Ігри з навчання грамоти


1. Гра «Згадай слово»
Мета. Закріплювати вміння добирати ознаки предметів; розвивати образне мислення, уяву.
І варіант
-          Я називатиму ознаки предмета, а ви вгадайте, про який предмет іде мова.
-          Круглий, великий, гумовий, легкий.              (М’яч)
-          Темна, велика, низька, дощова.                      (Хмара)
-          Холодна, чиста, прозора, стрімка.                  (Вода, річка)
-          Блакитне, чисте, безхмарне, прозоре.             (Небо)
-          Білий, пухнастий, холодний, рипучий.          (Сніг)
-          Добра, хороша, рідна, лагідна, дорога.          (Мама)
ІІ варіант
-          Тепер давайте навпаки: я показую предмет, а ви назвіть його ознаки.
-          Яблуко. (Смачне, солодке, стигле, соковите, червоне)
-          Рукавички. (Теплі, вовняні, сині, улюблені)
-          Сукня. (Нова, чепурна, модна)
-          Квіти. (Барвисті, строкаті, червоні, великі, пишні)
-          Погода. (Сонячна, тепла, похмура, морозна)
2. Гра «Кажи навпаки»


Мета. Вправляти у доборі ознак предметів, протилежних за значенням.
- Я називаю ознаку предмета, а ви назвіть ознаку, протилежну за значенням. Наприклад: великий – маленький.
(Товстий (тонкий), чорний (білий), гарячий (холодний), порожній (повний), легкий (важкий), тощо)
3. Гра «Не помилися»
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти окремі звуки у словах.
- Я зачитую слова, а ви назвіть початковий звук і покажіть відповідну картку : приголосний - [-], голосний - [о].
Клен, верба, лелека, молоко, картопля, жук, кавун, голка, імя.
4. Гра «Десь звук заблукав»
Мета. Розвивати в учнів фонематичний слух.
Жучка будку не доїла, (л)
Їй набридло, не схотіла.
На острівець налетів ураган,
На пальмі лишився останній баран. (н)
На галявині близенько
Зуб зростає молоденький. (д)
Оберемок квітів маю
Й віник гарний приміряю. (о)
Про штраф наслухався пліток,
Аж забув придбать квіток. (и)
5. Гра «Юний шифрувальник»
Мета. Розвивати уважність, вправляти у читанні.
- Прочитай слова, уважно розставивши літери по порядку.
І
К
О
С
Л

1
2, 4
5
3
4
3
2
1
5
                                                                                                 (Колос, сокіл)
6. Гра «Стіл знахідок»
Мета. Розвивати спостережливість, вправляти у читанні.
-          У словах загубилося по одній літері. Слід поновити їх. А для цього потрібно звернутися до «столу знахідок», куди потрапляють усі загублені речі.
*ущ           сло*            с*іл     м*ст    ст*ілець      *исток
кл*бок      молото*      к*т      к*т       ми*ка         м*шина
Ш
М
И
Л
Т
І
К
У
А
Н

7. Гра «Поскладай слова»
Мета. Формувати в дітей навички правильного читання слів.
   Є добірка карток зі складами, а в кожного гравця – картка зі складом ВА. Діти по черзі прикладають свою картку до іншого складу так, аби утворилося слово, й зачитують його вголос.
ТРА
СЛО
ТА
СЛА
СЛИ
РТА
СПРА
КА
НИ
СО

8. Гра «Складаємо слово»
Мета. Розвивати кмітливість, інтерес до читання.
- Хто складе більше слів із літер: И  Т  Р  А  В  І  Л.
(літери можуть повторюватися)

9. Гра «Хто в хатиночці живе?»
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти окремі звуки у слові.
-  Для того, щоб зясувати, хто мешкає в хатці, слід виокремити
 перші звуки у назвах предметів, зображених на малюнках (або у їх назвах). Тоді й можна буде прочитати слово в цілому.
Ґудзик
Автобус
Вухо
Акула
Сир
Лампочка
Оса
Нота
10. Гра на уважність
Мета. Вчити спостерігати, розвивати уважність.
- Прочитайте зашифровані слова. Для цього в кожному горизонтальному рядку слід закреслити однакові літери.
А  В  Б  К  М  У  Р  Т  С  М  О  Т  Л  В  К  А  Р
М  И  М  П  Д  Г  Л  А  Д  В  Г  У  Л  М  К  И                                                                                       (бусол, павук)
11. Гра «Встав літери»
Мета. Вчити розмірковувати, аналізувати; виховувати інтерес до читання.
- Встав літери пропущені мерщій,
  Й слова нові знайти зумій.
СО *                  * ИТ               РА * ІО          МИ * О
В * ДА              * СЕЛ             Г * ЛКА         Н * ТКИ
К * ІТ               * АК                ЛИ * ОН        МИ * КА
С * ВА             * КУНЬ                                  Т * Н
КО * А             * УКА                                     КІЛЬ * Е
                          * ЗБУКА                                М * Ч
(мороз)              (комора)             (дім)          (лисиця)
12. Гра «Розсипалося слово»
Мета. Вчити розмірковувати; виховувати інтерес до читання.
- Хто перший прочитає слово?
К
А
Ж
Ї

О
Й
Ж
Р

Б
А
Ж
А

К
У
Ж
       (Їжак,                         йорж,                         жаба,                       жук.) 
13. Гра «Збери слова»
Мета. Розвивати кмітливість; виховувати інтерес до читання.
- З розсипаних літер складіть, зберіть 8 слів.
О
КИ
КО
КУ
НО
НИ
ТИ
ВО
НІ
КІ
       (Кіно, кити, окуні, коти, коні, ноти, вони, воно.)
14. Гра «Усунь плутанину»
Мета. Вчити спостерігати, розмірковувати; викликати бажання
самостійно займатися творчою діяльністю.
В квача грають огірки.
Ростуть на грядці малюки.
На дні плавають вовки.
На місяць виють щуки.
- Запиши речення, що в тебе вийшли.
15. Гра «Поскладайте розсипані склади»
Мета. Формувати у дітей навички правильного читання; вчити аналізувати.
По стежині що є сил
Півень з дальніх мчить лісів.
Він кричить: «Ку – ку – рі – ку!»
Ура! – мені, грибівнику!
Я назбирав козубень мій
І додому мчу мерщій.
З-під сосни озвавсь їжак:
«Розтрусив гриби ти так.
В козубці вже не гриби,
А самісінькі шматки»:
КИ – КИ – КИ – ВЕЦЬ – ОВ – ПІД – ОК
МАС – СИ – ЛИ – КРАС – НЯН
ЛЮ – РО – СИЧ – НО – БЕРЕ – КИ
ПЕНЬ – ЇЖ – ГОЛО – РЕЗНИ – КИ – КИ.
(Маслюки, сироїжки, лисички, красноголовець, вовнянки, підберезники, опеньки.)
16. Гра «Хто більше?»
Мета. Вчити думати, аналізувати; розвивати логічне мислення.
   Складаємо слова з частинок, що наведені у таблиці.
КА
СИ
ПАВ
БУ
ТО
ПАР
НА
ТОК
ВІС
ЖКА
ГОН
ПА
ВА
ЛА
МИШ
ТА
МУ
РОС
ЛО
СНІ



17. Гра «Чим торгує продавець?»
Мета. Вчити спостерігати, аналізувати; виховувати інтерес до читання.
ЗЕ
ФІНІ
ВАФ
ФРУК
ЦУ
СЛИ
КЕ
КИ
СО
ФІР
ВИ
ЛІ
ТИ
КЕРКИ


(Вафлі, зефір, сливи, цукерки, фрукти, фініки, кефір, соки.)

Добірка завдань-ігор з навчання грамоти

1. Гра «Згадай слово»
Мета. Закріплювати вміння добирати ознаки предметів; розвивати образне мислення, уяву.
              1. варіант
  • Я називатиму ознаки предмета, а ви вгадайте, про який предмет іде мова.
  • Круглий, великий, гумовий, легкий. (М'яч)
  • Темна, велика, низька, дощова. (Хмара)
  • Холодна, чиста, прозора, стрімка. (Вода, річка)
  • Блакитне, чисте, безхмарне, прозоре. (Небо)
  • Білий, пухнастий, холодний, рипучий. (Сніг)
  • Добра, хороша, рідна, лагідна, дорога. (Мама)
    1. варіант
  • Тепер давайте навпаки: я показую предмет, а ви назвіть його ознаки.
  • Яблуко. (Смачне, солодке, стигле, соковите, червоне)
  • Рукавички. ( Теплі, вовняні, сині, улюблені)
  • Сукня. (Нова, чепурна, модна)
  • Квіти. ( Барвисті, строкаті, червоні, великі, пишні)
  • Погода. (Сонячна, тепла, похмура, морозна)
  1. Гра «Кажи навпаки»
Мета: вправляти у доборі ознак предметів, протилежних за значенням.
  • Я називаю ознаку предмета, а ви назвіть ознаку, протилежну за значенням. Наприклад: великий - маленький.
(Товстий (тонкий), чорний (білий), гарячий (холодний), порожній (повний), легкий (важкий), тощо)
  1. Гра «Не помилися»
Мета: формувати в учнів уміння розрізняти окремі звуки у словах.
  • Я зачитую слова, а ви назвіть початковий звук і покажіть відповідну картку: приголосний - [-], голосний - [о].
Клен, верба, лелека, молоко, картопля, жук, кавун, голка, ім'я,
  1. Гра «Десь звук заблукав»
Мета: розвивати в учнів фонематичний слух.
Жучка будку не доїла,
Їй  набридло, не схотіла.(л)
На острівець налетів ураган,
На пальмі лишився останній баран, (н)
На галявині близенько
Зуб зростає молоденький.(д)
Оберемок квітів маю
Й віник гарний приміряю, (о)
Про штраф наслухався пліток,
Аж забув придбать квіток, (и)
5. Гра «Юний шифрувальник»
Мета: розвивати уважність, вправлятиу читанні.
- Прочитай слова, уважно розставивши літери по порядку.
1
К
0
С
Л

1
2,4
5
3
4
3
2
1
5
                                                                    (Колос, сокіл)

6. Гра «Стіл знахідок»
Мета: розвивати спостережливість, вправлятиу читанні. - У словах загубилося по одній літері. Слід поновити їх. А для цього потрібно звернутися до «столу знахідок», куди потрапляють усі загублені речі.
*ущ        сло*      с*іл      м*ст     ст*лець    *исток     кл*бок      молото*     к*т к*т      ми*ка     м*шина
Ш
М
И
Л
Т
І
К
У
А
Н

7. Гра «Поскладай слова»
Мета: формувати в дітей навички правильного читання слів. Є добірка карток зі складами, а в кожного гравця - картка зі складом ВА. Діти по черзі прикладають свою картку до іншого складу так, аби утворилося слово, й зачитують його вголос.
ТРА
СЛО
ТА
СЛА
СЛИ
РТА
СПРА
КА
НИ
СО

    1. Гра «Складаємо слово»
Мета: розвивати кмітливість, інтерес до читання.
  • Хто складе більше слів із літер: И Т Р А В І Л.
(Літери можуть повторюватися)
    1. Гра «Хто в хатиночці живе?»
Мета: формувати в учнів уміння розрізняти окремі звуки у слові.
  • Для того, щоб з'ясувати, хто мешкає в хатці, слід виокремити перші звуки у назвах предметів, зображених на малюнках (або у їх назвах).Тоді й можна буде прочитати слово в цілому.
Ґудзик
Автобус
Вухо
Акула
Сир
Лампочка
Оса
Нота

    1. Гра на уважність
Мета: вчити спостерігати, розвивати уважність.
  • Прочитайте зашифровані слова. Для цього в кожному горизонтальному рядку слід закреслити однакові літери.
АВБКМУРТСМОТЛВКАР МИМПДГЛАДВГУЛМКИ
                       (Бусол, павук)
    1. Гра «Встав літери»
Мета: вчити розмірковувати, аналізувати; виховувати інтерес до читання.
  • Встав літери пропущені мерщій, И слова нові знайти зумій.



СО*
*ИТ
РА * ІО
МИ * О
В * ДА
* СЕЛ
Г* ЛКА
Н*ТКИ
К*ІТ
* АК
ЛИ*0Н
МИ *КА
С * ВА
*КУНЬ

Т*Н
КО* А
* УКА

КІЛЬ * Е

*ЗБУКА

М' *Ч
(мороз)
(комора)
(дім)
(лисиця)

12. Гра «Розсипалося слово»
Мета: вчити розмірковувати; виховувати інтерес до читання.
  • Хто перший прочитає слово?


КАЖЇ               ОЙЖР            БАЖА           КУЖ
(їжак,                   йорж,                 жаба,                  жук)

13. Гра «Збери слова»
Мета: розвивати кмітливість; виховувати інтерес до читання.
- З розсипаних літер складіть, зберіть 8 слів.
О
КИ
КО
КУ
НО
НИ
ТИ
ВО
НІ
КІ
                      (Кіно, кити, окуні, коти, коні, ноти, вони, воно)

14. Гра «Усунь плутанину»
Мета: вчити спостерігати, розмірковувати; викликати бажання самостійно займатися творчою діяльністю.
В квача грають огірки.
Ростуть на грядці малюки.
На дні плавають вовки.
На місяць виють щуки.
  • Запиши речення, що в тебе вийшли.

  1. Гра «Поскладайте розсипані склади»
Мета: формувати у дітей навички правильного читання; вчити аналізувати.
По стежині що є сил
Півень з дальніх мчить лісів.
Він кричить : «Ку - ку - рі - ку!»
Ура! - мені, грибівнику!
Я набив козубень мій
І додому мчу мерщій.
З - під сосни озвавсь їжак:
«Розтрусив гриби ти так.
В козубці вже не гриби,
А самісінькі шматки»:
КИ-КИ-КИ-ВЕЦЬ-ВОВ-ПІД-ОК
МАС - СИ - ЛИ - КРАС - НЯН
ЛЮ - РО - СИЧ -НО- БЕРЕ –КИ
ПЕНЬ - ЇЖ - ГОЛО - РЕЗНИ - КИ - КИ.
  • Допоможіть визначити, які гриби назбирав Півник.
  • (Маслюки, сироїжки, лисички, красноголовець, вовнянки,
підберезники, опеньки)

  1. Гра «Хто більше?»
Мета: вчити думати, аналізувати; розвивати логічне мислення.
Складаємо слова з частинок, що наведені у таблиці.
КА
СИ
ПАВ
БУ
ТО
ПАР
НА
ТОК
ВІС
ЖКА
ГОН
ПА
ВА
ЛА
МИШ
ТА
МУ
РОС
ЛО
СНІ

17. Гра «Чим торгує продавець?»
Мета: вчити спостерігати, аналізувати; виховувати інтерес до читання.
ЗЕ
ФІНІ
ВАФ
ФРУК
ЦУ
СЛИ
КЕ
КИ
СО
ФІР
ВИ
ЛІ
ТИ
КЕРКИ
(Вафлі, зефір, сливи, цукерки, фрукти, фініки, кефір, соки)

Чистомовки

Мета: використовувати на уроках навчання грамоти та читання з метою виявлення у дітей вад мовлення, застосовувати для корегування правильної вимови та для вправляння у вимові вивченого звука.
Ба - ба - ба - зажурилася верба,
бі - бі - бі - сіли птахи на вербі,
бо - бо - бо - не журися, вербо,
би - би - би - будем друзями верби.
Ва - ва - ва - на лузі пасеться корова.
Ву - ву - ву - зав'язали стрічку нову.
Ви - ви - ви - заховалися від зливи.
Гуси - гуси: га - га - га,
вміють ґелґотати - ге - ге - ге.
Ду - ду - ду - виріза Дмитро дуду,
да - да - да - дзвінко грає та дуда,
ді - ді - ді - хочем грати на дуці.
Жу - жу - жу - я квітник свій покажу,
жа - жа - жа - розцвіла там пишна ружа.
Зу - зу - зу - діти різали лозу,
за - за - за - ох і довга та лоза,
зи - зи - зи - зробим кошики з лози.
Ий - ий - ий - пасічник молодий,
ай-ай-ай - привіз пасіку у гай,
ій - ій - ій - вилетів у поле рій,
ей - ей - ей - швидше лети, гей!
Ки - ки - ки -по весні розлились річки,
ка - ка - ка - любить воду качка,
ке - ке - ке - в неї пір'ячко гарненьке,
ка - ка - ка - вже настала нічка,
ки - ки - ки - і не видно качки.
Ла - ла - ла - молоко пила,
ло - ло - ло - смачненьке воно,
лі - лі - лі - діточки малі,
ли - ли - ли - молочко пили.
Ма - ма - ма - молока нема,
му -му - му - молока кому?
Мо - мо - мо - п'ємо молоко,
ми - ми - ми - п'ємо його ми.
На - на - на - Марина і Ніна,
он - он - он - Антон і Мирон,
ни - ни - ни - дружні всі вони.
На - на - на - біля хати малина,
ни - ни - ни - поруч кущик калини,
ні - ні - ні - дуже ягідки смачні.
Пі - пі - пі - пищать мишенята,
пух - пух - пух - вередують ведмежата,
ках - ках - ках - співають каченята.
Ра - ра - ра - збігла з горбочка зебра,
ру - ру - ру - високо стрибає кенгуру,
ри - ри - ри - мають білі зуби бобри.
Са - са - са - ой, дзвінка у нас коса,
су - су - су - візьмем вранці ми косу,
сі - сі - сі - вранці трави у росі.
Ті - ті - ті - у нас в домі гості,
та-та-та - господиня багата,
те - те - те - пригощай гостей.
Еф - еф - еф - вчимо букву Ф.
Фо - фо - фо - задзвенів телефон.
Фе - фе - фе - за кермом шофер.
Фа - фа - фа - у Федори сарафан.
Ха - ха - ха - задзижчала муха.
Ох-ох-ох - на пеньочку мох.
їх - іх - іх - луна веселий сміх.
Ця - ця - ця - нелегка праця,
ці - ці - ці - набрати водиці з криниці,
цю - цю - цю - смакували водицю.
Ча-ча-ча - заскавчало собача,
чу - чу - чу - лапкою било по м'ячу,
че - че - че - дуже йому боляче.
Ша - ша - ша - у кімнаті тиша,
шу-шу-шу - прибирати мушу,
ше - ше - ше - в домі буде хороше.
Ша - ша - ша - шаруділа миша,
ші - ші - ші - і не стало тиші,
шу - шу - шу - я мовчати мушу.
Ще - ще - ще - віє вітрище,

щі - щі - щі - ідуть дощі.

Немає коментарів:

Дописати коментар