Виховна робота

Тема: Бережіть здоров'я змалку. І клас.
Мета: Вчити дітей любити і поважати себе як активного маленького громадянина країни, розуміти необхідність ранкової гімнастики, особистої гігієни, спорту та здоров 'я людини, загартовування. Виховувати інтерес до здорового й активного способу життя, любов до спорту.
-                Ми з вами щасливі люди - нам даровано життя. Життя - це можливість насолоджуватись красою природи, радіти зустрічі з друзями, відчувати піклування й любов до рідних і близьких нам людей, дізнаватися щось нове про світ, що нас оточує.
Ваше життя тільки починається, і воно сповнене планами й надіями. Що ж потрібно для того, щоб ці плани здійснилися? Найперше, це - здоров'я. Добре здоров'я допоможе прожити цікаве життя, а хвороба може перешкодити здійсненню ваших мрій.
-              Які ще ознаки здоров'я ви знаєте?
(У людини міцний сон, гарний апетит, хороший настрій, у неї нічого не болить)
-            Закінчіть речення.
Коли я здоровий (здорова), то в мене...
-            Так, діти, коли ви здорові, то ви бадьорі, повні сил, у вас нічого не болить, ви ладнаєте з друзями, радуєте своїх батьків і в вас все виходить у школі.
-            А що ж потрібно робити для того, щоб бути здоровим? (Багато рухатися, гуляти на свіжому повітрі, вживати корисну
їжу, бути охайним, вчасно лягати спати, бути чемним, доброзичливим.)
-             Отже, найкращі друзі вашого здоров'я - це сонце, свіже повітря, чиста вода, правильне харчування, гігієна, фізкультура, відпочинок та гарний настрій.
Якщо хочеш буть бадьорим, І міцним, здоровим буть - Полюби тоді зарядку Та про неї не забудь!

Досить ніжитися в ліжку,
 Просипайся і вставай,
І під музику бадьору
Ти зарядку починай!
1-а дитина.
Але це ще не все,
Що здоров'я збереже.
 Особиста гігієна
 Користь кожному несе.
4-а дитина.
А це значить: умиватись,
Чистить зуби нам щодня,
Будь охайним, не боятись
 Мила, губки, гребінця!
5-а дитина.
Якщо з цим буде гаразд,
 Будеш мати вигляд - клас!
 3. Відгадування загадок.
- А зараз я хочу вам загадати кілька загадок про предмети, які вам допоможуть бути не тільки охайними, чистими, а й здоровими.
        1. Гарне я і запашне, роботяще змалку.
Люблять всі чомусь мене вдень і на світанку.
 Кажуть, я даю красу
і здоров'я, й силу, чистоту у дім несу.
Звуть мене всі ...(мило)
2.                   Я невтомна трудівниця, мені вірять люди.
Хто зі мною поведеться - той здоровий буде.
 Буде часто усміхатись білими зубами.
Мене знає вся малеча
 і бабусі, й мами.
Чистоту тримаю в домі,
справу знаю чітко.
     Вам ім'я моє знайоме, бо зубна я...{щітка).
3. Я м'якенька полотнинка,
 випрана дбайливо,
не серветка, не хустинка,
знаю своє діло
Я до щічок,
до голівки притулюсь ласкаво.
Я вберу усі краплинки
 з тіла після ванни.
Я не гість - хазяїн в домі,
 і лежати я не звик.
Вам ім'я моє знайоме,
 пригадайте, я - ...(рушник).
 4) Маю вигляд я і смак -
можеш подивитися,
 і без мене вам ніяк
 всім не обійтися.
Я - не страва, не напій,
та в роботі часто з милом,
 з щіткою дружу, моє ім'я - ...(паста)
4. Декламування віршів.
1)Є - Санітарія, є - Гігієна, З мікробами борються вони не даремно.
З ним и будете дружити - менше будете хворіти.

2) Ось - великий умивальник,славнозвіснийМийдодір,
 умивальників начальник
 і мочалок командир.
Ви всі про мене чули,
Сподіваюсь, не забули.Не люблю я всіх бруднуль,
не чупар і замазур.
3) Є ще дядечко Режим, він також знайомий всім.
Хто його дотримується - тих він поважає,
 встигнути усе зробити
І від цього не втомитись
 Їм допомагає.
 Своїм друзям кожну днину
 розписує до хвилини.
5.           Повторення режиму школяра.
-             Чому ж потрібно дотримуватись режиму дня? (Щоб усе встигати робити, добре вчитися і не стомлюватися).
-           Що включає в себе поняття «режим дня»? (Спати не менше 9 годин, лягати спати і прокидатися в один і той же час, вчасно приходити в школу, ніколи не спізнюватись, харчуватись в один і той же час, регулярно гуляти і гратися на свіжому повітрі).
-            Пригадайте, о котрій годині ви повинні лягати спати? (О 21.00 годині) Прокидатися? (О 7.00 годині) Що треба зробити, коли прокинулися? (Потрібно зробити ранкову гімнастику, вмитися, прибрати ліжечко, одягнутися, поснідати і йти в школу).
6.           Інсценізація.
А зараз вам - загадочки
про друзів вірних ваших.
 Вони завжди покращують
здоров'я моє й ваше!
А що за коні стоять на припоні?
Довгасті, голчасті, зеленої масті.
Нікого не возять, лише солі просять. (Огірки)
            Цвіте воно, мов золото, плоди на нім, як яблука. (Помідори)
              Печуть мене, і варять, і їдять, і хвалять, бо я добра.
(Картопля)
            Ліз Мартин через тин. Сам переліз, а голову на тину лишив.
(Гарбуз)
             Зозуляста і сріблиста, сорочок наділа триста.(Капуста)
            Якщо ви назвете кілька страв, які можна приготувати з цих продуктів, то до вас прийдуть гості. (Салат, борщ, гарбузова каша, картопля варена, смажена, деруни, вареники.)
Я - Морквинка соковита,
ясним сонечком зігріта.
Щоб швиденько підрости,
 споживай мене завжди!
 Часник.
Не солодкий я - гіркенький,
 може, трішечки і злий.
 Хто мене споживає,
 гой хвороби відганяє.
 Цибуля.
Хочеш зуби мать здорові,
 не хворіти грипом ти,
не забудь мене кришити
 до салатів і борщів.
Отже, діти, щоб бути здоровим треба вживати різноманітну їжу,щоб збагатити свій організм вітамінами та корисними речовинами,необхідними для нормального росту і розвитку.
7. Підсумок.
Хочеш бути здоровим, дужим? Ось що пам'ятай, мій друже: Овочі, корисна їжа, Чистота, повітря свіже, Рух, зарядка і режим Хай стануть правилом твоїм! Зрозумів я, що здоров'я Треба змалку берегти, Вітаміни споживати, Всім зарядку поважати В різну пору і завжди!
— Я надіюся, що ви всі будете дотримуватися режиму дня, особистої гігієни, правильно харчуватися і будете здорові.





Етапи
Дії вчителя й учнів
Методи та засоби реалізації
Орієнтація
-     мотивація наступної діяльності учите­лем, позитивна установка на роботу;
• орієнтація учнів щодо місця заняття, яке проводиться, у цілісному навчаль­ному курсі, розділі, темі;
-      опора на особистий досвід учнів з проблеми заняття
Актуалізація, проблематизація, інтрига, ігрова ситуація, формуван­ня пізнавального інтересу,
Цілепокладання
-     разом з учнями визначаються особи­стісно значущі цілі тієї діяльності, яку передбачено здійснити протягом уро­ку (що може дати робота учня саме на цьому уроці);
-      визначення показників досягнення поставлених цілей (які знання, уявлен­ня, способи діяльності будуть про це свідчити)
Актуалізація, проблематизація, інтрига, ігрова стиуація, формуван­ня пізнавального інтересу.
П|юсктування
-     складання плану наступної роботи;
-     обговорення плану роботи, що перед­бачається виконати
Заохочення; створення яскравих на­очно - образних уявлень; наочно - пізнавальна гра; створення ситуації успіху; пізнавальний інтерес; про­блемні ситуації.
Оріанізація ііикіншіїня
-      варіативність у виборі способів на­вчальної діяльності;
-     вибір учнями способів фіксації пояс­нення нового матеріалу (конспект, схе­ма, таблиця, план, тези тощо);
-      вибір учнями завдань та способів їх виконання під час закріплення знань, формування вмінь та вироблення на­вичок;
-      варіативність домашнього завдання (диференціація за рівними складної:іі та способами тонніш)
Заохочення; створення яскравих на­очно - образних уявлень; наочно - пізнавальна гра; створення ситуації успіху; пізнавальний інтерес; про­блемні ситуації.
Контроль та оцінювання
Залучення учнів до контролюза розвитком навчальної діяльності; участь учнів у виправленні допущених помилок,осмислення їх причини; надання учням можливості самостійно за допомогою вчителя чи інших учнів порівнювати отриманий ними результат з критеріями стандартуІ

Спонукання до пошуку альтернативних рішень; виконання творчих завдань; створення ситуації взаємодопомоги






МЕТА: Ознайомити учнів з національними символами України, виховати        патріотів рідної держави, повагу до її символів, розвивати пізнавальні інтереси.
ОБЛАДНАННЯ: карта України, символіка, прислівя.
ЕПІГРАФ:
«Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина то найкращий край»
                                                            Д.Павличко
                                                 ХІД ЗАХОДУ
1.Учні читають акровірш:
У всіх людей одна святиня;
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай,
Їм красить все їх рідний край
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини
-         Про яку святиню говорять діти
2. Повідомлення теми і мети.
Тема нашого заходу «Моя Батьківщина – Україна»
Наш захід присвячений Україні.
Україна дорога кожній людині.
Хліб, який ми споживаємо,
Земля на якій ми живемо;
Мама, яка дала нам життя…
Без усього цього жити просто неможливо. І серед найзаповітнішого є в людини Батьківщина.
Соловїна пісня
Одна батьківщина і двох не буває.
Місця, де родились,завжди святі.
Хто рідну оселю, свою забуває
Той долі не знайде в житті.
Пісня «Батьківщина»
Вчитель: Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею.
А зараз робота в групах
1 гр. Скласти усно павутинку до слова Батьківщина (найкраща, найрідніша, наймиліша, найдорожча, найсвітліша)
2гр. Скласти усно павутинку до слова «Рідний край» (тато, мама, ліс, завод, школа, стежка, пісенька)
Вчитель: Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої три символи. Що таке символ? Символ – це умовне позначення когось предмета, явища, поняття. Вистраждавши, виборовши волю Україна має тепер свої державні символи.
І зараз кожна група захистить свій символ
1 гр. Герб
                                                   Наш герб тризуб
Це воля, слава й сила.
                                                    Наш герб тризуб
                                                    Неволя нас косила
                                                    Та ми зросли, ми є,
                                                    Ми завжди будем,
                                                    Добро і пісню
                                                    Несемо ми людям
2 гр. Гімн
Слухання Державного Гімну України
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі
Для кожного села, містечка, міста-
Це клич один з мільйонів голосів
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
3гр. Наш стяг – пшениця у степах
Під голубим склепінням неба
                                                 Прапор
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави;
Синьо – жовтий прапор маєм:
Синє небо, жовте жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
Ми навіки вже – народом,
Українським в Україні.
Молодці!
Майже в усіх народів є улюблені рослини – символи: У нас це верба і калина, барвінок.
Калина – символ кохання, краси, щастя. Калиною уквітчують весільний весільний коровай, оселю, нею лікуються. Про калину складено багато пісень, легенд, приказок.

Виконання пісні: «Ой є в лісі калина»
Приказки про калину: називають діти.
Почувши слово «Україна» зразу ж уявляєш вербу над водою, тополю у полі. Верба це окраса, користь. Вона ніби позначка води на землі. Тому і копають криниці під вербою.
У вербну неділю святять вербу. Дорослі і діти хльоскають одне одного освяченими прутиками
Нея бю – верба бє
За тиждень – Великдень.
Вчитель:
Послухайте рядки з вірша
Два кольори мої, два кольори.
Оба на полотні, в душі моїй оба.
Два кольори мої, два кольори,
Червоний то любов, а чорний то журба
В народі говорять : «Дім без рушників, як сімя без дітей»
Рушники – це теж символи українського народу, старовинні обереги дому.
Вчитель: А зараз послухаємо вірші про Україну
1. В усьому світі кожен знає
Батьківщина лиш одна є
І в нас вона єдина
Це наша славна Україна

2.Вишита колоссям і калиною
Вигойдана співом соловя
Звешся веселковою Україною
Нене зачарована моя

3.Красивий, щедрий рідний край!
І мова наша солов’їна .
Люби, шануй, оберігай,
Усе, що зветься Україна!

У вас на партах лежать зафарбовки українця і українки, прошу вас їх розфарбувати.
А тепер розмістіть їх навколо карти України хороводом.
Гра «Добав слово»
На землі великій є одна країна:
Гарна й неповторна, мила… ( Україна)
І живуть тут люди добрі,
Працьовиті, і скажу до речі, ще й…(талановиті)
Землю засівають і пісні співають
На бандурі грають і вірші… (складають)
Щоб жила й раділа кожна родина,
Щоб була щаслива наша… (Батьківщина)
Діти станьмо у дружнє коло:
Ми усі одна сімя,
Неповторні ти і я!
Будемо усі дружити
В злагоді і мирі жити
Бо життя – це диво казка!
В ньому є любов і ласка!
Ми прийшли у світ, щоб жити

Й на землі добро творити!







          МАТУСЮ МОЯ ДОРОГЕНЬКА ЦЕ СВЯТО ДАРУЄМ ТОБІ!
МЕТА. Розкрити поняття слова «мама» як втілення народної мудрості, працьовитості, любові до рідного краю. Збагачувати словник дітей новими словами, образними висловами. Виховувати шанобливе ставлення до мами, бабусі, прагнення допомагати їм у повсякденних турботах, бути уважними і слухняними.
ОБЛАДНАННЯ. Квіти, виставка робіт «Дарунок для мами», подарунки мамам, грамзаписи, плакати, різнокольорові кульки, діти одягнені в українські костюми.
Учень.
День чарівний, справжнє диво.
В залі посмішок багато.
В залі людно і красиво,
Бо у нас сьогодні свято.
Учениця.
Свято сяє квіточками,
Гріє сонечко весни.
Свято це є свято мами,
В день чарівний і ясний.
Учень
Ось послухай, мамо,
Все дзвенить навколо.
Це ж весна красуня
Вже прийшла у школу
(Діти співають пісню «Ти маму нашу сьогодні привітай»).
Учениця.
Матусю, моя дорогенька,
Це свято даруєм тобі.
Яка ж бо ти ніжна, рідненька,
А очі які голубі.
Учень.
Такі голубі, ніби небо,
Мов проліска синього цвіт,
Ніколи їм плакать не треба,
Хай радість несе їм привіт.
Учень.
Радійте за нас, любі мами.
Від вас ми навчаємось жить.
І слава про вас, добра слава
Нехай, ніби пташка, по світу  летить
Учениця.
Ми вдячні за те, що бувало
Суворо дивились на нас,
Та досить схилити голівку,
Суворість проходила враз
(Діти співають пісню «Мама і я»).
Учень.
Це, мабуть, тому, що матусине серце
Від сонечка брало тепло.
Це мабуть, тому, що матусине слово,
Як маківка ніжно цвіло.
 Учениця.
Отож пригорнусь я до тебе.
Як серце моє стукотить!
І хочеться вирости швидше
І в щасті з тобою прожить.
Учениця.
Для тебе, моя дорогенька,
Віночок з барвінку сплету
Найкращий рушник – вишиванку
Під ноги тобі розстелю.
(Дівчинка співає пісню «Мене мама називає сонечком»).
Учень.
Багато зірок на небі,
І колосочків у полі,
Багато краплинок у морі
Й листячка на тополі.
Тільки сонце одне,
Й Батьківщина одна,
І матуся одна
Нас теплом зігріва.
Учениця.
На сторінках календаря
 Вісімка святкова.
І бабуся, і матуся,
Будьте завжди здорові!
Учениця.
Бабусю, моя дорогенька.
Матуся моєї матусі,
Присядь біля мене близенько,
Я ніжно отак пригорнуся.
Учень.
Накину тобі я на плечі
Хустину тепленьку пухову.
Як гарно з тобою малечі.
Бабусю, завжди будь здорова!
Учень.
Дорогих наших дівчаток
З святом ми теж вітаємо.
Учитися гарно і щастя,
Ми їм від душі бажаємо.
(Хлопчики співають пісню «Весело солдатики пісеньку ведуть»).
Учениця.
Ми старались, ми спішили,
І пісні, і танці вчили.
Вірші мамам прочитаєм,
Потанцюєм, поспіваєм.
(Хлопчики танцюють танець «Яблучко». Вони одягнені у форму моряків. Один хлопчик  - кок із великим черпаком).
1-й учень.
Милі наші матусі!
Ми вам шану складаєм
І зізнатися мусим,
Що без вас життя не має.
2-й учень.
Ви нас, рідні, зростили,
Нам життя дарували.
І безмежно любили,
Від біди захищали.
Учениця.
Тож сьогодні я хочу
Вам спасибі сказати
За недоспані ночі,
На тривоги багаті
(Діти розігрують сценки зі шкільного життя)
3-й учень.
Ми вас любимо щиро,
Любим вас, поважаєм.
Всім здоров’я і миру
І великого щастя бажаєм.
Учениця.
Глянь, Ісусику, на мене
Зроби дитя добре з мене.
Я до тебе ручки зношу
І для мами здоров’ячка прошу.
Учень.
Побажаєм вам 100 років жити.
Без горя, сліз і без журби.
Хай з вами буде щастя і здоров’я
На многі літа, на завжди.
Ігри з мамами «Впізнай впізнай свого сина», «Впізнай мамині руки».
Конкурс мам хлопчиків і дівчаток  на кращого знавця української пісні.
Діти читають молитву
Молімося Богу і Матері Божій,
(складають руки до молитви)
Клонімося низько мамі земній
(вклоняються)
А Землю й Вкраїну любімо ми дуже,
Вони в нас єдині друзі мої
( діти складають руки до молитви)
Є в мене найкраща на світі матуся
За неї Пречиста,
 До Тебе молюся,
Пошли їй не скарби
А щастя й долю,
Щоб дні минали,
Без  смутку і болю.
(діти виконують українську народну пісню «Чорнобривці»)
Всі діти цілують матерів і дарують подарунки.



Тема: Цінність і неповторність людського життя. Пізнай себе. Практична робота: «Хто я? Який я? Чого я хочу?». 4 клас.
Мета: Формувати уявлення про те, що кожна дитина— неповторна й оригінаньна особистість. Розвивати в кожного учня вміння бачити в собі особистість. Виховувати дбайливе < чпавлення до власного життя.
І. Ктап орієнтації
1. Фронтальне опитування.
Назвіть трьох найстрашніших ворогів здоров'я.
Чому діти починають палити?
Щ|о треба робити, щоб не потрапити в залежність від паління, алкоголю і наркотиків?
2.Тест «Визнач якості людини, які...
1                           в.—наближають її до шкідливих звичок;
2                            в.—віддаляють її від шкідливих звичок.
Розсудливість, слабка воля, неорганізованість,працелюбність, жага до насолод, схильність до наслідування, самовпевненість, обережність, заздрощі, жадібність,дратівливість,сила волі, стриманість.
3. Колективна робота. Складання асоціативного куща «Здоровий спосіб життя».

II. Етап визначення мети
- Читання й обговорення епіграфу до уроку:
 «Пам'ятай, життя — це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує».(Леонардо да Вінчі)
 ПІ. Етап проектування
1. Повідом­лення вчителя
2. Робота з підручником
3. Пізнай себе
4. Комплекс вправ
5. Робота в зошиті
6. Психологіч­ний практикум
7. Тест
8. Оцінки
9. Підсумок
Д/з

IV. Етап організації виконання плану діяльності
1. Слово вчителя.
- На світі немає нічого більш цінного, ніж життя і здоров'я. І треба жити так, щоб не завдавати страждань рідним і близьким .Треба завжди піклуватися про себе, адже коли людина здорова вона може здолати всі труднощі життя.
2.             Робота з підручником.
а)     Читання й обговорення статті «Цінність і неповторність людського життя»;
б)     Виконання тесту «Пізнай себе». Обговорення результатів тестування.
3.             Виконання комплексу вправ №4 (с. 74-77 підручника).
4.              Робота в зошиті.


а)     Тест «Який ти?»(с.25).
-             Усі люди різні й неповторні. Але що можуть означати ці слова? Спробуємо відповісти на це запитання. Виберіть і розфарбуйте геометричну фігуру, яка подобається вам найбільше. Прочитайте ключ до тесту на с.64.
б)      Визначення, що ж необхідно людині для її самовдосконалення (с.29).
-              Назвіть ті види діяльності, які заважають людині в її саморозвитку, а також ті, що допомагають їй.
5.             Психологічний практикум.
Візьміть набір кольорових олівців і намалюйте себе тричі. У першому автопортреті зобразіть себе таким, яким уявляєте самі. У другому—таким, яким бачать вас оточуючі. А в третьому-таким, яким би ви хотіли бути насправді.
Зверніть увагу на кольори олівців, які ви використали. Психологи стверджують, що:
синній колір указує на брак дружніх стосунків;
 зелений - на потребу в самоствердженні;
 червоний- говорить про бажання досягати успіху;
 жовтий колір використовують оптимісти або люди, які прагнуть життєвих змін.
Комусь із вас можуть не сподобатись результати тестування і психологічного практикуму. Але не треба розчаровуватись.
М.Фрунзе говорив: «Життя—це нескінченне вдосконалення. Вважати себе довершеним—означає вбити себе».
6. Тест «Моя увага».
- Цей тест дозволить визначити, з якої причини ви час від часу потрапляєте до неприємних ситуацій. Відповісти на кожне запитання «так» чи «ні».
1)              Чи можете ви згадати в деталях фільм, який дивилися кілька днів тому?
2)             Чи вмієте ви робити якусь справу й одночасно слухати те, що говорять оточуючі?
3)             Чи перевіряєте ви здачу, не відходячи від каси?
4)             Чи швидко ви знаходите в кімнаті необхідну річ?
5)             Чи дивитесь на всі боки, коли переходите вулицю?
6)             Ви легко прокидаєтеся і швидко отямлюєтеся після сну?
7)             Ви можете самостійно, без сторонньої допомоги знайти потрібний вам будинок у незнайомому місті?
8)              Чи можете ви швидко назвати дату народження ваших батьків?
9)             Чи розігрують вас друзі?
10)            Чи часто ви програєте через свою неуважність?
11)            Чи дратуєтеся ви, коли вас відривають від читання книги, перегляду телевізора?
12)            Ви знаходите на вулиці гроші?
13)              Чи здригаєтеся ви, коли вас зненацька окликають на вулиці?
14)            Чи переплутували ви людей, прийнявши одну людину за іншу?
15)              Чи можете ви, захопившись у транспорті бесідою з другом, пропустити потрібну зупинку?
Ключ до тесту:
Зарахуйте собі по 1 балу, якщо ви відповіли «так» на 1,4, 5, 6,7,8,11,12 запитання, і «ні» - на 2,3,9,10,13,14,15 запитання.
Результати:
До 4 балів — ви неуважна людина.
5-10 балів — вашої спостережливості вистачає тільки на те, щоб не забувати найважливіше для вас. А якщо справа вам здається не дуже важливою, ви цілком можете про неї забути.
Більше 10 балів—ви зібрана людина.
1.          Підсумок уроку.
- На завершення уроку хочу навести слова великого німецького поета Й.Гете: «Як можна пізнати себе? Тільки шляхом дії, але ніколи шляхом споглядання».
2.           Домашнє завдання.
Напишіть невеличке оповідання про те, як ви дбаєте про свій саморозвиток.

Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров'я. Навчися казати «Ні!».
 (4 клас)
Тема: Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на. здоров'я. Навчися казати «Ні». 4 клас.
Мета: закріпити знання учнів про те, що здоров'я найдорожчий скарб людини, засудити шкідливі звички. Формувати прагнення вести здоровий спосіб життя. Розвивати вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров 'я.
Обладнання: підручник «Основи здоров'я. 4 клас» Н.М.Бібік; посібник «Абетка здоров'я» О.Шахненко; робочий зошит «Основиздоров'я. 4 клас» Н.В.Дейтан; перфокарти; мікрофон; графопроектор.
І. Етап орієнтації
1. Перевірка домашнього завдання по темі «Особа і особистість» з використанням:
а)     стратегії «Круги Вена»
(Учні визначають спільні й відмінні риси особистості й особи)
б)    перфокарток (вибір правильної відповіді)
 1) Індивід - це окрема особа (так).
2)           Особистість - це людина, яка засвоїла досвід інших людей (так).
3)           Становлення особи триває все життя (ні).
4)             Самовдосконалення й саморозвиток триває все життя людини (так).
5)           Здоров'я дітей залежить від здоров'я батьків (так).
6)           Від батьків дітям не передаються хвороби (ні).
7)             Чи впливають умови суспільства на здоров'я окремої людини ? (так).
Взаємоперевірка (відповіді на графопроекторі)
2. Робота в групах. Складання грона.



II. Етап визначення мети
Сьогодні ми з вами будемо вчити про вплив шкідливих звичок на здоров'я та обговоримо способи застереження щодо них.
ІІІ. Етап проектування:

1. Мозкова атака
2. Кероване читання
3. Позначки
4. Мікрофон; подумай, обговори
5. Робота в зошитах
6. Міркування
7. Складання пам'ятки
8. Оцінки
9. Підсумок
Д/з

IV. Етап організації виконання плану діяльності
1.            Стратегія «Мозкова атака».
-             Які ви знаєте шкідливі звички, що шкодять здоров'ю?
2.            Робота над оповіданням В. І. Шевченка «Краплина отрути» (Абетка здоров'я, с. 132 ) за стратегією «Кероване читання».
-             Передбачення щодо змісту твору за заголовком.
Робота над І частиною
а)     Читання
Давно це було. Жили по сусідству друзі-нерозлийвода. Навчалися в одному класі, сиділи за однією партою, разом готували уроки, ганяли м'яча, купалися в річці. Росли сильними, спритними хлопцями. Влітку пасли корів, а коли підросли - працювали в колгоспі. І ось віддзвенів останній шкільний дзвінок, після веселого випускного вечора вони разом зустрічали ранок. Мріяли про майбутнє.
б)       Обговорення:
-             Що справдилося ?
в)    Передбачення:
-            Як на вашу думку, що трапиться далі ?
Робота над II частиною
а) Читання

Життя друзів склалося так, що їхні шляхи-дороги розійшлися. Іван залишився в селі, а Валерій поїхав до міста. З тих пір минуло багато років. Дитинство, юність, випускний вечір, зустріч зорі
- все то було давно. Сніг багатьох зим припорошив їхні скроні. І коли зустрілися, то ледве впізнали один одного.
Друзі міцно обнялися й знову, як і після випускного вечора, розмовляли до ранку; згадували дитинство, юність, розповідали про свої життєві шляхи.
Вже було намірилися розійтися, як їхню розмову порушив сусідський хлопчик:
-                   Діду, вчора наш змій...заплутався на вашій акації. Може дасте драбину, а я зніму його, - випалив він одним духом.
б)   Обговорення :
-          Які передбачення справдилися ?
в)   Передбачення:
-          Що буде далі ?
Робота над ІІІ частиною
а) Читання
Та гість, не чекаючи відповіді господаря, швидко заліз на и рево й скинув паперового змія. Стрибнув, обтрусив руки й тону сів.
Я бачу, ти добре лазиш по деревах, - заговорив господар. - А я брат, уже не те... - Він кинув недопалену цигарку, розтоптав  її і закашлявся. - Оця змія випила з мене все здоров'я. Правду кажуть, що одна краплина нікотину вбиває коня. Я ж курю понад с орок років. Якось підрахував, що викурив 80 - 100 тисяч цига рок. Це ж не одна краплина тієї отрути.
б) Обговорення.
в) Перед бачення.
Робота над IV частиною
а) Читання
То покинь, - здивувався гість. - Я теж колись палив. Років із тридцять п'ять мені тоді було. Пішов із старшокласниками в похід. Вони молоді. Не йдуть, а начебто біжать. А я відстаю. Не можу разом з ними йти, задихаюся, кашляю. От і покинув.
-             Я теж кілька разів пробував. Не курю тиждень, другий, а потім знову берусь за неї, прокляту. Вже дуже багато тієї отрути в мені. Не можу кинути. А здоров'я немає...
б) Обговорення :
-             Які передбачення справдилися ?
Висновок
-            Якого висновку можна дійти з розповіді «Краплина отрути»?
Фізхвилинка
3.            Опрацювання статті підручника «Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров'я »
а)    Самостійне читання з використанням стратегії «Позначки» ("+" - знав; " - не знав )
б)     Обговорення
4.               Робота над статтею «Навчися казати «Ні !»
а)     Читання кращим учнем
Завдання
-              Що потрібно робити, щоб не потрапити у полон до шкідливих звичок ?
б)     Робота за стратегіями
-             Подумай, обговори в парах, обговори в групах.
-             Мікрофон
4.             Вибіркова робота (в зошитах, с. 27)
-               Позначте червоним кольором якості людини, що наближають її до шкідливих звичок, а зеленим - ті, які віддаляють.
5.            Міркування над твердженнями
Подумай, яке твердження правильне, а яке хибне. Свої відповіді обґрунтуйте.
а)                 Тисячі людей в Україні щороку передчасно помирають від хвороб, пов'язаних з курінням.
б)                 Ті, хто не курить, мають право дихати чистим повітрям.
в)                 Курець може кинути курити будь - коли. Для цього потрібні сила волі та бажання.
г)                  Під час пасивного куріння людина одержує більше отруйних речовин, які містяться в тютюновому димі, ніж сам курець.
6. Складання пам'ятки (колективна робота)
Моє здоров'я - найголовніше!
Я можу протистояти пропозиціям щодо куріння, вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин!
Шкідливі звички мені не потрібні!
V.                                           Контрольно-оцінювальний етап
VI.                                            Заключний етап
І. Підсумок
Що нового дізналися на уроці?
Яким чином використаєте набуті знання в подальшому г. поему житті?
V ) Домашнє завдання (за вибором)
а) Підготуй розповідь, що потрібно робити, аби не потрапити в полон до шкідливих звичок.
бНамалюй плакат «Курінню - ні!»

вОбговори з батьками способи застереження вашої родини ниву тютюнового диму, вживання алкогольних напоїв.

Цінність і неповторність людського життя. Пізнай себе.
Практична робота: «Хто я?», «Який я?», «Чого я хочу?»

Тема: Цінність і неповторність людського життя. Пізнай себе. Практична робота: «Хто я? Який я? Чого я хочу?». 4 клас.
Мета: Формувати уявлення про те, що кожна дитина неповторна й оригінальна особистість. Розвивати в кожного учня вміння бачити в собі особистість. Виховувати дбайливе ставлення до власного життя.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
  1. Фронтальне опитування.
  • Назвіть трьох найстрашніших ворогів здоров'я.
  • Чому діти починають палити?
  • Що треба робити, щоб не потрапити в залежність від паління, алкоголю і наркотиків?
  1. Тест «Визнач якості людини, які...
    1. в.—наближають її до шкідливих звичок;
    2. в,—віддаляють її від шкідливих звичок.
  • Розсудливість, слабка воля, неорганізованість, працелюбність, жага до насолод, схильність до наслідування, самовпевненість, обережність, заздрощі, жадібність, дратівливість, сила волі, стриманість.
3. Колективна робота. Складання асоціативного куща «Здоровий спосіб життя».

ІІ. Етап визначення мети
  • Читання й обговорення епіграфу до уроку: «Пам'ятай, життя — це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує».(Леонардо да Вінчі)






ІІІ. Етап проектування
1. Повідомлення вчителя
2. Робота з підручником
3. Пізнай себе
4. Комплекс вправ
5. Робота в зошиті
6.Психологічний практикум
7. Тест
8. Оцінки
9. Підсумок
Д/з

IV. Етап організації виконання плану діяльності
1. Слово вчителя.
- На світі немає нічого більш цінного, ніж життя і здоров'я. І треба жити так, щоб не завдавати страждань рідним і близьким. Треба завжди піклуватися про себе, адже коли людина здорова, вона може здолати всі труднощі життя.
      1. Робота з підручником.
а) Читання й обговорення статті «Цінність і неповторність людського життя»;
б) Виконання тесту «Пізнай себе». Обговорення результатів тестування.
      1. Виконання комплексу вправ №4 (с. 74-77 підручника).
      2. Робота в зошиті.
а) Тест «Який ти?»(с.25).
  • Усі люди різні й неповторні. Але що можуть означати ці слова? Спробуємо відповісти на це запитання. Виберіть і розфарбуйте геометричну фігуру, яка подобається вам найбільше. Прочитайте ключ до тесту на с.64.
б) Визначення, що ж необхідно людині для її самовдосконалення (с.29).
  • Назвіть ті види діяльності, які заважають людині в її саморозвитку, а також ті, що допомагають їй.
    1. Психологічний практикум.
  • Візьміть набір кольорових олівців і намалюйте себе тричі. У першому автопортреті зобразіть себе таким, яким уявляєте самі. У другому—таким, яким бачать вас оточуючі. А в третьому—таким, яким би ви хотіли бути насправді.
  • Зверніть увагу на кольори олівців, які ви використали. Психологи стверджують, що:
  • синій колір указує на брак дружніх стосунків;
  • зелений - на потребу в самоствердженні;
  • червоний говорить про бажання досягати успіху;
  • жовтий колір використовують оптимісти або люди, які прагнуть життєвих змін.
Комусь із вас можуть не сподобатись результати тестування і психологічного практикуму. Але не треба розчаровуватись.
М.Фрунзе говорив: «Життя—це нескінченне вдосконалення. Вважати себе довершеним—означає вбити себе».
6. Тест «Моя увага».
- Цей тест дозволить визначити, з якої причини ви час від часу потрапляєте до неприємних ситуацій. Відповісти на кожне запитання «так» чи «ні».
  1. Чи можете ви згадати в деталях фільм, який дивилися кілька днів тому?
  2. Чи вмієте ви робити якусь справу й одночасно слухати те, що говорять оточуючі?
  3. Чи перевіряєте ви здачу, не відходячи від каси?
  4. Чи швидко ви знаходите в кімнаті необхідну річ?
  5. Чи дивитесь на всі боки, коли переходите вулицю?
  6. Ви легко прокидаєтеся і швидко отямлюєтеся після сну?
  7. Ви можете самостійно, без сторонньої допомоги знайти потрібний вам будинок у незнайомому місті?
  8. Чи можете ви швидко назвати дату народження ваших батьків?
  9. Чи розігрують вас друзі?
  10. Чи часто ви програєте через свою неуважність?
  11. Чи дратуєтеся ви, коли вас відривають від читання книги, перегляду телевізора?
  12. Ви знаходите на вулиці гроші?
  13. Чи здригаєтеся ви, коли вас зненацька окликають на вулиці?
  14. Чи переплутували ви людей, прийнявши одну людину за іншу?
  15. Чи можете ви, захопившись у транспорті бесідою з другом, пропустити потрібну зупинку?
Ключ до тесту.
Зарахуйте собі по 1 балу, якщо ви відповіли «так» на 1,4, 5, 6,7,8,11,12 запитання, і «ні» - на 2,3,9,10,13,14,15 запитання.
Результати:
До 4 балів — ви неуважна людина.
5-10 балів — вашої спостережливості вистачає тільки на те, щоб не забувати найважливіше для вас. А якщо справа вам здається не дуже важливою, ви цілком можете про неї забути.
Більше 10 балів—ви зібрана людина.
    1. Контрольно-оцінювальний етап
    2. Заключний етап
      1. Підсумок уроку.
- На завершення уроку хочу навести слова великого німецького поета Й.Гете: «Як можна пізнати себе? Тільки шляхом дії, але ніколи шляхом споглядання».
      1. Домашнє завдання.
Напишіть невеличке оповідання про те, як ви дбаєте про свій саморозвиток.
Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров'я.
Навчися казати «Ні!».
(4 клас)

Тема: Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров 'я. Навчися казати «Ні». 4 клас.
Мета: закріпити знання учнів про те, що здоров'я - найдорожчий скарб людини, засудити шкідливі звички. Формувати прагнення вести здоровий спосіб життя. Розвивати вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до свого здоров 'я.
Обладнання: підручник «Основи здоров 'я. 4 клас» Н.М.Бібік; посібник «Абетка здоров'я» О.Шахненко; робочий зошит «Основи здоров 'я. 4 клас» Н.В.Дейтан; перфокарти;мікрофон; графопроектор.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
1. Перевірка домашнього завдання по темі «Особа і особистість» з використанням:
а) стратегії «Круги Вена»
(Учні визначають спільні й відмінні риси особистості й особи)
б) перфокарток (вибір правильної відповіді) 1) Індивід - це окрема особа (так).
        1. Особистість - це людина, яка засвоїла досвід інших людей (так).
        2. Становлення особи триває все життя (ні).
        3. Самовдосконалення й саморозвиток триває все життя людини (так).
        4. Здоров'я дітей залежить від здоров'я батьків (так).
        5. Від батьків дітям не передаються хвороби (ні).
        6. Чи впливають умови суспільства на здоров'я окремої людини ? (так).
Взаємоперевірка (відповіді на графопроекторі)
2. Робота в групах. Складання грона.

II. Етап визначення мети
- Сьогодні ми з вами будемо вчити про вплив шкідливих звичок на здоров'я та обговоримо способи застереження щодо них.
ПІ. Етап проектування:
1. Мозкова атака
2. Кероване читання
3. Позначки
4. Мікрофон; подумай, обговори
5. Робота в зошитах
6. Міркування
7. Складання пам'ятки
8. Оцінки
9. Підсумок
Д/З

IV. Етап організації виконання плану діяльності
          1. Стратегія «Мозкова атака».
  • Які ви знаєте шкідливі звички, що шкодять здоров'ю?
    1. Робота над оповіданням В. І. Шевченка «Краплина отрути» (Абетка здоров'я, с. 132 ) за стратегією «Кероване читання».
  • Передбачення щодо змісту твору за заголовком.
Робота над І частиною
а) Читання
Давно це було. Жили по сусідству друзі-нерозлийвода. Навчалися в одному класі, сиділи за однією партою, разом готували уроки, ганяли м'яча, купалися в річці. Росли сильними, спритними хлопцями. Влітку пасли корів, а коли підросли - працювали в колгоспі. І ось віддзвенів останній шкільний дзвінок, після веселого випускного вечора вони разом зустрічали ранок. Мріяли про майбутнє.
б) Обговорення:
  • Що справдилося ?
в) Передбачення:
  • Як на вашу думку, що трапиться далі ?
Робота над II частиною
а) Читання
Життя друзів склалося так, що їхні шляхи-дороги розійшлися. Іван залишився в селі, а Валерій поїхав до міста. З тих пір минуло багато років. Дитинство, юність, випускний вечір, зустріч зорі - все то було давно. Сніг багатьох зим припорошив їхні скроні. І коли зустрілися, то ледве впізнали один одного.
Друзі міцно обнялися й знову, як і після випускного вечора, розмовляли до ранку; згадували дитинство, юність, розповідали про свої життєві шляхи.
Вже було намірилися розійтися, як їхню розмову порушив сусідський хлопчик:
  • Діду, вчора наш змій...заплутався на вашій акації. Може дасте драбину, а я зніму його, - випалив він одним духом.
б) Обговорення :
  • Які передбачення справдилися ?
в) Передбачення:
  • Що буде далі ?
Робота над III частиною
а) Читання
Та гість, не чекаючи відповіді господаря, швидко заліз на дерево й скинув паперового змія. Стрибнув, обтрусив руки й знову сів.
  • Я бачу, ти добре лазиш по деревах, - заговорив господар. - А я, брат, уже не те... - Він кинув недопалену цигарку, розтоптав її й закашлявся. - Оця змія випила з мене все здоров'я. Правду кажуть, що одна краплина нікотину вбиває коня. Я ж курю понад сорок років. Якось підрахував, що викурив 80 - 100 тисяч цигарок. Це ж не одна краплина тієї отрути.
б) Обговорення.
в) Передбачення.
Робота над IV частиною
а) Читання
  • То покинь, - здивувався гість. - Я теж колись палив. Років із тридцять п'ять мені тоді було. Пішов із старшокласниками в похід. Вони молоді. Не йдуть, а начебто біжать. А я відстаю. Не можу разом з ними йти, задихаюся, кашляю. От і покинув.
  • Я теж кілька разів пробував. Не курю тиждень, другий, а потім знову берусь за неї, прокляту. Вже дуже багато тієї отрути в мені. Не можу кинути. А здоров'я немає...
б) Обговорення :
  • Які передбачення справдилися ?
Висновок
  • Якого висновку можна дійти з розповіді «Краплина отрути»?
Фізхвилинка
  1. Опрацювання статті підручника «Вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров'я »
а) Самостійне читання з використанням стратегії «Позначки» ("+" - знав; "—" - не знав )
б) Обговорення
  1. Робота над статтею «Навчися казати «Ні !»
а) Читання кращим учнем
Завдання
  • Що потрібно робити, щоб не потрапити у полон до шкідливих звичок ?
б) Робота за стратегіями
  • Подумай, обговори в парах, обговори в групах.
  • Мікрофон
  1. Вибіркова робота (в зошитах, с. 27)
  • Позначте червоним кольором якості людини, що наближають її до шкідливих звичок, а зеленим - ті, які віддаляють.
  1. Міркування над твердженнями
  • Подумай, яке твердження правильне, а яке хибне. Свої відповіді обґрунтуйте.
а) Тисячі людей в Україні щороку передчасно помирають від хвороб, пов'язаних з курінням.
б) Ті, хто не курить, мають право дихати чистим повітрям.
в) Курець може кинути курити будь - шли. Для цього потрібні сила волі та бажання.
г) Під час пасивного куріння людина одержує більше отруйних речовин, які містяться в тютюновому димі, ніж сам курець.
6. Складання пам'ятки (колективна робота)
Моє здоров'я - найголовніше!
Я можу протистояти пропозиціям щодо куріння, вживання алкогольних напоїв та наркотичних речовин!
Шкідливі звички мені не потрібні!
  1. Контрольно-оцінювальний етап
  2. Заключний етап
    1. Підсумок
  • Що нового дізналися на уроці?
  • Яким чином використаєте набуті знання в подальшому своєму житті?
    1. Домашнє завдання (за вибором)
а) Підготуй розповідь, що потрібно робити, аби не потрапити у полон до шкідливих звичок.
б) Намалюй плакат «Курінню - ні!»
в) Обговори з батьками способи застереження вашої родини від впливу тютюнового диму, вживання алкогольних напоїв.

Немає коментарів:

Дописати коментар