пʼятницю, 11 листопада 2016 р.

Розвиваючі вправи


1. Гра «Казкова зима»
  1. Перед початком гри необхідно згадати послідовність зміни пір року, уточнити назви зимових місяців, а також характерні ознаки зими.
  2. Повторити матеріал теми «Птахи, які зимують».
  3. Уточнити значення слів ожеледь, снігопад, поземка, заметіль, хуртовина.
  4. «Добирайте, називайте, запам’ятовуйте» - вправа щодо добирання ознак та дієслів до іменників.
Зима (яка?) – холодна, сувора, сніжна, хуртовинна,
довга, морозна…
Сніг (який?) - …
Сніжинки (які?) - …
Лід (який?) - …
Погода (яка?) - …
День (який?) - …
Мороз (який?) - …
Сніжинки взимку (що роблять?) – падають, в’ються,
кружляють, іскряться, блищать, тануть …
Лід на сонці (що робить?) - …
Мороз (що робить?) - …
Діти взимку (що роблять?) - …
Заметіль (що робить?) - …
Хуртовина (що робить?) - …

  1. «Назвіть ласкаво» - вправа щодо утворення іменників за допомогою суфіксів.
Сніг – сніжок.
Лід - …
Зима - …
Мороз - …
Заметіль - …
Сонце - …
  1. «Скажіть навпаки» - вправа щодо добирання антонімів.
Улітку дні жаркі, а взимку – холодні.
Улітку небо світле, а взимку - …
Улітку день довгий, а взимку - …
Улітку сонце світить яскраво, а взимку - …
Навесні лід на ріці тонкий, а взимку - …
Сніг мякий, а лід - …
Одні бурульки довгі, а інші - …
  1. Добирання однокореневих слів.
Сніг – сніжок, сніжинка, сніговик, сніжний, Снігуронька …
Зима - …
Мороз  - …
Лід - …
  1. Побудова поширених речень за зразком.
Настала зима.
Настала холодна зима.
Настала холодна хуртовинна зима.
  1. «Четвертий зайвий» - вправа щодо розвитку логічного
      мислення. Необхідно знайти і назвати «зайве» слово.
Ковзани, скакалка, лижі, санки.
Ворона, голуб, горобець, ластівка.
Лисиця, вовк, ведмідь, жирафа.
  1. Вправа «До – між – після»
Який місяць перед січнем?
Який місяць після січня?
Який місяць між лютим і груднем?
11. Вивчити вірш або уривок із вірша (за бажанням дитини).
      О. С. Пушкін «Зимовий ранок», «Зимовий вечір».
      М. Ладонщиков «Зимові картинки».

Зима

Одяглися люди в шуби,
натопили тепло груби.
Білки гріються в дуплі,
миші в норах у землі.
Сплять ведмеді в теплих
                                       лігвах,
сосни в інею застигли.
І під кригою на дні
      сплять у річці окуні.
                                

А під снігом в підземеллі,
в земляній мякій постелі,
де немає світла дня,
причаїлося зерня.
Там не холодно зернинці –
спить вона, мов на перинці,
й тихо снить хороші сни
про веселі дні весни.
                         (Наталя Забіла)

                                            Два морози

Два морози йшли у ліс,
все вбирали в іній.
В того був червоний ніс,
а у цього – синій.
- Старший буде той із нас, -
каже брат до брата. –
хто людину зможе враз
до кісток пробрати!
Їде дядько в сіряку,
їде пан у шубі.
-          Вибираймо до смаку,
братику мій любий!
Посміхнувся Синій Ніс
і побіг до пана:
- Як би швидко кінь не віз,
я вже не відстану!
А Червоний Ніс згори
дивиться й сміється:
-          Крізь куниці та бобри
він і не пробється.
Ну, а з дядьком аж ніяк
я не забарюся:
під розірваний сіряк
зараз заберуся!
Синій Ніс на пана враз
налетів щодуху.
От під комір вже забравсь,
от схопив за вуха.
Пан ховає в хутро ніс,
зовсім замерзає.
А мороз під шубу вліз
і не вилізає.
І щипав, і пік як слід
пана всю дорогу.
Та й лишив біля воріт
вже напівживого.
В сніжній віхолі назад
Наш мороз понісся.
-          Чи вже впорався мій брат
З дядьком на узліссі?
А мороз – Червоний Ніс –
Теж за дядька взявся.
Дядько крекнув, з санок зліз
Та й підперезався.
Витер іній, що вже встиг
Обліпити брови,
І ступивши просто в сніг,
Став рубати дрова.
От мороз поліз в дірки,
І пече, й щипає,
Тільки дядько залюбки
Знай собі рубає.
Вже подертий сірячок
Зовсім змок від поту.
Відступив мороз на крок,
Каже: - Ну й робота!
Дядько вже сіряк скида,
Видно, вгрівся добре.
На сіряк мороз сіда,
Каже: - Ач, хоробрий!
Як залізу я в сіряк
Та укрию льодом,
Відтоді й побачиш, як
Задубієш згодом!
Склавши дрова, дроворуб
Йде до одежини.
А сіряк цупкий, як луб,
Весь – як та крижина!
І, натішившися вкрай,
Морозець радіє:
-          Шубу з льоду одягай!
Я тебе зогрію!
Каже дядько: - Не шуткуй!
Забирайся духом! –
Та й почав по сіряку
Молотить обухом.
Захрустів в Мороза бік,
Затріщали кості.
Ледве-ледве він утік,
Плачучи від злості.
Вдягся дядько та й погнав
Коника до хати.
А мороз пошкандибав
Під замет зітхати.

                                                                                                  (Наталя Забіла)
  1. Розвиток зв’язного мовлення. Скласти розповідь про зиму за
      планом.
1)      Як ви помітили настання зими?
2)      Назвіть її перші прикмети в природі.
3)      Зимові місяці.
4)      Ознаки зими.
5)      Звички звірів і птахів.
6)      Птахи, які зимують.
7)      Зимові забави та розваги.
Можна замість розповіді переказати текст.
      13. Знайомство із творами мистецтва.
          Розглянути репродукції (картини) про зиму. Наприклад:
   К. Горбатов «Старе місто. Зима», Е. Виржиковський «Початок зими.
   Торжок», І. Бродський «Зима», В. Кустодієв «Морозний день».
2. Гра «Пори року»
  1. Перед початком гри потрібно зясувати в дітей, яка зараз пора року.
  2. Уточніть знання про послідовність змін пір року.
  3. Попросіть назвати попередню для весни пору року, наступну за весною пору року.
  4. Уточніть знання весняних місяців.
  5. Розпитайте дітей, які зміни в неживій природі вони помітили.
  6. Розкажіть малятам про весняні польові роботи.
  7. Вправа «Добирайте, називайте» щодо добирання ознак і дієслів до іменників.
Весна (яка?) – рання, тепла, довгоочікувана…
Сонце (яке?) - …
День (який?) - …
Сніг навесні (який?) - …
Бурулька (яка?) - …
Сонце навесні (що робить?) – гріє, припікає, пестить,
 зігріває …
Сніг навесні (що робить?)  - чорніє, тане…
Струмки навесні (що роблять?) - …
Бурульки навесні (що роблять?) - …
  1. Вправа «Порахуйте» щодо узгодження числівників з іменниками.
Один струмок, два струмки, три струмки, чотири струмки,
 п’ять струмків.
Одна калюжа, дві калюжі…
Одна таловина…
Одна бурулька…
  1. Вправа «Назвіть ласкаво» щодо утворення іменників за допомогою суфіксів.
Струмок – струмочок, сонце - …
  1. Вправа «Один – багато» щодо вживання родового відмінка іменників множини.
Один струмок – багато струмків.
Одна калюжа – багато калюж.
Одна таловина - …
Одна бурулька - …
  1. Навчати утворювати ознаку за аналогією.
Березень – березневий.
Квітень - …
Сонце - …
Весна - …
Травень - …
Тепло - …
  1. Вправа «Скажіть навпаки» (продовжувати вчитися добирати антоніми).
Сніг узимку чистий, а навесні - …
Узимку дні холодні, а навесні - …
Узимку сонце тьмяне, а навесні - …
Узимку погода похмура, а навесні - …
  1. Зв’язне мовлення. Переказ без опори на питання.
   Сонце пригріває сильніше. Тане сніг, дзенькають каплі, біжать струмки. День стає довшим, а ніч – коротшою. На деревах бубнявіють бруньки. З’являються перші птахи. З-під снігу проростають проліски. Люди знімають шуби, одягають куртки, плащі. Настала весна.
  1. Розвиток дрібної моторики.
   Намалювати картину настання весни у своєму місті.
  1. Розвиток логічного мислення.
1)      Вправа «Буває – не буває»
Узимку зявляються таловини.
Навесні діти катаються на санках.
Навесні діти грають у сніжки.
Узимку на деревах розпускаються листочки.
2)      Відгадати загадку
Тане сніжок, квітне лужок.
День прибуває, - коли це буває? (навесні)
  1. Розвиток слухової памяті. Робота над чіткістю та виразністю мовлення. Вивчити уривок із вірша (на вибір).
Чотири пори року

Весела, гарна й кучерява
Маленька дівчинка Весна
Біжить, сміється, сіє трави,
І пісня ллється голосна.
По всіх усюдах пісня лине,
Усе пробуджує від сну,
І всі комашки, всі рослини
Вітають дівчинку Весну.
Дерева просять:
-          Весно красна,
Розкрий на гілочках бруньки!
А луки кажуть:
- Кинь-но рясно
По нашій зелені квітки!
І луки буйно зацвітають,
І свіжим листям гай шумить,
А дівчинка росте, зростає
Не щогодини, а щомить.
Це не дитя вже – подивіться
На гарну дівчину струнку!
Вона збирає полуниці
І стиглі вишні у садку.
І, світлом сонячним залита,
Слідкує, щоб усе росло…
Її тепер вже кличуть – Літо,
Хороше Літечко прийшло!
І сонце тепле, й небо синє,
І всюди праця йде на лад.
Вже запашні копиці сіна
На луках вистроїлись в ряд.
А ось веселі, загорілі
Вітають Літо малюки,
І плещуться, й здіймають хвилі
Під тихим берегом ріки.
Дні йдуть – і золота пшениця
Додолу хилить колоски.
Не дівчина вже – молодиця
Виходить в поле залюбки.
Турбот і справ у неї досить,
В роботі їй не заважай:
Це працьовита й щедра Осінь
Збирає добрий урожай.
І яблука зриває гарні.
І груші, й сливи запашні.
І буряки до цукроварні
Везуть з плантацій день при дні.
Вже над землею ходить холод,
І шлях відкрито всім вітрам.
- Беріть книжки, ідіть до школи!
Говорить Осінь школярам.
Ще й помахне пташкам привітно:
- До вирію летіти час! -
І жовте листя непомітно
З дерев зриває раз у раз.
Злітає листя. Жовтий килим
Лягає з шурхотом до ніг.
А вже на нього пухом білим
Сідає перший чистий сніг.
Вже зникла дівчина колишня,
І молодиці вже нема…
І тільки бродить в білій тиші
Бабуся лагідна – Зима.
-          Ану, - бабуся дітям каже, -
      Беріть санчата й ковзанці! –
Сама ж не сяде, не приляже,
Бо стільки справ в її руці:
Вона вкриває льодом води
Усіх ставків, озер та рік,
Під сніг ховає в полі сходи,
Щоб лютий холод їх не пік;
Велить, щоб віхоли гуділи,
Хилили все живе до сну…
І все спочине… І зраділо
Зустріне дівчинку – Весну!

                                                                                    (Наталя Забіла)
  1. Познайомити дітей із прислів’ями та приказками.
  Розповісти, що таке прислів’я, приказка, коли і для чого їх використовують. Розібрати кілька приказок про весну. Допомогти дітям їх запам’ятати.
  • Якщо у квітні  земля зопріває, отже, вчасно травень посіває. (Вийде хлібороб за околицю подивитися, що діється в полях, якими вони вийшли з-під снігу.)
  • Одна ластівка весни не робить. (Окремі ознаки, прикмети якого-небудь явища ще не свідчать про його дійсне настання, існування.)
  1. Ознайомлення із художньою літературою.
      На занятті можна прочитати й обговорити оповідання:
 «Подвійна весна» (В. Біанкі), «Бджілки на розвідках»
 (В. Берестов), «Весна» (І. Соколов-Микитов), «Чотири
 бажання» (К. Ушинський).
  1. Ознайомлення з творами живопису.
   Розглянути репродукції картин: «Березень» (І. Левітана),
«Відлига» (Ф. Васильєв).

Немає коментарів:

Дописати коментар