суботу, 27 листопада 2021 р.

Інклюзивна освіта

 Особливості навчання учнів з особливими освітніми потребами, вимоги до рівня навчальних досягнень, вмінь та навичок    

В інклюзивному навчанні контроль, перевірка і оцінка результатів навчання є невід’ємними елементами навчальновиховного процесу, без яких неможлива повноцінна взаємодія між учителем і учнем. У педагогічній літературі виділяються різні функції контролю. Так, Т. А. Ільїна вказує на три з них: контролюючу, навчальну і виховну. Контролююча функція основна, а навчальна і виховна — супровідні, хоча, на думку дослідниці, і вельми важливі.
      Ю. Б. Зотов виділяє в контролі такі функції:
1) керівництво процесом засвоєння, його корекція;
2) виховання пізнавальної мотивації і педагогічна стимуляція учнів до діяльності;
3) навчання і розвиток.
       В інших джерелах визначено більше функцій: навчальну, діагностичну, виховну, розвивальну, стимулюючу, орієнтовну, тощо.
       Погляди дослідників спільні у тому, що достатні контроль і перевірка, сприятимуть:
 • своєчасному виявленню прогалин у знаннях і вміннях учнів;
 • повторенню і систематизації матеріалу;
 • встановленню рівня готовності до засвоєння нового матеріалу;
• формуванню вміння відповідально й зосереджено працювати, користу ватися прийомами самоперевірки і самоконтролю;
• стимулювати відповідальність учнів.
      У дидактиці (так само у дидактиці спеціальної школи) контроль розглядають як засіб для виявлення рівня навчальних досягнень учнів. Складовими контролю є виявлення, вимірювання (перевірка) та оцінювання навчальних досягнень учнів.
     О б’ є к т а м и  к о н т р о л ю у процесі навчання є: знання, уміння та навички визначені навчальними програмами; навчальнопізнавальні знання та вміння; власне діяльність; емоційноціннісні риси особистості, значущі для життєдіяльності в суспільстві.
     . Основними функціями перевірки й оцінювання навчальних досягнень учнів є:
       Д і а г н о с т и ч н а, яка передбачає визначення рівня досягнень окремого учня (класу, групи), виявлення рівня готовності до засвоєння нового матеріалу, що дає вчителеві змогу певним чином планувати й викладати навчаль ний матеріал, своєчасно надавати необхідну індивідуальну допомогу; попереджати можливі утруднення.
        Н а в ч а л ь н а полягає у поліпшенні вивчення нового матеріалу, його засвоєння, відтворення, застосування, уточнення й поглиблення знань, їх систематизації, удосконалення навичок і вмінь.
       Д і а г н о с т и к о — к о р и г у ю ч а, що передбачає з’ясування причин труднощів, які виникають в конкретного учня під час навчання, виявлення прогалин у знаннях і вміннях, внесення коректив у діяльність учня і вчителя, спрямованих на усунення цих прогалин.
С т и м у л ю ю ч о — м о т и в а ц і й н а, яка покликана розвивати прагнення поліпшувати свої результати, формує позитивні мотиви навчання.
Р о з в и в а л ь н о — в и х о в н а, що полягає у формуванні вміння самостійно й зосереджено працювати, сприяє розвитку працелюбності, наполег ливості, активності, взаємодопомоги та інших якостей особистості.
     Здійснення контролю (перевірка й оцінювання) в процесі навчання в інклюзивному класі визначається такими дидактичними принципами:
 а) систематичність, зумовлена необхідністю здійснювати контроль впродовж всіх етапів навчання;
 б) всебічність, яка передбачає визначення в учнів результативності корек ції навчальнопізнавальної діяльності й власне діяльності, рівня опану вання знаннями, уміннями і навичками відповідно до навчальних цілей.
в) диференційованість та індивідуалізація, що зумовлені поліморфністю проявів порушень навчальнопізнавальної діяльності учнів з особливи ми освітніми потребами.      
       В узагальненому вигляді типи порушень структури навчальнопізнавальної діяльності учнів з особливими освітніми потребами можна представити таким чином. Порушення пов’язані з дефіцитним розвитком функції регуляції навчальнопізнавальної діяльності. Це, насамперед, стани дефіциту уваги з гіпер— чи гіпоактивностю, недорозвиненістю мотиваційної та емоційновольової сфер, розладами працездатності різного походження. Як правило, ці діти неспроможні працювати на уроці разом з усім класом, і засвоюють навчальний матеріал в процесі індивідуальної роботи, коли вчитель бере на себе функцію організації контролю їхньої діяльності.
 Контроль й оцінювання навчальних досягнень учнів в інклюзивному класі "Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: навч. курс та наук.-метод. посіб." / Т.В.Сак. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. – 168 с.- (Серія «Інклюзивна освіта»). © Канадсько-український проект «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні»,2011 / www.education-inclusive.com www.ussf.kiev.ua © Сак Т. В., 2011.
     Порушення, які є наслідком зниженого інтелектуального розвитку дітей при порівняно збереженому рівні їх научуваності. Діти можуть успішно за своювати навчальний матеріал, якщо він подається невеликими частинами, здатні користуватися допомогою, дуже чутливі до заохочення, похвали. Ці чинники значно підвищують їхню продуктивність. Ще одна група порушень навчальнопізнавальної діяльності пов’язана з недостатнім інтелектуальним розвитком, зумовленим зниженою научуваністю. Остання виявляється в особливій ригідності, негнучкості мислення, внаслідок чого діти дуже обмежено користуються допомогою, мають труднощі в оперуванні наявним у них досвідом. Ці діти засвоюють програмовий матеріал з великими труднощами. Зорієнтованість контролю навчальних досягнень на структуру порушень навчальнопізнавальної діяльності, дає можливість добирати відповідні засоби індивідуалізації, які допоможуть виявити навіть найменші досягнення кожного учня. Це може бути різна міра допомоги, застосування поелементного і поопераційного контролю, прийомів, які полегшують відтворення змісту навчального матеріалу тощо.
      О б’ є к т и в н і с т ь контролю покликана уникати суб’єктивних і помилкових оцінних суджень, які не відображають реальних досягнення учня в оволодінні знаннями. Об’єктивність контролю забезпечується такими чинниками:
• чітке визначення конкретних і загальних цілей оволодіння учнем змі том навчального предмета;
• визначення конкретних цілей корекції навчальнопізнавальної діяльності та власне діяльності учня;
 • обґрунтоване виділення об’єктів контролю (перевірка й оцінювання).
       В інклюзивному навчанні доречним буде застосування таких видів контр лю: попередній, поточний, тематичний, підсумковий.
      П о п е р е д н і й  к о н т р о л ь проводиться з діагностичною метою перед вивченням навчального предмета. Він дає змогу визначити готовність кон кретного учня до оволодіння предметним змістом, виявити рівень сформованості навчальнопізнавальних умінь та особливості діяльності. Вчитель в індивідуальному навчальному плані на основі одержаних результатів планує роботу з коригування опорних знань, умінь і навичок, їх цілеспрямоване повторення і систематизацію.
   П о т о ч н и й к о н т р о л ь здійснюється на всіх етапах вивчення учнем змісту поурочної теми. Він виконує навчальну, діагностикокоригуючу, заохочувальну та стимулюючу функції. Навчальна функція полягає у визначенні рівнів розуміння і первинного оволодіння змістом поурочної теми, встановлення зв’язків між її елементами.

Загальна характеристика рівнів навчальних досягнень учнів:
Перший рівень — початковий. Учень з допомогою вчителя фрагментарно, неточно відтворює окремі елементи, ознаки об’єкта вивчення; з допомогою вчителя виконує окремі дії, прості завдання. Ставлення до навчання байдуже чи слабковиразне позитивне. Потребує контролю, допомоги та стимулюван ня з боку вчителя.
Другий рівень — середній. Учень відтворює до половини обсягу навчального матеріалу. Матеріал розуміє. Здатний за зразком застосувати набуті знання, виконати окремі дії, прості завдання, відтворити (переказати) спосіб вико нання завдання. Ставлення до навчання позитивне, але недостатньо виразне, дійове і стале. Потребує контролю, допомоги та стимулювання діяльності за ситуацією.
Третій рівень — достатній. Учень відтворює більшу частину навчального матеріалу. Матеріал розуміє, може виокремити головне і другорядне, частко во чи за допомогою вчителя пояснити. Здатний застосувати знання в аналогічних умовах. Виконує дії та завдання в аналогічних умовах. Достатньо стале зацікавлене ставлення до навчання. Потребує допомоги в окремих випадках.
Четвертий рівень — високий. Учень відтворює матеріал, визначений на вчальною програмою. Матеріал розуміє, може виокремити головне і другорядне, пояснити. Застосовує знання, вміння й навички в аналогічних та від носно нових умовах. Здатний самостійно і правильно виконувати дії, аналогічні та відносно нові завдання. Здатний пояснити використаний спосіб виконання завдання та застосувати для розв’язання іншого. Стале, виразнопозитивне ставлення до навчання.

ЛЕГКА РОЗУМОВА ВІДСТАЛІСТЬ

Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: українська мова
Довгострокова мета:
- відповідати повним реченням на запитання за змістом прослуханого та прочитаного (хто? що? де? коли? та ін.);
- висловлювати емоційне ставлення до описаних подій (за допомогою вчителя);
- з допомогою вчителя розпізнавати та відтворювати розповідну, питальну, окличну та спонукальну інтонації.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Писати і читати вивчені рядкові та прописні букви (під контролем асистента). Визначати речення в усному та писемному мовленні, знаходити межі речень у тексті. Формувати практичні мовленнєві навички письма на основі доступних відомостей про речення як таке, що виражає закінчену думку.

Жовтень
Списувати друкований текст по складах і цілими словами. Спільно з учителем перевіряти правильність написання слів шляхом орфографічного промовляння.

Листопад
Писати під диктовку склади, слова. За допомогою асистента складати текст (усно) за серіями сюжетних малюнків.

Грудень
Писати під диктовку короткі речення. Читати написане речення. Відповідати повним реченням на запитання за змістом (хто? що? де? коли? та ін.).


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести





Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: математика
Довгострокова мета:
- визначати десятковий склад числа;
- виконувати дії додавання та віднімання в межах 20 без переходу через розряд;
- розвивати навички розвязувати прості задачі;
- формувати вміння креслити геометричні фігури;


Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Розвивати вміння додавати і віднімати в межах 10.

Жовтень
Формувати поняття про числовий ряд 1-20. Місце числа в числовому ряді.

Листопад
Формувати вміння креслити квадрат, прямокутник. Розвивати навички розвязувати прості задачі.

Грудень
Розвивати вміння додавати і віднімати в межах 20; навички розвязувати прості задачі.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести
















Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: літературне читання
Довгострокова мета:
- удосконалювати лексичну сторону мовлення учениці;
- формувати уміння сприймати, розуміти, аналізувати різні види літературних і навчальних текстів;
- розвивати зв’язне мовлення учнів, формування умінь створювати власні висловлювання за змістом прочитаного (прослуханого);
- розвивати навички правильного читання по складах.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Формувати навички читання по складах прості (з двох засвоєних складових структур) слова та короткі (два-три слова) речення.

Жовтень
Розвивати уміння будувати короткі звязні висловлювання (за допомогою вчителя, з опорою на слова, словосполучення, предметні малюнки).

Листопад
Брати участь в інсценуванні діалогів (1-2 короткі репліки) на близькі теми, в межах знайомого мовленнєвого матеріалу (за допомогою асистента).

Грудень
З допомогою асистента переказує просту казку за ілюстраціями та запитаннями.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести











Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: природознавство
Довгострокова мета:
- розвивати позитивне ставлення до природи і праці людей;
- формувати бережливе ставлення до об’єктів та предметів навколишнього середовища;
- виховувати працелюбність, любов та повагу до природи і людей праці.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Формувати елементи аналітичного мислення на основі визначення зв’язків між діяльністю Сонця та змінами у природі.

Жовтень
Розширювати уявлення про властивості води.
Розвивати мислення на основі узагальнення та класифікації станів води у природі.

Листопад
Розвивати увагу на основі спостереження за рухом повітря. Формувати елементи аналітичного мислення на основі визначення зв’язків між діяльністю сонця та температурою повітря.

Грудень
Розвивати тактильні відчуття на основі визначення властивостей каміння, глини, піску.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести













Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: основи здоровя
Довгострокова мета:
- формувати уявлення і поняття про здоров’я людини та його ознаки, мотивації щодо дбайливого ставлення до власного здоров’я;
- розвивати знання, уміння, навички безпеки життєдіяльності на основі знань про правила особистої гігієни, режиму дня, раціонального харчування, рухової активності та загартовування організму;
- удосконалювати позитивні якостей особистості (співчуття, доброзичливості, охайності, дисциплінованості, обережності, уважності, спостережливості та ін.).

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Формувати уявлення про шлункові інфекції та глисні хвороби.
Розвивати пам’ять на основі запам’ятовування правил запобігання інфекціям.

Жовтень
Збагачувати словник новими словами - назвами складових частин продуктів харчування (поживні речовини, вітаміни) та назвами традиційних українських страв.

Листопад
Формувати звичку правильної постави на основі знань про правильне виконання фізичних вправ.

Грудень
Формувати навички культури спілкування з дорослими та товаришами.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести










Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: я у світі
Довгострокова мета:
- формувати уявлення про соціальні норми, традиції українського народу, культурні поведінки;
- формувати практичні уміння і навички поведінки у природі і соціальному середовищі;
- розвивати навички взаємодії у сім’ї, колективі, суспільстві шляхом активного спілкування із соціальним оточенням.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Виховувати позитивне ставлення до членів своєї родини, відповідального ставлення до виконання своїх обов'язків у сім'ї. Формувати уявлення про працю і відпочинок у сім’ї.

Жовтень
Формувати здатність встановлювати зв’язок між засобами для прибирання кімнати та їх функціями («Що потрібно, щоб підмести підлогу?»); («Для чого потрібний віник?)».

Листопад
Мати уявлення про різні професії людей. Пояснювати що має робити людина певної професії.

Грудень
Формувати уявлення про людей, приміщення і предмети в шкільному оточенні. Формувати навички поведінки в школі та її приміщеннях.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести









Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: трудове навчання
Довгострокова мета:
- удосконалювати навички поетапного виконання  трудового завдання;
опанувати знання про предмет праці – матеріали (пластилін, глина, папір та картон, природні, текстильні матеріали та ін.);
- формувати поняття про чистоту та порядок на робочому місці.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Мати уявлення про види ліплення ( площинне, об'ємне). Виготовляти вироби за зразками, за наслідуванням, під керівництвом асистента.

Жовтень
Знати властивості природного матеріалу, називає їх. Визначати матеріали для виготовлення виробів  за зразком ти виготовлювати його.

Листопад
Називати трудові операції (розмічання, різання, змазування клеєм). Виготовляти лічильний матеріал під керівництвом асистента.

Грудень
Називати засоби праці  при роботі з папером і картоном. Виготовляти ялинкові прикраси із паперу і картону за зразком, під керівництвом асистента.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести










Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: образотворче мистецтво
Довгострокова мета:
- формувати знання про спосіб передачі найпростішої плановості образу (більш близькі предмети зображуються нижче, дальні – вище, близькі предмети зображуються крупніше дальніх, хоч і рівних за розміром);
- удосконалювати знання про назви нескладних відтінків кольорів;
- формувати уміння намічати послідовність побудови малюнка.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Удосконалювати уявлення про форму, забарвлення предметів, розмір, будову складових частин, їх просторові відношення.

Жовтень
Розвивати уміння виконувати малюнок у певній послідовності, правильно розміщувати, передавати розмір, форму, пропорції і колір предметів.

Листопад
Формувати уявлення про виражальні можливості кольору для передавання «настрою» і «стану» зображуваного пейзажу.

Грудень
Формувати уявлень про кольорову гармонію і відповідність кольорової гами.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести












Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: музичне мистецтво
Довгострокова мета:
сприяти розвитку образного мислення, уяви, загальних та музичних здібностей учениці;
- формувати здатність до різних видів активної музично-творчої діяльності, опанування елементарними практичних вмінь та навичок;
- формувати універсальні (духовні, моральні, громадянські, естетичні) якості творчої особистості;
- виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Розвивати довільну увагу, пам’ять та мислення на основі вивчення основних властивостей музики.

Жовтень
Мати уявлення про танцювальність як особливість музики, не обов’язково призначеної для танців;
називати музичні твори, що звучали у класі та їх авторів (за допомогою асистента).

Листопад
Мати уявлення про пісенність, танцювальність і маршовість в українській народній музиці. Розрізнювати  пісенну, танцювальну і маршову музику (за допомогою асистента).

Грудень
Намагатися розуміти, щоб записати мову треба знати алфавіт, а щоб записати музику – ноти (за допомогою асистента).


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести







Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: українська мова
Довгострокова мета:
– аналізувати слова за звуко-буквеним складом (з допомогою вчителя);
– конструювати словосполучення та речення з уживанням іменників, прикметників, дієслів і прийменників (без визначення поняття) за зразком, із запропонованих слів, за малюнками, за демонстрацією дій;
– знати будову тексту (зачин, основна частина, заключна), визначати його частини (за необхідності – з допомогою вчителя);
– знаходити в тексті слова, що відповідають на запитання хто? що? яке? яка? що робить? що роблять?;
– писати під диктування двоскладові слова, прості речення;
– упорядковувати деформовані речення та нескладні тексти (з допомогою вчителя).

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Січень
Формувати практичні мовленнєві навички письма на основі доступних відомостей про речення як таке, що виражає закінчену думку. Мати уявлення про частини мови. Складати розповідь за малюнком.

Лютий
Писати під диктування склади, слова. Формувати знання про роль іменників у реченні. За зразком розрізнювати рід іменників, змінювання їх за числами.

Березень
Розвивати вміння робити звуко-буквений аналіз слів. Формувати знання про роль прикметника у реченні. За зразком визначати рід і число прикметника.

Квітень
Формувати знання про роль дієслова у реченні. Розвивати вміння встановлювати зв’язки дієслова з іменником у реченні. За зразком вміти розпізнавати часові форми дієслова.

Травень
Писати під диктування прості речення. Читати написане речення. Розвивати вміння складати речення з уживанням іменників, прикметників, дієслів і прийменників (без визначення поняття) за зразком.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести
Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: математика
Довгострокова мета:
- відтворювати ряд чисел, доповнювати числовий ряд, починаючи з будь-якого числа в межах 20;
- виконувати дії додавання та віднімання в межах 20 без переходу через розряд;
- розвивати навички розв’язувати прості задачі;
- формувати вміння креслити геометричні фігури;

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Січень
Розвивати вміння креслити квадрат, прямокутник. Розвивати навички розв’язувати прості задачі. Формувати вміння називати числа у прямому і зворотному напрямі в межах 20.

Лютий
Розвивати вміння додавати в межах 20 без переходу через розряд; навички розв’язувати прості задачі. За допомогою асистента вміти знаходити іншу сторону прямокутника.

Березень
Розвивати вміння віднімати в межах 20 без переходу через розряд. Формувати вміння писати на слух числа, збільшення або зменшення на 1 у межах 20.

Квітень
Формувати знання про міри вартості. Вміння диференціювати монети 1 к, 2 к, 5 к, 10 к за розміром і вартістю. Брати участь у сюжетно-рольових іграх.

Травень
Розвивати вміння відтворювати ряд чисел в межах 20. Розвивати навички розв’язувати прості задачі.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести




Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: літературне читання
Довгострокова мета:
- удосконалювати лексичну сторону мовлення учениці;
- правильно, свідомо, повільно читати вголос цілими словами (окремі важкі слова по складах) з дотриманням пауз;
з допомогою асистента орієнтуватися у структурі тексту: зачин (початок), основна частина, кінцівка;
- з допомогою вчителя визначати тему твору;
- називати персонажів твору, розповідати про їхні вчинки (за питаннями вчителя);
- читати напам’ять до 3-х віршів (залежно від можливостей).

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Січень
Встановлювати логічні зв’язки після прослуханого твору за ілюстраціями. Розвивати навички читання по складах прості (з двох засвоєних складових структур) слова.

Лютий
Вміти розповісти вірш напам’ять. Розвивати навички читання по складах. Формувати вміння розрізнювати авторів та назв їхніх творів за ілюстраціями.

Березень
Формування уміння уповільнювати та прискорювати темп читання. Розвивати уміння аналізувати й узагальнювати, визначати спільне, схоже та відмінне у предметах, подіях, явищах за прочитаним.

Квітень
Розвивати вміння читати вголос цілими словами. Виховувати культури спілкування під час колективного обговорення прочитаних творів.

Травень
Розвивати навички повільного читання вголос цілими словами. Удосконалювати вміння переказувати зміст прочитаного за питаннями вчителя, за визначеною послідовністю (спочатку..., потім..., після цього..., наприкінці...)


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: природознавство
Довгострокова мета:
- удосконалювати правила здорового способу життя;
- розвивати знання про органи рослин;
- розподіляти рослини на дерева, кущі, трави, листяні та хвойні;
- розподіляти тварин на свійських та диких, звірів, птахів, комах, риб;
- удосконалювати навички поведінки у лісі, з тваринами, охорони рослин та тварин.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Січень
Формувати вміння розрізнювати дерева, трави,
на малюнку визначати корінь, стовбур, гілки, листя дерева. Розвивати аналітичне сприймання зовнішнього вигляду тварин, що вивчаються.

Лютий
Формувати понять про умови існування, звички, живлення вивчених тварин. Розвивати наочно-дійове мислення в процесі класифікації тварин на звірів, птахів, комах, риб, плазунів, на домашніх та диких.

Березень
Формувати знання про значення бактерій у природі і для людини. Мати уявлення про значимість Червоної книги України.

Квітень
Розвивати знання про систему органів тіла людини та їх значення для життя людини.

Травень
Розширювати  уявлення про дослідження природи влітку. Розвивати мислення шляхом встановлення причинно-наслідкових зв’язків між температурою і змінами у живій природі.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести






Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: основи здоровя
Довгострокова мета:
- формувати уявлення і поняття про здоров’я людини та його ознаки, мотивації щодо дбайливого ставлення до власного здоров’я;
- розвивати знання, уміння, навички безпеки життєдіяльності на основі знань про правила особистої гігієни, режиму дня, раціонального харчування, рухової активності та загартовування організму;
- удосконалювати позитивні якостей особистості (співчуття, доброзичливості, охайності, дисциплінованості, обережності, уважності, спостережливості та ін.).

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Формувати уявлення про шлункові інфекції та глисні хвороби.
Розвивати пам’ять на основі запам’ятовування правил запобігання інфекціям.

Жовтень
Збагачувати словник новими словами - назвами складових частин продуктів харчування (поживні речовини, вітаміни) та назвами традиційних українських страв.

Листопад
Формувати звичку правильної постави на основі знань про правильне виконання фізичних вправ.

Грудень
Формувати навички культури спілкування з дорослими та товаришами.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести










Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: я у світі
Довгострокова мета:
- формувати уявлення про соціальні норми, традиції українського народу, культурні поведінки;
- формувати практичні уміння і навички поведінки у природі і соціальному середовищі;
- розвивати навички взаємодії у сім’ї, колективі, суспільстві шляхом активного спілкування із соціальним оточенням.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Виховувати позитивне ставлення до членів своєї родини, відповідального ставлення до виконання своїх обов'язків у сім'ї. Формувати уявлення про працю і відпочинок у сім’ї.

Жовтень
Формувати здатність встановлювати зв’язок між засобами для прибирання кімнати та їх функціями («Що потрібно, щоб підмести підлогу?»); («Для чого потрібний віник?)».

Листопад
Мати уявлення про різні професії людей. Пояснювати що має робити людина певної професії.

Грудень
Формувати уявлення про людей, приміщення і предмети в шкільному оточенні. Формувати навички поведінки в школі та її приміщеннях.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести









Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: трудове навчання
Довгострокова мета:
- удосконалювати навички поетапного виконання  трудового завдання;
опанувати знання про предмет праці – матеріали (пластилін, глина, папір та картон, природні, текстильні матеріали та ін.);
- формувати поняття про чистоту та порядок на робочому місці.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Мати уявлення про види ліплення ( площинне, об'ємне). Виготовляти вироби за зразками, за наслідуванням, під керівництвом асистента.

Жовтень
Знати властивості природного матеріалу, називає їх. Визначати матеріали для виготовлення виробів  за зразком ти виготовлювати його.

Листопад
Називати трудові операції (розмічання, різання, змазування клеєм). Виготовляти лічильний матеріал під керівництвом асистента.

Грудень
Називати засоби праці  при роботі з папером і картоном. Виготовляти ялинкові прикраси із паперу і картону за зразком, під керівництвом асистента.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести











Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: образотворче мистецтво
Довгострокова мета:
- формувати знання про спосіб передачі найпростішої плановості образу (більш близькі предмети зображуються нижче, дальні – вище, близькі предмети зображуються крупніше дальніх, хоч і рівних за розміром);
- удосконалювати знання про назви нескладних відтінків кольорів;
- формувати уміння намічати послідовність побудови малюнка.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Удосконалювати уявлення про форму, забарвлення предметів, розмір, будову складових частин, їх просторові відношення.

Жовтень
Розвивати уміння виконувати малюнок у певній послідовності, правильно розміщувати, передавати розмір, форму, пропорції і колір предметів.

Листопад
Формувати уявлення про виражальні можливості кольору для передавання «настрою» і «стану» зображуваного пейзажу.

Грудень
Формувати уявлень про кольорову гармонію і відповідність кольорової гами.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести












Індивідуальна навчальна програма
Навчальний предмет: музичне мистецтво
Довгострокова мета:
сприяти розвитку образного мислення, уяви, загальних та музичних здібностей учениці;
- формувати здатність до різних видів активної музично-творчої діяльності, опанування елементарними практичних вмінь та навичок;
- формувати універсальні (духовні, моральні, громадянські, естетичні) якості творчої особистості;
- виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва.

Короткострокові завдання
Методи оцінювання.
Дата і прогрес.
Вересень
Розвивати довільну увагу, пам’ять та мислення на основі вивчення основних властивостей музики.

Жовтень
Мати уявлення про танцювальність як особливість музики, не обов’язково призначеної для танців;
називати музичні твори, що звучали у класі та їх авторів (за допомогою асистента).

Листопад
Мати уявлення про пісенність, танцювальність і маршовість в українській народній музиці. Розрізнювати  пісенну, танцювальну і маршову музику (за допомогою асистента).

Грудень
Намагатися розуміти, щоб записати мову треба знати алфавіт, а щоб записати музику – ноти (за допомогою асистента).


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести


Навчальний предмет: українська мова
Довгострокова мета:
– аналізувати слова за звуко-буквеним складом (з допомогою вчителя);
– конструювати словосполучення та речення з уживанням іменників, прикметників, дієслів і прийменників (без визначення поняття) за зразком, із запропонованих слів, за малюнками, за демонстрацією дій;
– знати будову тексту (зачин, основна частина, заключна), визначати його частини (за необхідності – з допомогою вчителя);
– знаходити в тексті слова, що відповідають на запитання хто? що? яке? яка? що робить? що роблять?;
– писати під диктування двоскладові слова, прості речення;
– упорядковувати деформовані речення та нескладні тексти (з допомогою вчителя).

Короткострокова мета
Методи оцінювання

Січень
Формувати практичні мовленнєві навички письма на основі доступних відомостей про речення як таке, що виражає закінчену думку. Мати уявлення про частини мови. Складати розповідь за малюнком.

Лютий
Писати під диктування склади, слова. Формувати знання про роль іменників у реченні. За зразком розрізнювати рід іменників, змінювання їх за числами.

Березень
Розвивати вміння робити звуко-буквений аналіз слів. Формувати знання про роль прикметника у реченні. За зразком визначати рід і число прикметника.

Квітень
Формувати знання про роль дієслова у реченні. Розвивати вміння встановлювати зв’язки дієслова з іменником у реченні. За зразком вміти розпізнавати часові форми дієслова.

Травень
Писати під диктування прості речення. Читати написане речення. Розвивати вміння складати речення з уживанням іменників, прикметників, дієслів і прийменників (без визначення поняття) за зразком.

Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.
Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести
Навчальний предмет: математика
Довгострокова мета:
- відтворювати ряд чисел, доповнювати числовий ряд, починаючи з будь-якого числа в межах 20;
- виконувати дії додавання та віднімання в межах 20 без переходу через розряд;
- розвивати навички розв’язувати прості задачі;
- формувати вміння креслити геометричні фігури;

Короткострокова мета
Методи оцінювання

Січень
Розвивати вміння креслити квадрат, прямокутник. Розвивати навички розв’язувати прості задачі. Формувати вміння називати числа у прямому і зворотному напрямі в межах 20.

Лютий
Розвивати вміння додавати в межах 20 без переходу через розряд; навички розв’язувати прості задачі. За допомогою асистента вміти знаходити іншу сторону прямокутника.

Березень
Розвивати вміння віднімати в межах 20 без переходу через розряд. Формувати вміння писати на слух числа, збільшення або зменшення на 1 у межах 20.

Квітень
Формувати знання про міри вартості. Вміння диференціювати монети 1 к, 2 к, 5 к, 10 к за розміром і вартістю. Брати участь у сюжетно-рольових іграх.

Травень
Розвивати вміння відтворювати ряд чисел в межах 20. Розвивати навички розв’язувати прості задачі.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести





Навчальний предмет: літературне читання
Довгострокова мета:
- удосконалювати лексичну сторону мовлення учениці;
- правильно, свідомо, повільно читати вголос цілими словами (окремі важкі слова по складах) з дотриманням пауз;
з допомогою асистента орієнтуватися у структурі тексту: зачин (початок), основна частина, кінцівка;
- з допомогою вчителя визначати тему твору;
- називати персонажів твору, розповідати про їхні вчинки (за питаннями вчителя);
- читати напам’ять до 3-х віршів (залежно від можливостей).

Короткострокова мета
Методи оцінювання

Січень
Встановлювати логічні зв’язки після прослуханого твору за ілюстраціями. Розвивати навички читання по складах прості (з двох засвоєних складових структур) слова.

Лютий
Вміти розповісти вірш напам’ять. Розвивати навички читання по складах. Формувати вміння розрізнювати авторів та назв їхніх творів за ілюстраціями.

Березень
Формування уміння уповільнювати та прискорювати темп читання. Розвивати уміння аналізувати й узагальнювати, визначати спільне, схоже та відмінне у предметах, подіях, явищах за прочитаним.

Квітень
Розвивати вміння читати вголос цілими словами. Виховувати культури спілкування під час колективного обговорення прочитаних творів.

Травень
Розвивати навички повільного читання вголос цілими словами. Удосконалювати вміння переказувати зміст прочитаного за питаннями вчителя, за визначеною послідовністю (спочатку..., потім..., після цього..., наприкінці...)


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження

Навчальний предмет: природознавство
Довгострокова мета:
- удосконалювати правила здорового способу життя;
- розвивати знання про органи рослин;
- розподіляти рослини на дерева, кущі, трави, листяні та хвойні;
- розподіляти тварин на свійських та диких, звірів, птахів, комах, риб;
- удосконалювати навички поведінки у лісі, з тваринами, охорони рослин та тварин.

Короткострокова мета
Методи оцінювання

Січень
Формувати вміння розрізнювати дерева, трави,
на малюнку визначати корінь, стовбур, гілки, листя дерева. Розвивати аналітичне сприймання зовнішнього вигляду тварин, що вивчаються.

Лютий
Формувати понять про умови існування, звички, живлення вивчених тварин. Розвивати наочно-дійове мислення в процесі класифікації тварин на звірів, птахів, комах, риб, плазунів, на домашніх та диких.

Березень
Формувати знання про значення бактерій у природі і для людини. Мати уявлення про значимість Червоної книги України.

Квітень
Розвивати знання про систему органів тіла людини та їх значення для життя людини.

Травень
Розширювати  уявлення про дослідження природи влітку. Розвивати мислення шляхом встановлення причинно-наслідкових зв’язків між температурою і змінами у живій природі.


Умовні позначення:
О – учень оволодів умінням, досяг визначеної мети.
СП – спостерігається суттєвий прогрес.
НП – спостерігається незначний прогрес.
ПН – прогресу в досягненні конкретної мети немає.

Методи оцінювання
Зразки робіт
Спостереження
Контрольні аркуші
Тестові завдання
Стандартні тести

Немає коментарів:

Дописати коментар