то козацька їда.
  • Хороше та не наше.
  • І стид говорить і гріх потаїть.
9. Проблемна робота
- Чи можна вважати залежні слова однорідними членами речення. Зробіть висновок.
10. Творча робота. (з дошки)
  У саду дозріли яблука груші сливи абрикоси
  • Вставте потрібні розділові знаки. Поясніть їх використання.
  • Поширте речення.
11. Гра «Одна хвилина»
  Клас об’єднується у групи. Група отримує картку і впродовж 1 хвилини складає зв’язну розповідь.
  Орієнтовні питання:
  1. Що таке однорідні члени речення?
  2. Які бувають знаки при однорідних членах речення?
  3. Чи впливають сполучники на розділові знаки при однорідних членах речення? Чому?
12. Пошукова робота
  Результати роботи за вправою обговорити у групах і представити на дошці у вигляді схеми речення.
1 група.                що?                          що робили?
                        
                             як?                                  що?

                                                                    яку?

2 група.                що?                            що робить?

                        які? які?                       де? де? де?

3 група.         що робить?             що? що?              що робить?
        
                                                                                        як?
13. Пояснювальний диктант
  Записавши  речення, поясніть розділові знаки.
14. Аналітичне завдання
  Вправа 98 (1) – самостійно.
  • Поставте питання своєму сусідові.
Завдання 98 (2) – колективно.
  • Чи завжди іменник позначає конкретний предмет, який можна взяти до рук?
15. Гра «Знавці»
  За матеріалом вправи 100.
  Вибрати один з іменників і розібрати його за зразком.
  Вислухати кількох учнів, а потім колективно розібрати одне із слів.
16. Вибіркова робота за варіантами
                1 варіант – виписати займенники з 1 речення.
                2 варіант – виписати займенники з 2, 3, 4 речення.
                3 варіант – виписати займенники з 5, 6, 7 речення.
17. Робота із словником і словниковим словом
  1 група працює з етимологічним словником, а 2 група – з тлумачним словником (гардероб).
18. «Допоможи Незнайку»
- Виправте помилки:
                                До його, до її, з їм, з їми.
19. Гра «Плюс і мінус»
   Діти показують «+», якщо прикметник м’якої групи, «-», якщо твердої.
Синя, сумний, давнє, спіла, раннє, літня.
20. Гра «Що? Де? Коли?» за запитаннями
  1. Від чого залежить правопис відмінкових закінчень прикметників?
  2. Розкажіть про правопис суфіксів –ськ, -зьк, -цьк. Наведіть приклади.
  3. Поставте подані прикметники в орудному, давальному і місцевому відмінках. Поясніть правопис слів домашній, синє.
  4. Визначте відмінок: на добрій землі, при гомінкій долині, в захмареній сині, довірливій доні.
  5. Розкажіть про форму називного відмінка множини.
21. Гра «Знайди і поясни»
      -   Знайдіть відомі вам частини мови:
              дивлюсь, гра, зимовий, у, і, вісім, під, але, другий.
      -   Які слова викликали у вас утруднення? Чому?
Розвиваючі вправи
1. Гра «Казкова зима»
  1. Перед початком гри необхідно згадати послідовність зміни пір року, уточнити назви зимових місяців, а також характерні ознаки зими.
  2. Повторити матеріал теми «Птахи, які зимують».
  3. Уточнити значення слів ожеледь, снігопад, поземка, заметіль, хуртовина.
  4. «Добирайте, називайте, запам’ятовуйте» - вправа щодо добирання ознак та дієслів до іменників.
Зима (яка?) – холодна, сувора, сніжна, хуртовинна,
довга, морозна…
Сніг (який?) - …
Сніжинки (які?) - …
Лід (який?) - …
Погода (яка?) - …
День (який?) - …
Мороз (який?) - …
Сніжинки взимку (що роблять?) – падають, в’ються,
кружляють, іскряться, блищать, тануть …
Лід на сонці (що робить?) - …
Мороз (що робить?) - …
Діти взимку (що роблять?) - …
Заметіль (що робить?) - …
Хуртовина (що робить?) - …
  1. «Назвіть ласкаво» - вправа щодо утворення іменників за допомогою суфіксів.
Сніг – сніжок.
Лід - …
Зима - …
Мороз - …
Заметіль - …
Сонце - …
  1. «Скажіть навпаки» - вправа щодо добирання антонімів.
Улітку дні жаркі, а взимку – холодні.
Улітку небо світле, а взимку - …
Улітку день довгий, а взимку - …
Улітку сонце світить яскраво, а взимку - …
Навесні лід на ріці тонкий, а взимку - …
Сніг м’який, а лід - …
Одні бурульки довгі, а інші - …
  1. Добирання однокореневих слів.
Сніг – сніжок, сніжинка, сніговик, сніжний, Снігуронька …
Зима - …
Мороз  - …
Лід - …
  1. Побудова поширених речень за зразком.
Настала зима.
Настала холодна зима.
Настала холодна хуртовинна зима.
  1. «Четвертий зайвий» - вправа щодо розвитку логічного
     мислення. Необхідно знайти і назвати «зайве» слово.
Ковзани, скакалка, лижі, санки.
Ворона, голуб, горобець, ластівка.
Лисиця, вовк, ведмідь, жирафа.
  1. Вправа «До – між – після»
Який місяць перед січнем?
Який місяць після січня?
Який місяць між лютим і груднем?
11. Вивчити вірш або уривок із вірша (за бажанням дитини).
     О. С. Пушкін «Зимовий ранок», «Зимовий вечір».
     М. Ладонщиков «Зимові картинки».

Зима


Одяглися люди в шуби,
натопили тепло груби.
Білки гріються в дуплі,
миші в норах у землі.
Сплять ведмеді в теплих
                                      лігвах,
сосни в інею застигли.
І під кригою на дні
     сплять у річці окуні.
                                

А під снігом в підземеллі,
в земляній м’якій постелі,
де немає світла дня,
причаїлося зерня.
Там не холодно зернинці –
спить вона, мов на перинці,
й тихо снить хороші сни
про веселі дні весни.
                        (Наталя Забіла)

                                           Два морози


Два морози йшли у ліс,
все вбирали в іній.
В того був червоний ніс,
а у цього – синій.
- Старший буде той із нас, -
каже брат до брата. –
хто людину зможе враз
до кісток пробрати!
Їде дядько в сіряку,
їде пан у шубі.
  • Вибираймо до смаку,
братику мій любий!
Посміхнувся Синій Ніс
і побіг до пана:
- Як би швидко кінь не віз,
я вже не відстану!
А Червоний Ніс згори
дивиться й сміється:
  • Крізь куниці та бобри
він і не проб’ється.
Ну, а з дядьком аж ніяк
я не забарюся:
під розірваний сіряк
зараз заберуся!
Синій Ніс на пана враз
налетів щодуху.
От під комір вже забравсь,
от схопив за вуха.
Пан ховає в хутро ніс,
зовсім замерзає.
А мороз під шубу вліз
і не вилізає.
І щипав, і пік як слід
пана всю дорогу.
Та й лишив біля воріт
вже напівживого.
В сніжній віхолі назад
Наш мороз понісся.
  • Чи вже впорався мій брат
З дядьком на узліссі?
А мороз – Червоний Ніс –
Теж за дядька взявся.
Дядько крекнув, з санок зліз
Та й підперезався.
Витер іній, що вже встиг
Обліпити брови,
І ступивши просто в сніг,
Став рубати дрова.
От мороз поліз в дірки,
І пече, й щипає,
Тільки дядько залюбки
Знай собі рубає.
Вже подертий сірячок
Зовсім змок від поту.
Відступив мороз на крок,
Каже: - Ну й робота!
Дядько вже сіряк скида,
Видно, вгрівся добре.
На сіряк мороз сіда,
Каже: - Ач, хоробрий!
Як залізу я в сіряк
Та укрию льодом,
Відтоді й побачиш, як
Задубієш згодом!
Склавши дрова, дроворуб
Йде до одежини.
А сіряк цупкий, як луб,
Весь – як та крижина!
І, натішившися вкрай,
Морозець радіє:
  • Шубу з льоду одягай!
Я тебе зогрію!
Каже дядько: - Не шуткуй!
Забирайся духом! –
Та й почав по сіряку
Молотить обухом.
Захрустів в Мороза бік,
Затріщали кості.
Ледве-ледве він утік,
Плачучи від злості.
Вдягся дядько та й погнав
Коника до хати.
А мороз пошкандибав
Під замет зітхати.


                                                                                                 (Наталя Забіла)
  1. Розвиток зв’язного мовлення. Скласти розповідь про зиму за
     планом.
  1. Як ви помітили настання зими?
  2. Назвіть її перші прикмети в природі.
  3. Зимові місяці.
  4. Ознаки зими.
  5. Звички звірів і птахів.
  6. Птахи, які зимують.
  7. Зимові забави та розваги.
Можна замість розповіді переказати текст.
     13. Знайомство із творами мистецтва.
         Розглянути репродукції (картини) про зиму. Наприклад:
  К. Горбатов «Старе місто. Зима», Е. Виржиковський «Початок зими.
  Торжок», І. Бродський «Зима», В. Кустодієв «Морозний день».
2. Гра «Пори року»
  1. Перед початком гри потрібно зя’сувати в дітей, яка зараз пора року.
  2. Уточніть знання про послідовність змін пір року.
  3. Попросіть назвати попередню для весни пору року, наступну за весною пору року.
  4. Уточніть знання весняних місяців.
  5. Розпитайте дітей, які зміни в неживій природі вони помітили.
  6. Розкажіть малятам про весняні польові роботи.
  7. Вправа «Добирайте, називайте» щодо добирання ознак і дієслів до іменників.
Весна (яка?) – рання, тепла, довгоочікувана…
Сонце (яке?) - …
День (який?) - …
Сніг навесні (який?) - …
Бурулька (яка?) - …
Сонце навесні (що робить?) – гріє, припікає, пестить,
зігріває …
Сніг навесні (що робить?)  - чорніє, тане…
Струмки навесні (що роблять?) - …
Бурульки навесні (що роблять?) - …
  1. Вправа «Порахуйте» щодо узгодження числівників з іменниками.
Один струмок, два струмки, три струмки, чотири струмки,
п’ять струмків.
Одна калюжа, дві калюжі…
Одна таловина…
Одна бурулька…
  1. Вправа «Назвіть ласкаво» щодо утворення іменників за допомогою суфіксів.
Струмок – струмочок, сонце - …
  1. Вправа «Один – багато» щодо вживання родового відмінка іменників множини.
Один струмок – багато струмків.
Одна калюжа – багато калюж.
Одна таловина - …
Одна бурулька - …
  1. Навчати утворювати ознаку за аналогією.
Березень – березневий.
Квітень - …
Сонце - …
Весна - …
Травень - …
Тепло - …
  1. Вправа «Скажіть навпаки» (продовжувати вчитися добирати антоніми).
Сніг узимку чистий, а навесні - …
Узимку дні холодні, а навесні - …
Узимку сонце тьмяне, а навесні - …
Узимку погода похмура, а навесні - …
  1. Зв’язне мовлення. Переказ без опори на питання.
  Сонце пригріває сильніше. Тане сніг, дзенькають каплі, біжать струмки. День стає довшим, а ніч – коротшою. На деревах бубнявіють бруньки. З’являються перші птахи. З-під снігу проростають проліски. Люди знімають шуби, одягають куртки, плащі. Настала весна.
  1. Розвиток дрібної моторики.
  Намалювати картину настання весни у своєму місті.
  1. Розвиток логічного мислення.
  1. Вправа «Буває – не буває»
Узимку з’являються таловини.
Навесні діти катаються на санках.
Навесні діти грають у сніжки.
Узимку на деревах розпускаються листочки.
  1. Відгадати загадку
Тане сніжок, квітне лужок.
День прибуває, - коли це буває? (навесні)
  1. Розвиток слухової пам’яті. Робота над чіткістю та виразністю мовлення. Вивчити уривок із вірша (на вибір).
Чотири пори року


Весела, гарна й кучерява
Маленька дівчинка Весна
Біжить, сміється, сіє трави,
І пісня ллється голосна.
По всіх усюдах пісня лине,
Усе пробуджує від сну,
І всі комашки, всі рослини
Вітають дівчинку Весну.
Дерева просять:
  • Весно красна,
Розкрий на гілочках бруньки!
А луки кажуть:
- Кинь-но рясно
По нашій зелені квітки!
І луки буйно зацвітають,
І свіжим листям гай шумить,
А дівчинка росте, зростає
Не щогодини, а щомить.
Це не дитя вже – подивіться
На гарну дівчину струнку!
Вона збирає полуниці
І стиглі вишні у садку.
І, світлом сонячним залита,
Слідкує, щоб усе росло…
Її тепер вже кличуть – Літо,
Хороше Літечко прийшло!
І сонце тепле, й небо синє,
І всюди праця йде на лад.
Вже запашні копиці сіна
На луках вистроїлись в ряд.
А ось веселі, загорілі
Вітають Літо малюки,
І плещуться, й здіймають хвилі
Під тихим берегом ріки.
Дні йдуть – і золота пшениця
Додолу хилить колоски.
Не дівчина вже – молодиця
Виходить в поле залюбки.
Турбот і справ у неї досить,
В роботі їй не заважай:
Це працьовита й щедра Осінь
Збирає добрий урожай.
І яблука зриває гарні.
І груші, й сливи запашні.
І буряки до цукроварні
Везуть з плантацій день при дні.
Вже над землею ходить холод,
І шлях відкрито всім вітрам.
- Беріть книжки, ідіть до школи!
Говорить Осінь школярам.
Ще й помахне пташкам привітно:
- До вирію летіти час! -
І жовте листя непомітно
З дерев зриває раз у раз.
Злітає листя. Жовтий килим
Лягає з шурхотом до ніг.
А вже на нього пухом білим
Сідає перший чистий сніг.
Вже зникла дівчина колишня,
І молодиці вже нема…
І тільки бродить в білій тиші
Бабуся лагідна – Зима.
  • Ану, - бабуся дітям каже, -
     Беріть санчата й ковзанці! –
Сама ж не сяде, не приляже,
Бо стільки справ в її руці:
Вона вкриває льодом води
Усіх ставків, озер та рік,
Під сніг ховає в полі сходи,
Щоб лютий холод їх не пік;
Велить, щоб віхоли гуділи,
Хилили все живе до сну…
І все спочине… І зраділо
Зустріне дівчинку – Весну!
                                                                                   (Наталя Забіла)

  1. Познайомити дітей із прислів’ями та приказками.
 Розповісти, що таке прислів’я, приказка, коли і для чого їх використовують. Розібрати кілька приказок про весну. Допомогти дітям їх запам’ятати.
  • Якщо у квітні  земля зопріває, отже, вчасно травень посіває. (Вийде хлібороб за околицю подивитися, що діється в полях, якими вони вийшли з-під снігу.)
  • Одна ластівка весни не робить. (Окремі ознаки, прикмети якого-небудь явища ще не свідчать про його дійсне настання, існування.)
  1. Ознайомлення із художньою літературою.
     На занятті можна прочитати й обговорити оповідання:
«Подвійна весна» (В. Біанкі), «Бджілки на розвідках»
(В. Берестов), «Весна» (І. Соколов-Микитов), «Чотири
бажання» (К. Ушинський).
  1. Ознайомлення з творами живопису.
  Розглянути репродукції картин: «Березень» (І. Левітана),
«Відлига» (Ф. Васильєв).


Немає коментарів:

Дописати коментар