Конспекти уроків з навчання грамоти

БУКВАРНИЙ ПЕРІОД

Тема. МАЛА РУКОПИСНА БУКВА а. АНАЛІЗ СКЛАДОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ МАЛОЇ БУКВИ а. ПИСЬМО МАЛОЇ БУКВИ а. ЗВУКОВИЙ АНАЛІЗ СЛІВ
 Мета: ознайомити учнів з рукописною буквою а, її складовими; вчити писати рукописну букву а окремо та в поєднанні з іншою; удосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати мовлення, мислення; виховувати охайність, уважність.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.      Вступна бесіда
- Яку букву вивчали на уроці читання?
- Який звук вона позначає?
2.      Гра «Упіймай звук [а]»
- Послухайте вірш і впіймайте слова зі звуком [а].
            Альбатрос питав акулу:
А про азбуку ти чула?
Азбука? —  Хвостом плескає,—
Акулятко вже читає.
Демонстрування малюнків акули й альбатроса.
- Назвіть звуки в слові акула.
- Скільки складів у цьому слові?
- Назвіть наголошений склад.
- Скільки звуків [а] у слові акула?
ІІІ. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1.      Порівняння малої рукописної і друкованої літери а
- Що спільного в цих буквах, а що — відмінного?
2.      Робота над верхнім малюнком сторінки зошита (с. 18}
- Що ви бачите на малюнку у верхній частині сторінки?
- Назвіть звуки у слові автобус.
- Скільки складів у цьому слові?
- Який склад наголошений?
3.      Аналіз складових елементів рядкової букви а
- Розгляньте рукописну букву а. З яких елементів вона складається? (З овалу і прямої лінії, заокругленої внизу.)
   Спочатку пишемо овал. Починаємо писати нижче верхньої рядкової лінії, ведемо вгору до лінії, заокруглюючи ліворуч, потім униз, теж заокруг­люючи. Біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо праворуч і ведемо вгору до початку овалу. Потім від верхньої рядкової лінії, торкаючись овалу, ведемо вниз пряму похилу лінію, яку біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо пра­воруч і закінчуємо близько середини рядка.
    У зошиті в рамочці біля букви є стрілочка з крапочкою, вона означає, що  це елемент, з якого починаємо писати букву. Якщо ви забули, звідки починати писати букву, подивіться на рамочку.
4.      Графічне тренування
- У віконцях автобуса ви бачите елементи букви а. Обведіть овал у ві­концях. Наводити починаємо за стрілочкою.
5.      Письмо малої букви а
Для вироблення навички плавного безвідривного письма у певному темпі можна запровадити письмо під лічбу.
    Рядкову букву а пишемо під лічбу «і-раз-і, два-і» (рух униз здійсню­ється на слова «раз, два», а рух угору — на «і»).
6.      Виконання завдань у першому рядку
Учитель звертає увагу на правильність постави учнів під час письма, поло­ження зошита.
Фізкультхвилинка
7.       Робота в другому рядку
Учні «пишуть» у повітрі декілька разів, потім продовжують вправу в рядку.
8.       Робота в третьому рядку
- Який елемент пишемо в третьому рядку разом з буквою а?
Пальчикова гімнастика «Чопулята»
Указівний і середні пальці «ходять» по столу.
Чопу-чопу-чопулята,
Ви — маленькі ноженята.
Чопу-чопу від колиски
До рудої кицьки Лиски.
9.       Робота в четвертому рядку
- Розгляньте завдання в четвертому рядку.
   Зараз ми вчитимемося поєднувати літери. На письмі букви наче три­маються за руки. Подивіться, як потрібно поєднувати букви: пишемо першу літеру, доводячи паличку із заокругленням до середини рядка, відриваємо ручку, потім пишемо другу літеру таким чином, щоб вони були з'єднані посе­редині рядка.
Учні «обводять» у повітрі з'єднання декілька разів, а потім виконують за­вдання у рядку.
Учитель стежить, як учні сидять, нагадує, як тримати ручку, зошит. Допо­магає учням, які потребують допомоги.
10. Виконання завдання зі знаком питання
- Відгадайте загадки.
• Як яблучко, гожа,                              • Він росте в краях далеких,
На лампочку схожа. (Груша)            Там, де пальми й сильна спека.
                                                                     Має довгий жовтий плід,
                                                                     Відгадати назву слід. (Банан)
- Знайдіть ці фрукти на малюнку.
- Які ще предмети ви бачите на малюнку?
- У назві якого предмета немає звука [а]? (Лимон)
- До яких слів подані звукові схеми?
- Знайдіть два предмети, до яких підходить одна схема. (Банан, лимон)
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
- Яку букву вчилися писати на сьогоднішньому уроці?
- Який звук вона позначає?
- Що подібне, а що — відмінне в малої рукописної та друкованої букви а?




Урок 27  01  11  1
Тема. АНАЛІЗ СКЛАДОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ ВЕЛИКОЇ БУКВИ Л. ПИСЬМО ВЕЛИКОЇ БУКВИ Л, СКЛАДІВ, РЕЧЕНЬ З ВЕЛИКОЮ ТА МАЛОЮ БУКВОЮ Лл
Мета: вчити учнів писати велику букву Л, склади та речення з нею; закріплювати пра­вило написання імен; розвивати зв'язне мовлення учнів, пам'ять; виховувати працелюбність.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.      Гра «Упіймайте звуки [л] та [л']»
Учні слухають вірш і запам'ятовують слова зі звуками [л], [л'].
Лінь лежить у Ліни в ліжку.
Каже: «Я посплю тут трішки».
Через неї лежебока
Ледь не відлежала боки.                              
Н.Становська
2.      Гра «Камінь — вата»
 Учитель читає слова. Якщо в слові твердий звук [л], учні кажуть «камінь», якщо м'який—«вата».
Літо, липа, лисичка, лампа, лінь, клітка, солома, ластівка.
ІІІ. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1.      Робота за малюнком зошита {с. 29, угорі)
Кого ви бачите на малюнку?
Дайте імена дітям, які б починалися звуком [л] або [л'].
Що роблять діти?
Де діти нарвали малини?
Ви слухали вірш про ліниву дівчинку Ліну. А якими є наші діти? (Пра­цьовиті)
У якому місяці достигає малина?
Що приготує мама з малини?
      (Варення. Малинове варення дуже ко­рисне, взимку допоможе при застуді.)
А що ще можна приготувати з малини? Дуже смачні з малиною... Дізна­єтесь, відгадавши загадку.         
• Місили, місили,
  Ліпили, ліпили,
  А тоді — хіп —
  І в окріп. (Вареники)
Скільки складів у слові малина?
Який склад наголошений?
Складіть звукову схему слова малина.
Складіть речення за поданою схемою.
2.       Мотивація навчальної діяльності
Яку букву вчилися писати на попередньому уроці?
На яку букву схожа мала рукописна буква л?
Чи можна обійтися без великої букви? Чому?
       - Коли ми пишемо велику букву?
3.      Письмо великої літери Л
  Сьогодні ми вчитимемося писати велику літеру Л. Порівняйте велику рукописну букву з малою. Чи подібні вони за формою? А за розміром?
  Що вам нагадує велика літера?
  Велика буква пишеться так, як рядкова, лише більшого розміру. Висота її сягає міжрядкової лінії.
Учитель показує, як пишеться велика буква Л на дошці з поясненням.
   «Напишіть» у повітрі три рази букву Л. Подивіться на неї у зошиті. Об­ведіть зразок. Допишіть зразок до кінця.
Фізкультхвилинка
Шумить вітер,
Шумить ліс.
Тихо лісом ходить лис.
Заховався зайчик в кущ.
Із куща піднявся хрущ.
Не хитайте ви куща,
Не лякайте-но хруща.
Хай росте угору ліс,
Не чіпа хай зайця лис.
Тільки вітер: «Шу-шу-шу!»
Сядьте тихо, вас прошу.
4.      Письмо складів Лі, Ла
- Яке поєднання у складі Лі? (Безвідривне) А в складі Ла? (Відривне, букву «а» починаємо писати трохи нижче верхньої рядкової лінії.)
5. Робота в четвертому рядку
- Прочитайте слово. Чому це слово пишеться з великої букви?
    Букви Л та і з'єднуються безвідривно, літера і доводиться до верхньої рядкової лінії, де починається буква к, потім ставиться крапка і продовжу­ється написання слова.
Пальчикова гімнастика «Зайчики-моргайчики»
Кожним пальцем по черзі «давати» щигля.
Зайчики-моргайчики,
Мої любі пальчики.
Щиглика злякалися
І порозбігалися.
6. Письмо речення
- Прочитайте речення. Скільки в ньому слів?
- Як пишеться перше слово в реченні?
 — Який знак ставиться в кінці речення?
- Речення слід списувати по словах: подивитися на перше слово, запам'ятати і написати, не підглядаючи і т. д.
7. Виконання завдання діда Буквоїда
- Упізнайте друковані буквосполучення, допишіть їх і напишіть рукопис­ними буквами у рядках.
1.      Виконання завдання зі знаком питання
- Знайдіть таку саму групу букв, як у хмаринці. Обведіть її своєю хма­ринкою.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
-          Яку букву вчилися писати на сьогоднішньому уроці?
Що нового й цікавого дізналися на уроці?
-          Як слід списувати речення?


Урок НАВЧАННЯ ГРАМОТИ   ЧИТАННЯ   1702
Тема. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВИХ ЗНАЧЕНЬ БУКВИ Цц. ОПРАЦЮВАННЯ КАЗКИ «РОДИЧІ» ТА ВІРША В. ЛУЧУКА «УСТАВАТИ РАНО ТРЕБА»
Мета: закріпити знання учнів про букву Цц та її звукові значення; формувати свідомі на¬вички читання слів з буквою Цц; розвивати мовлення, мислення, увагу; виховувати патріотичні почуття.
                                                                       Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Мовленнєва розминка
Розучування скоромовки
У крамниці продавець
Загубив свій олівець.
2. Гра «Хто добре чує звук [ц]?»

Цуценя зайшло у двір,
На подвір’ї — «страшний звір»...
Під зів’ялим бур’яном
Воно стрілось з цвіркуном.
Цап забрів у двір рогатий —
Цуценя втекло до хати.
Цілу ніч йому не спалось —
Цапа цуценя боялось.

3. Гра «Букви розгубилися»
                                                      ГАНЦИ, КРИЦ, КОРЦУ
4.            Хвилинка-цікавинка
-  У назвах яких тварин є звук [ц’]? (Лисиця, заєць, вівця, вовчиця, ведме¬диця...)
5.            Читання тексту «Циркова залізниця»
Фізкультхвилинка
ІІІ.  РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (с. 114-115)
1. Опрацювання казки «Родичі»
1)  Читання казки вчителем.
2) Словникова робота.
Закопилила губи — надулася, розсердилася; заважничала.
Барвисте платтячко —забарвлене у різні кольори; різнокольорове.
Не цурайтеся свого роду — не зневажайте свій рід,
3)  Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання оповідання учнями.
- Назвіть дійових осіб казки.
4)  Читання тексту учнями «ланцюжком».
-  Що запитав Буряк Цукерку?
-  Що відповіла Цукерка?
 - Що пояснила тітка Цибулина?
5) Вибіркове читання.
- Знайдіть слова з буквою «це» і прочитайте їх.
- Прочитайте речення, в кінці яких стоїть знак оклику.
6) Читаний оповідання за особами.
7)  Гра «Читає Незнайко».
   Учитель читає речення, навмисно замінюючи в ньому слова. Учні відшу¬кують речення і читають його без «помилки».
- Чому це ти, сестрице, така непривітна до мене? — запитав Буряк Цибу¬лину (Цукерку).              .
-  Я тобі не сестриця! — закопилила ніс (губи) Цукерка. Я солодка, у зеле¬ному (барвистому) паперовому платтячку.
8) Робота за малюнком.
- КОГО ви бачите на малюнку?
-  Чи можете ви впізнати, хто де зображений?
2. Опрацювання вірша В. Лучука «Уставати рано треба»
1) Розглядання ілюстрації.
- Що зобразив художник на малюнку?
2)  Читання вірша вчителем.
-  Поясніть назву вірша.
-  Знайдіть у вірші рими.
3) Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
- Знайдіть слова з буквою «це» і прочитайте їх.
-  Прочитайте речення, в кінці яких стоїть знак оклику.
-  Як слід читати ці речення?
-  Додайте останнє слово рядка вірша.
Рано-вранці крізь віконце зазирнуло в хату... (сонце).
Я збудив Марійку знову на зарядку на... (райкову).
Вже Марійка учениця — довго спати не... (годиться)\
Усміхнулось сонце з неба:
— Уставати рано... (треба)!
4)Читання вірша учнями вголос.
—           Чого ВЧИТЬ цей вірш?
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
- Про яких родичів ми читали казку?
-  Що запам’ятали з цієї казки?
     — Хто будив Марійку?
      - О котрій годині ви прокидаєтеся?




Урок НАВЧВННЯ ГРАМОТИ  ЧИТАННЯ  2202 1А
Тема. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗВУКОВОГО ЗНАЧЕННЯ ВИВЧЕНИХ БУКВ. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕКСТУ «МІСТА УКРАЇНИ». СКЛАДАННЯ УСНОЇ РОЗПОВІДІ ПРО РІДНЕ МІСТО (село).
Мета: закріпити знання учнів про звукове значення вивчених букв; вчити складати усну розповідь про рідне місто (село); провести роботу з дитячою книжкою; виховувати інтерес до читання.
                                                                                         Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.  ПОВТОРЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Мовленнєва розминка .
Розучування скоромовки
Їжак і їжаченя,
Їздять по гриби щодня,
Їжачиха помагає,
Сироїжки їм збирає .
2. Звукова зарядка
- Назвіть голосні у слові «українка»; однакові звуки у словах «українка», «україночка», «українська».
-  Визначте наголос і кількість складів у словах: «гривня», «гривні», «гривень».
3.  Гра «Хто більше?»
На дошці записані слова:
Київ, киянин, киянка, кияночка.
Діти читають написане протягом кількох секунд. Потім дошка закрива¬ється. Учні по пам’яті називають слова.
4. Читання тексту «Гроші України»
5. Робота над загадками
Прекрасне, горде й величаве
Стоїть на березі Дніпра.
Князів-русинів вічна слава
У назві міста ожива. (Київ)
Цвітуть сади, Дніпро шумить,
І пісня ллється солов’їна,          -
І жайвір лине у блакить.
Це рідна наша... (Україна).
6. Гра «Третій зайвий»
Київ, Полтава, Лтава, Ужгород, Запоріжжя.
Лтава, Уж, Дніпро, Луганськ, Лугань.
Фізкультхвилинка
ІІІ. РОБОТА ЗА БУКВАРЕМ (с. 119)
1.            Робота за фотографіями
—           Діти, наша держава велика, в ній є багато міст і сіл. Які міста та села ви знаєте?
 Згадайте, де живуть ваші родичі, знайомі. (Відповіді дітей0
— Ось тут на фотографіях зображені краєвиди кількох міст, А хто знає, як називається головне місто України? {Київ) Так, правильно. Київ — це сто¬лиця нашої держави, найбільше місто. Чому Київ називають головним містом? (У Києві працює Верховна Рада України, уряд України, Президент України.)
-  Як називається головна вулиця в Києві? (Хрещатик)
-  На берегах якої річки розташований Київ? (На берегах Дніпра)
-  Дніпро — Це найбільша, наймогутніша річка в Україні. А які ще річки ви знаєте? (Відповіді дітей.)
- ЯК називається річка, що протікає через наше місто?
2.            Опрацювання тексту «Міста України»
 Читання тексту вчителем.
- На честь кого названо місто Київ?
 Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання оповідання учнями.
-  Прочитайте оповідання самостійно і запам’ятайте назви річок і міст.
 Читання тексту учнями «ланцюжком».
-  Як ви розумієте слова тексту: «Кожне місто України славне своїм ми¬нулим і людьми, які в ньому живуть»?
 Вибіркове читання.
-  Знайдіть слова з буквою ї та прочитайте їх.
-  Хто заснував місто Львів?
- На яких річках стоять міста Полтава, Ужгород, Луганськ?
 Гра «Читає Незнайко».
   Учитель читає речення, навмисно замінюючи в ньому слова. Учні відшу¬кують речення і читають його без «помилки».     
  І назвав це місто на честь свого сина Кия (Лева).
 Полтава — на річці Уж (Лтава).
Луганськ (Запоріжжя) знаходиться за порогами Дніпра.
3.            Складання усної розповіді про рідне селище)
- Які міста України тобі відомі?
-  Розкажи про місто або село, у якому ти живеш.Робота в групах  Захист  робіт
- Потрібно дати можливість дітям розказати про своє  селище, викликати почуття гордості за свій край і потребу дізнатися про нього якнай¬більше від батьків, родичів, знайомих.
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ
-  Що нового дізналися на уроці?

- Що розповісте вдома батькам?




Урок 0612  2016  навчвння грамоти  письмо
Тема. АНАЛІЗ  СКЛАДОВИХ ЕЛЕМЕНТІВ ВЕЛИКОЇ БУКВИ У.     ПИСЬМО ВЕЛИКОЇ БУКВИ У.
           РОЗГАДУВАННЯ РЕБУСІВ
Мета: вчити учнів писати велику рукописну букву У, склади, слова і речення з нею, розгадувати ребуси; розвивати зв'язне мовлення учнів, орфографічну пильність; виховувати охайність, пунктуальність.
                                                                                ХІД уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.            Гра «Знайди наголошений склад»
Учитель називає слово. Учні, користуючись сигнальними картками, вказують номер наголошеного складу. (Зошит, кішка, морозиво, хурделиця, кро¬кодил, азбука, сніжок.)
2.            Розучування вірша
ЦЕ МОЯ УКРАЇНА
Зацвітає калина,
Зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна,
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна.
А. Камінчук
Робота над змістом вірша
- Як називається наша Батьківщина?
- Чим вона славиться? (Цвітом калини, стрімкими річками, безмежними степами...)
- А ще наша Батьківщина славиться лісами, де водиться багато дичини.
3.            Робота за малюнком зошита {с. 51,угорі)
- Розгляньте малюнок.
- Які дерева ви впізнали?
- Хто заховався за деревами?
- Знайдіть тварин і розфарбуйте їх.
ІІІ. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1.            Гра «Знайдіть пару»
На дошці у довільному порядку виставлені букви:
                               А а, Н, н, Т, т, 0, о, М, м, П, п, Е, е, І, і, Л,л,С,с,у.
Учні мають об'єднати букви в пари.
- Яка буква виявилася без пари?
2.            Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми навчимося писати велику рукописну букву У.
3.            Порівняння рукописної і друкованої букви У
- Розгляньте друковану і рукописну букву У.
- Чим вони схожі? Чим відрізняються?              -
4.            Письмо великої букви У
  -   З яких елементів складається велика буква У? (Перший елемент — пряма похила лінія, заокруглена вгорі вліво, внизу — вправо. Другий — пряма похила із заокругленням внизу вліво.)
- Починаємо писати букву трохи нижче міжрядкової лінії, ведемо вгору, заокруглюємо, торкаючись міжрядкової лінії, ведемо вгору, заокруглюємо, торкаючись міжрядкової лінії, і ведемо похило вниз до верхньої рядкової, де теж заокруглюємо вправо, торкаючись її; далі не зупиняємось, а продовжуємо пряму знову до міжрядкової лінії, звідки повертаємося по написаній униз прямою похилою, подовженою до нижньої рядкової лінії, і, нарешті, заокруг¬люємо її вліво.
(Учитель пише ще двічі букву У, звертаючи увагу на те, що вона має бути не дуже широкою — не слід дуже розтягувати нижнє заокруг¬лення першого елемента і відводити його далеко вправо.)
Учні наводять два-три рази велику букву У в повітрі, а потім — зразки у зо¬шиті. Пишуть самостійно велику букву У в другому рядку, періодично порів¬нюючи її зі зразком.
Фізкультхвилинка
5.            Письмо буквосполучень
- Прочитайте буквосполучення.
- Як буква У поєднується з іншими буквами? (Невеликою прямою лінією, яка виходить з її основи.)
6.            Письмо речення
- Прочитайте речення.
- Скільки в ньому слів?
- Як пишеться перше слово в реченні?
- Який знак стоїть у кінці речення?
- Які знаки ви бачите в реченні? (Учитель звертає увагу на коми, їх на¬писання.)
- Повторіть речення. Прочитайте перше слово, наведіть його ручкою, за¬пишіть у наступному рядку перше слово. Прочитайте друге слово, наведіть його, запишіть у наступному рядку і т. д. Перевірте речення шляхом самостій¬ного перечитування вголос.
7.            Диктант слів
                                 Ніс, роса, рак, пилка, лимон.
Пальчикова гімнастика «Павучок»
Кисті рук торкаються одна одної тильною стороною. Почергово переплести між собою пальці рук і розвести долоні — «розстелити хустинку».
Із тоненьких ниточок
Плете хустку павучок.
Ниточки переплітає
І хустинку розстеляє.
8.            Розгадування ребусів
Учні розгадують ребуси, записують слова сова і вовк у вільному рядку.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Мікрофон»
- Розкажіть про свої враження від сьогоднішнього уроку.

Мікрофон надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі. Го¬ворити має тільки той, у кого символічний мікрофон. Відповіді не коменту¬ються. Коли хтось говорить, решта не мають права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.






Урок 1701  навчання грамоти письмо  1А
Тема. ПОРІВНЯННЯ ДРУКОВАНИХ І РУКОПИСНИХ, ВЕЛИКИХ І МАЛИХ БУКВ. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВИЧОК ПИСЬМА ВИВЧЕНИХ БУКВ. СПИСУВАННЯ ДРУКОВАНИХ СЛІВ, РЕЧЕННЯ. САМОДИКТАНТ.
Мета: повторити написання друкованих і рукописних, великих і малих літер; закріпити навички списування друкованих слів, речень; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати охайність, вміння дотримуватися гігієнічних правил письма.
                                                                     ХІД уроку
І.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розучування скоромовки

Чорно, чорно уночі.
Чорні очі у сичів.
Чорні очі, чорні крила,
Чорна тінь усе накрила.
Через чорних тих сичів —
Чорно, чорно уночі.

- Яка пташка згадується у скоромовці?
ІІІ.  РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Складання опису сича
- Розгляньте малюнок пташки.
- Яка пташка за розміром?
- Які крила у сича? вушка? Які очі?
- На кого полює сич? Яку користь приносить?
ІV.  РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1.            Порівняння рукописних букв Уу і Чч, письмо їх у кульках
-  Розгляньте рукописні і друковані букви Уу і Чч.
- З яких елементів вони складаються?
- Що в них спільного? Що — відмінного?
2.            Робота за сюжетним малюнком (г. 8)
- Яка пора року зображена на малюнку?
-  Що роблять діти?
-  Якого сніговика вони зліпили? Розкажіть.
-  Діти наліпили сніжок. Проведіть до кожної сніжки букву і прочитайте утворене слово. (Сніговик)
3.            Письмо слів
• Біле, як сорочка,
Пухнасте, як квочка,
Крил не має, а літає.
Що то за птиця,
Що сонця боїться. (Сніг)
-  Слово-відгадку прочитайте в першому рядку.
      - Розгляньте поєднання букв. Запишіть слово.
• Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В Них червоні гарні груди —
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки... (снігурі).
— Розгляньте малюнок снігура.
- Яка у пташки голівка? дзьоб? груди? крила?
-  Прочитайте слово-відгадку.
-  Розгляньте поєднання букв. Підкресліть безвідривні поєднання. Запи¬шіть слово.
4.  Списування речення з рукописного шрифту
Фізкультхвилинка
5.  Списування речення з друкованого шрифту
Учні самостійно списують речення в зошити, один учень працює біля дошки. (Колективна перевірка правильності написання речення.)
6.  Гра «Знайди пару»
-  Розфарбуйте одним кольором кожну пару букв. (Рукописна велика і мала.)
- Запишіть букви парами у рядку.
7. Робота над словами в рамочці
- Прочитайте слова, подані в рамочці.
Робота в групах
-  Складіть речення зі словами:
1             група — порічка, голуб, торт;
2             група — папір, гриб, гумка;
3             група — півень, таксі, гарбуз.
8. Розучування скоромовки

Перепілка — гарна птиця,
Та хлоп’ят вона боїться.
А хлоп’ята візьмуть гілку,
І лякають перепілку.
Не потрібно так лякать,
В неї п’ять перепелят.

- Розгляньте малюнок перепілки. Розкажіть про неї так, як ми розпові¬дали про сича і снігура.
- Запишіть рукописними буквами спочатку всі слова, які починаються на букву г, потім — піт.       
Пальчикова гімнастика
9.            Письмо речень
- За цими реченнями слід упізнати хлопчиків і дописати їхні імена.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
- Які завдання найбільш сподобалися?
-  Виконання яких завдань викликало труднощі?

 - Чи вдалося їх подолати? Завдяки чому?

Тема: Звук [й] та буква Йг1 (За «Букварем» К.Прищепи)
Мета: дати поняття про звук [й] як такий, що не має парного твердого приголосного. Ознайомити з буквою, яка позначає звук [й]. Вчити читати слова з новою буквою. Збагачувати словниковий запас учнів. Продовжити роботу з багатозначними словами. Розвивати увагу, логічне мислення, фонематичний слух. Прищеплювати почуття гордості за рідний край, за Батьківщину, бажання оберігати все, що дарує нам природа.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
-             Сьогодні до нас у гості завітала Мальвіна і принесла нам ось цей вірш:
Букви - дружні ми сестрички, хоч і маєм різні звички. Нас тридцять три, нас тридцять три. Гарні, рівні, не криві, Ми усі від А до Я - алфавітова сім'я.
-            Тож розкажіть Мальвіні, над якою буквою з цієї родини ми працювали на минулому уроці? (Буквою Зз) Який звук вона позначає? (Приголосний) А ще які букви ми з вами вивчили?
(А,о, е, у, и, я, ю, і, н, л, м, р, в, д, т, с, к, п)
П. Етап визначення мети
-            Сьогодні ми з вами відправимося в уявну подорож на потязі по чарівній країні Знань. Разом з Мальвіною ви познайомитесь із новим звуком, буквою, яка його позначає, читатимете з нею склади та слова.
ПІ. Етап проектування
-            Давайте виберемо маршрут, по якому ми будемо рухатися (вибір станцій і завдань, які будуть на них виконуватись).
-             Увага! Увага! Відправляється казковий потяг від станцій «Фундукліївка» до станції «Ігрова». Під час подорожі зупинимося па станціях «Скоромовки», «Загадкова», «Звукова», «Букварія», «Поетична».
-               Отже, ми вирушаємо в дорогу. Що ми чуємо, коли потяг підправляється від платформи? (Чу - чу - чу!)
IV. Етап організації виконання плану

І. Робота в парах. Розчитування.
-             Нашим квитком на проїзд буде ось ця таблиця складів.


а
е
и
і
0
У
я
ю
пр
пра
пре
при
прі
про
пру
пря
прю
гір
апр
епр
ипр
іпр
опр
упр
япр
юпр

Щоб нам без перешкод дібратися до кінцевої зупинки, потрібно добре прочитати рядочки з таблиці. Перший рядочок читає сусід зліва
(І варіант), другий - сусід справа (II варіант). Слухайте один (Ніною уважно. (Повторне читання учнями, які краще читають.Колективне читання).
2. Зупинка на станції «Скоромовка».
Діти, розкажіть свою улюблену скоромовку так швидко, як рухається наш казковий експрес.
3. Зупинка на станції «Загадкова».
-            На цій станції живе мудра Сова. У неї сьогодні свято - день народження. А кого вона запросила в гості ви дізнаєтесь після того, коли відгадаєте загадку.
Він маленький, він вухатий,
Куцохвостий і вусатий.
Як же звіра цього звати? (Зайчик)
-            Які слова вам допомогли дізнатися, що в цій загадці йдеться про зайчика? На яке питання відповідають ці слова? (Який?). Що вони називають? (Ознаки предметів). Промовимо всі разом слова-ознаки.
-            Назвіть звук у кінці кожного з цих слів: маленький, вухатий, куцохвостий, вусатий.
3. Зупинка на станції «Звукова».
а)    Аналітико - синтетичні вправи.
-             В якій позиції знаходиться звук [й] в словах: лінійка, копійка, високий, чайка, Йосип?
б)    Артикуляційні вправи.
1. - Вимовіть звук [й]. Як він утворився в ротовій порожнині? (Середня частина язика притискується до піднебіння і створює перешкоду для струменя повітря, яке проходить через щілину між язиком і піднебінням). Який це звук? (Приголосний).
-            Назвіть букви на набірному полотні. Які звуки вони можуть позначати? (тверді і м'які). Назвіть тверді звуки, м'які. Назвіть приголосний [й]. Який він на вашу думку?
(Висновок. Звук [й] твориться так, як і інші м'які приголосні: губи розтягнуті, язик притиснутий до нижнього піднебіння, зву К твориться з голосом. Отже, звук [й] - дзвінкий, м'який І позначатиметься у звукових моделях двома рисками. Парного твердого цей звук не має).
в)     Розучування чистомовки.
- В подяку за те, що ви ві дразу виконали завдання про зайчика, сова приготувала для вас чистомовку зі звуком [й].
 Ий-ий-ий - пасічник молодий,
ай-ай-ай - привіз пасіку у гай,
ій-ій-ій - вилетів у поле рій,
ей-ей-ей - швидше лети, гей!
г)    Аналіз за звуковим складом слова гай, край, запис звукової моделі кожного слова.
4.               Станція «Спортивна». Фізхвилинка «Зайчик».
Сірий зайчик сів і жде,
 Спритно вушками пряде.
 Зимно зайчику стоять -
 Треба трішки пострибать.
Скік-скік-скік-скік -
Треба трішки пострибать.
5.              Станція «Букварія».
1)            Ознайомлення з великою і малою буквою «й», порівняння п написання з літерою и.
2)              Друкування букви «й» на екранах для зворотнього зв'язку.
3)             Робота за предметним малюнком, схемою і підписом до нього.
4)               Читання складів
за допомогою каси букв;
 за променевою таблицею;
 за букварем.
5) Читання слів у стовпчиках, складання з ними речень. Поясніть написання великої букви в словах другого стовпчика.
Знайдіть «зайве» слово. Доведіть свою думку.
-            Прочитайте односкладові, двоскладові, трискладові слова.
-            Доберіть слова за малюнками до кожної звукової моделі.
-            Виконання творчих завданнь.
 Фізхвилинка
6)              Робота над текстом.
а)    ознайомлення - читає вчитель;
б)    бесіда за змістом
-            Хто сказав «Діти, полиймо квіти!»
-            Що полив тато? А Андрій?
-            Хто полив айстри? Що сказала мама?
-             Чому вона назвала дітей золотими?
(На кожне запитання вчителя діти відшукують відповідь у тексті, щоразу перечитують речення), в) добір заголовка до тексту.
7)            Робота над багатозначністю слова. (Золоте поле, золота ложка, золоте серце).
6.            Зупинка на станції «Поетична».
-             Опрацювання вірша Варвари Гринько «Рідний край»; розвиток зв'язного мовлення.
7.            Зупинка на станція «Ігрова».
1.            Добір слів, використовуючи подані букви [й, и, ч, і, р, д - рий, рід, рій...; М,а,р,і,й,к,а - рій, рак, марка,...]
2.            Гра «Впізнай звук»
3.            V. Заключний етап
-            То якою буквою позначається звук [й]?
-            Чи сподобалася вам подорож? Чим саме?


-            Що нового навчилися?

Немає коментарів:

Дописати коментар