1.
Гра «Казкова зима»
- Перед початком гри необхідно згадати послідовність
зміни пір року, уточнити назви зимових місяців, а також характерні ознаки
зими.
- Повторити матеріал теми «Птахи, які зимують».
- Уточнити значення слів ожеледь, снігопад, поземка, заметіль, хуртовина.
- «Добирайте, називайте, запам’ятовуйте» - вправа
щодо добирання ознак та дієслів до іменників.
Зима (яка?) –
холодна, сувора, сніжна, хуртовинна,
довга, морозна…
Сніг (який?) - …
Сніжинки (які?)
- …
Лід (який?) - …
Погода (яка?) -
…
День (який?) - …
Мороз (який?) -
…
Сніжинки взимку
(що роблять?) – падають, в’ються,
кружляють,
іскряться, блищать, тануть …
Лід на сонці (що
робить?) - …
Мороз (що
робить?) - …
Діти взимку (що
роблять?) - …
Заметіль (що
робить?) - …
Хуртовина (що
робить?) - …
- «Назвіть ласкаво» - вправа щодо утворення
іменників за допомогою суфіксів.
Сніг – сніжок.
Лід - …
Зима - …
Мороз - …
Заметіль - …
Сонце - …
- «Скажіть навпаки» - вправа щодо добирання
антонімів.
Улітку дні жаркі, а взимку – холодні.
Улітку небо світле, а взимку - …
Улітку день довгий, а взимку - …
Улітку сонце світить яскраво, а взимку - …
Навесні лід на ріці тонкий, а взимку - …
Сніг м’який, а лід - …
Одні бурульки довгі, а інші - …
- Добирання однокореневих слів.
Сніг – сніжок, сніжинка, сніговик, сніжний, Снігуронька …
Зима - …
Мороз - …
Лід - …
- Побудова поширених речень за зразком.
Настала зима.
Настала холодна зима.
Настала холодна хуртовинна зима.
- «Четвертий зайвий» - вправа щодо розвитку
логічного
мислення. Необхідно знайти і назвати
«зайве» слово.
Ковзани, скакалка, лижі, санки.
Ворона, голуб, горобець, ластівка.
Лисиця, вовк, ведмідь, жирафа.
- Вправа «До – між – після»
Який місяць перед січнем?
Який місяць після січня?
Який місяць між лютим і груднем?
11. Вивчити вірш
або уривок із вірша (за бажанням дитини).
О. С. Пушкін «Зимовий ранок», «Зимовий
вечір».
М. Ладонщиков «Зимові картинки».
Зима
Одяглися
люди в шуби,
натопили
тепло груби.
Білки
гріються в дуплі,
миші
в норах у землі.
Сплять
ведмеді в теплих
лігвах,
сосни
в інею застигли.
І
під кригою на дні
сплять у річці окуні.
А під
снігом в підземеллі,
в
земляній м’якій
постелі,
де
немає світла дня,
причаїлося
зерня.
Там не
холодно зернинці –
спить
вона, мов на перинці,
й тихо
снить хороші сни
про
веселі дні весни.
(Наталя Забіла)
Два
морози
Два
морози йшли у ліс,
все
вбирали в іній.
В
того був червоний ніс,
а
у цього – синій.
-
Старший буде той із нас, -
каже
брат до брата. –
хто
людину зможе враз
до
кісток пробрати!
Їде
дядько в сіряку,
їде
пан у шубі.
-
Вибираймо до смаку,
братику
мій любий!
Посміхнувся
Синій Ніс
і
побіг до пана:
-
Як би швидко кінь не віз,
я
вже не відстану!
А
Червоний Ніс згори
дивиться
й сміється:
-
Крізь куниці та бобри
він
і не проб’ється.
Ну,
а з дядьком аж ніяк
я
не забарюся:
під
розірваний сіряк
зараз
заберуся!
Синій
Ніс на пана враз
налетів
щодуху.
От
під комір вже забравсь,
от
схопив за вуха.
Пан
ховає в хутро ніс,
зовсім
замерзає.
А
мороз під шубу вліз
і
не вилізає.
І
щипав, і пік як слід
пана
всю дорогу.
Та
й лишив біля воріт
вже
напівживого.
В
сніжній віхолі назад
Наш
мороз понісся.
-
Чи вже впорався мій брат
З
дядьком на узліссі?
А
мороз – Червоний Ніс –
Теж
за дядька взявся.
Дядько
крекнув, з санок зліз
Та
й підперезався.
Витер
іній, що вже встиг
Обліпити
брови,
І
ступивши просто в сніг,
Став
рубати дрова.
От
мороз поліз в дірки,
І
пече, й щипає,
Тільки
дядько залюбки
Знай
собі рубає.
Вже
подертий сірячок
Зовсім
змок від поту.
Відступив
мороз на крок,
Каже:
- Ну й робота!
Дядько
вже сіряк скида,
Видно,
вгрівся добре.
На
сіряк мороз сіда,
Каже:
- Ач, хоробрий!
Як
залізу я в сіряк
Та
укрию льодом,
Відтоді
й побачиш, як
Задубієш
згодом!
Склавши
дрова, дроворуб
Йде
до одежини.
А
сіряк цупкий, як луб,
Весь
– як та крижина!
І,
натішившися вкрай,
Морозець
радіє:
-
Шубу з льоду одягай!
Я
тебе зогрію!
Каже
дядько: - Не шуткуй!
Забирайся
духом! –
Та
й почав по сіряку
Молотить
обухом.
Захрустів
в Мороза бік,
Затріщали
кості.
Ледве-ледве
він утік,
Плачучи
від злості.
Вдягся
дядько та й погнав
Коника
до хати.
А
мороз пошкандибав
Під
замет зітхати.
(Наталя Забіла)
- Розвиток зв’язного мовлення. Скласти розповідь
про зиму за
планом.
1)
Як ви помітили настання зими?
2)
Назвіть її перші прикмети в природі.
3)
Зимові місяці.
4)
Ознаки зими.
5)
Звички звірів і птахів.
6)
Птахи, які зимують.
7)
Зимові забави та розваги.
Можна замість
розповіді переказати текст.
13. Знайомство із творами мистецтва.
Розглянути репродукції (картини) про
зиму. Наприклад:
К. Горбатов «Старе місто. Зима», Е.
Виржиковський «Початок зими.
Торжок», І. Бродський «Зима», В. Кустодієв
«Морозний день».
2.
Гра «Пори року»
- Перед початком гри потрібно зя’сувати в дітей, яка зараз пора року.
- Уточніть знання про послідовність змін пір
року.
- Попросіть назвати попередню для весни пору
року, наступну за весною пору року.
- Уточніть знання весняних місяців.
- Розпитайте дітей, які зміни в неживій природі
вони помітили.
- Розкажіть малятам про весняні польові роботи.
- Вправа «Добирайте, називайте» щодо добирання
ознак і дієслів до іменників.
Весна (яка?) – рання, тепла, довгоочікувана…
Сонце (яке?) - …
День (який?) - …
Сніг навесні (який?) - …
Бурулька (яка?) - …
Сонце навесні (що робить?) – гріє, припікає, пестить,
зігріває …
Сніг навесні (що робить?) -
чорніє, тане…
Струмки навесні (що роблять?) - …
Бурульки навесні (що роблять?) - …
- Вправа «Порахуйте» щодо узгодження числівників
з іменниками.
Один струмок, два струмки, три струмки, чотири струмки,
п’ять струмків.
Одна калюжа, дві калюжі…
Одна таловина…
Одна бурулька…
- Вправа «Назвіть ласкаво» щодо утворення
іменників за допомогою суфіксів.
Струмок – струмочок, сонце - …
- Вправа «Один – багато» щодо вживання родового
відмінка іменників множини.
Один струмок – багато струмків.
Одна калюжа – багато калюж.
Одна таловина - …
Одна бурулька - …
- Навчати утворювати ознаку за аналогією.
Березень – березневий.
Квітень - …
Сонце - …
Весна - …
Травень - …
Тепло - …
- Вправа «Скажіть навпаки» (продовжувати вчитися
добирати антоніми).
Сніг узимку чистий, а навесні - …
Узимку дні холодні, а навесні - …
Узимку сонце тьмяне, а навесні - …
Узимку погода похмура, а навесні - …
- Зв’язне мовлення. Переказ без опори на питання.
Сонце пригріває сильніше. Тане сніг, дзенькають
каплі, біжать струмки. День стає довшим, а ніч – коротшою. На деревах
бубнявіють бруньки. З’являються перші птахи. З-під снігу проростають проліски.
Люди знімають шуби, одягають куртки, плащі. Настала весна.
- Розвиток дрібної моторики.
Намалювати картину настання
весни у своєму місті.
- Розвиток логічного мислення.
1)
Вправа «Буває – не буває»
Узимку з’являються таловини.
Навесні діти катаються на санках.
Навесні діти грають у сніжки.
Узимку на деревах розпускаються листочки.
2)
Відгадати загадку
Тане сніжок, квітне лужок.
День прибуває, - коли це буває? (навесні)
- Розвиток слухової пам’яті. Робота над чіткістю та виразністю
мовлення. Вивчити уривок із вірша (на вибір).
Чотири пори року
Весела,
гарна й кучерява
Маленька
дівчинка Весна
Біжить,
сміється, сіє трави,
І
пісня ллється голосна.
По
всіх усюдах пісня лине,
Усе
пробуджує від сну,
І
всі комашки, всі рослини
Вітають
дівчинку Весну.
Дерева
просять:
-
Весно красна,
Розкрий
на гілочках бруньки!
А
луки кажуть:
-
Кинь-но рясно
По
нашій зелені квітки!
І
луки буйно зацвітають,
І
свіжим листям гай шумить,
А
дівчинка росте, зростає
Не
щогодини, а щомить.
Це
не дитя вже – подивіться
На
гарну дівчину струнку!
Вона
збирає полуниці
І
стиглі вишні у садку.
І,
світлом сонячним залита,
Слідкує,
щоб усе росло…
Її
тепер вже кличуть – Літо,
Хороше
Літечко прийшло!
І
сонце тепле, й небо синє,
І
всюди праця йде на лад.
Вже
запашні копиці сіна
На
луках вистроїлись в ряд.
А
ось веселі, загорілі
Вітають
Літо малюки,
І
плещуться, й здіймають хвилі
Під
тихим берегом ріки.
Дні
йдуть – і золота пшениця
Додолу
хилить колоски.
Не
дівчина вже – молодиця
Виходить
в поле залюбки.
Турбот
і справ у неї досить,
В
роботі їй не заважай:
Це
працьовита й щедра Осінь
Збирає
добрий урожай.
І
яблука зриває гарні.
І
груші, й сливи запашні.
І
буряки до цукроварні
Везуть
з плантацій день при дні.
Вже
над землею ходить холод,
І
шлях відкрито всім вітрам.
-
Беріть книжки, ідіть до школи!
Говорить
Осінь школярам.
Ще
й помахне пташкам привітно:
-
До вирію летіти час! -
І
жовте листя непомітно
З
дерев зриває раз у раз.
Злітає
листя. Жовтий килим
Лягає
з шурхотом до ніг.
А
вже на нього пухом білим
Сідає
перший чистий сніг.
Вже
зникла дівчина колишня,
І
молодиці вже нема…
І
тільки бродить в білій тиші
Бабуся
лагідна – Зима.
-
Ану, - бабуся дітям каже, -
Беріть санчата й ковзанці! –
Сама
ж не сяде, не приляже,
Бо
стільки справ в її руці:
Вона
вкриває льодом води
Усіх
ставків, озер та рік,
Під
сніг ховає в полі сходи,
Щоб
лютий холод їх не пік;
Велить,
щоб віхоли гуділи,
Хилили
все живе до сну…
І
все спочине… І зраділо
Зустріне
дівчинку – Весну!
(Наталя Забіла)
- Познайомити дітей із прислів’ями та приказками.
Розповісти, що таке прислів’я, приказка, коли
і для чого їх використовують. Розібрати кілька приказок про весну. Допомогти
дітям їх запам’ятати.
- Якщо у квітні
земля зопріває, отже, вчасно травень посіває. (Вийде хлібороб за
околицю подивитися, що діється в полях, якими вони вийшли з-під снігу.)
- Одна ластівка весни не робить. (Окремі ознаки,
прикмети якого-небудь явища ще не свідчать про його дійсне настання,
існування.)
- Ознайомлення із художньою літературою.
На занятті можна прочитати й
обговорити оповідання:
«Подвійна весна» (В. Біанкі),
«Бджілки на розвідках»
(В. Берестов), «Весна» (І.
Соколов-Микитов), «Чотири
бажання» (К. Ушинський).
- Ознайомлення з творами живопису.
Розглянути репродукції картин:
«Березень» (І. Левітана),
«Відлига» (Ф.
Васильєв).
Немає коментарів:
Дописати коментар