вівторок, 21 лютого 2017 р.

ІГРИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ ЯК ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Серед різноманітних засобів формування особистості, що широко обговорюється у вітчизняній та зарубіжній науково-мето- личній літературі, важливе місце належить урокам читання. їх різноманітний вплив на естетичне вихо­вання дітей набуває дедалі ширшого визнання в те­орії та практиці школи.
Важливою передумовою успішного навчання молодших школярів є зацікавленість. Взагалі, проблема зацікавленості — це проблема всієї педа­гогіки. Тому завдання естетичного виховання на уроках читання пов'язується з комплексним розвитком морально-естетичних відчуттів дітей, їхніх творчих здібностей.
Відомо, основні шляхи підвищення ефективності навчання і виховання — взаємодія процесів розвитку мислення дитини та формування в неї знань та навичок. Основним методом навчання молодших школярів є практичний метод. Він дає змогу дітям глибше усвідомити навчальний матеріал.
Навчання молодшого школяра має бути цікавим, радісним, але водночас повинно забезпечувати глибоке засвоєння навчального матеріалу.
Завдання вчителя початкових класів не лише навчати, а й пробудити в дітей емоційне задоволення, радість від отриманих знань і до самого процесу їх засвоєння. Отже, таке ставлення і є складовою естетичного виховання. В реалізації цього завдання особливої уваги заслуговує ігрова діяльність.
Використання ігор на уроках читання сприяє позитивному ставленню до навчання, потребує від дитини кмітливості, уваги, вчить витримки, виробляє вміння швидко орієнтуватись і знаходити правильне рішення.
Колективні ігри згуртовують дітей, сприяють формуванню дружних взаємин між ними. В цих іграх дітям необхідно узгоджувати свої дії з діями інших учасників гри, дотримуватись правил, бути справедливими до товаришів. Багато ігор на уроках читання містять елементи змагальності. У них хтось виграє, а хтось програє. Такі ситуації допомагають учителеві формувати в учнів справедливе ставлення і до власних успіхів, і до тих, хто програв.
На уроках читання постає багато естетичних, моральних й етичних проблем. Успішно вирішити їх можна за умови добре спланованого уроку.
Пам'ятаючи, що емоційне самопочуття дитини залежить значною мірою від позитивної атмосфери у класі, вчителеві слід творити її доброзичливим ставленням до всіх учнів, урахуванням їхніх індивідуальних особливостей, тактовним звертанням, вмотивованістю своїх оцінних суджень.
Проведення ігор з дітьми і вміле керівництво ними на уроках читання потребує великої майстерності від учителя. Перед проведенням ігор необхідно доступно викласти сюжет, розподілити ролі, поставити перед дітьми пізнавальне завдання, підготувати необхідне обладнання тощо. У грі має брати участь кожен учень класу. А якщо здійснює ігрову діяльність частина учнів, то всі інші мають виконувати роль контролерів, суддів, коментаторів тощо.
Пояснюючи правила гри, слід домагатися, щоб діти самостійно відчували її значення, виявляли ініціативу, керувалися попередніми поясненнями вчителя, не чекаючи додаткових вказівок. Багато важить тут і темп ігрової діяльності. Якщо він надто швидкий, учні не встигають поміркувати, тому дають неправильні відповіді. Однак й уповільнений темп шкодить, бо знижує інтерес школярів, не відповідає їхній природній рухливості.
Щоб та сама гра не набридла, через певний час треба вносити у неї деякі зміни, ускладнювати завдання, враховуючи засвоєний матеріал, індивіду­альні особливості молодших школярів. У більшості ігор на уроках читання потрібно вносити елементи змагальності, що також підвищує пізнавальну ак­тивність дітей у процесі навчання. Для проведення змагань учитель в таблиці на дошці зірочками позначає активну роботу команд протягом уроку. Якщо активність та інтерес дітей будь-якої команди слабне (наприклад, якщо в одній команді менше зірочок, ніж у другій), учитель має запитати такого учня з цієї команди, який відповість правильно і отримає за відповідь зірочку. Наприкінці уроку вчитель разом з дітьми, підраховуючи підсумки змагання, звертає увагу на дружну роботу учасників команд, що сприяє формуванню почуття колективізму. Необхідно поставитись із великим тактом до тих дітей, які припустились помилок. (Вчитель може сказати дитині, що вона ще не стала "капітаном" у грі, але якщо старанно вчитиметься, то обов'язково ним стане). Помилки учнів треба аналізувати не в ході гри, а по закінченні, для того, щоб не порушити враження від її ходу. До розбору помилок необхідно обов'язково залучати слабших учнів.
Під час використання на уроках читання ігрового методу навчання доцільно дотримуватись таких вимог:
   ігрове завдання за змістом має збігатись з навчальним (ігровою є тільки форма його постановки);
    зміст гри має бути посильним для кожної дитини;
  дидактичний матеріал за способом виготовлення і використання повинен бути простим;
   правила гри — прості і чітко сформульовані;
   гра буде цікавою, якшо в ній беруть участь усі діти;
   підсумок гри — чіткий, справедливий;
    роль ігрового матеріалу доцільно знижувати, якщо діти оволоділи основними способами навчальної діяльності і сформували стійкий пізнавальний інтерес до неї.
Таким чином, використання ігор на уроках читання стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмета. Готуючись до проведення ігор, учитель має продумати:
1.      Які читацькі вміння і навички формувати в дітей.
2.      Які виховні завдання реалізовувати.
3.      Який матеріал краще використати для гри.
4. Як за мінімально короткий час ознайомити дітей з правилами гри.
5.      Час проведення гри.
6.      Організацію гри (змагання між окремими дітьми, командами класу, активна участь усіх дітей).
7.      Зміну правил гри з метою активізації всіх дітей.
8.Підбиття підсумків гри.
Пропоную добірку ігор, які доцільно проводити на уроках читання в 2 класі чотирирічної початкової школи.
Будь найуважніший?
На дошці прикріплюються 6 пронумерованих карток, на яких зображено героїв казок (оповідань). Учитель зачитує фрагменти з цих казок (оповідань), а діти піднімають табличку із цифрою, яка відповідає нумерації казки (оповідання). Той, хто правильно відповів, отримує бал.
Я кращий знавець прислів'їв?
Гра може мати декілька варіантів.
1варіант. Ведучий починає говорити будь- яке прислів'я. Наприклад : "Землю красить сонце..." Учасник гри продовжує : "... а людину праця". Той, хто правильно продовжить прислів'я, отримує бал. Виграє той, хто набере найбільшу кількість балів.
    2варіант. Обом командам дано завдання пригадати якнайбільше прислів'їв до своєї теми. Наприклад, першій команді треба назвати прислів'я до теми " Праця", другій — до теми "Зима".
    3варіант. Скласти прислів'я з цих слів :
1.   Дерево, на, як, дивись, родить, а, людину, на, як, робить. (На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить).
2.  Дружись, добрим, з, стережись, а, лихих. (З до­брим дружись, а лихих стережись).
3.    Лисиця, служила, доки, вовкові, не, кожуха, позбулась. (Служила лисиця вовкові, доки кожуха не позбулась).
4.    Гроші, за, розуму, купиш, не. (За гроші розуму не купиш).
5.    Приятеля, знайти, ніж, легше, зберегти. (При­ятеля легше знайти, ніж зберегти).
6.   Осла, коня, не, з, буде. (З осла коня не буде).
Лото
На окремих картонних аркушах записується прізвище письменника та його твори, тобто той фактичний матеріал, який діти мають засвоїти. На одному аркуші подано прізвище, ім'я та по батькові письменника, на другому — назва його твору, на третьому — фрагмент з цього твору. Завдання для дітей: вибрати із загальної кількості карток ті, які стосуються одного й того ж автора.
Хто кращий знавець віршів?
На столі лежать картки, на яких написано вірші з пропущеними словами. Дітям потрібно вгадати вірш, вставити пропущені слова, назвати автора.
Лісовий кошик
Вчитель приносить до класу кошик, у якому знаходяться різні лісові дари: гриби, горіхи, суниці тощо. Але ці дари незвичайні, бо в кожному з них містяться творчі завдання, наприклад: у грибочках — загадки, у горіхах — фрагменти з казок, які діти мають вгадати, у суницях — прислів'я з пропущеними словами. Ці прислів'я діти мають прочитати, вставити пропущені слова, пояснити значення.
Рекомендовані тексти загадок.

1.     Без рук, без сокири, а зроблена хатина. (Гніздо).
2.     Прилетіли гості, сіли на помості,
без сокири, без лопати поробили гості хати.
3.     Бідовий хлопчина в теплій сірячині
по дворах стрибає, крихти підбирає. (Горобець).
4.     Удень спить, а як ніч прийде, на вогонь летить.
5.     У хатах прозорих всі вони живуть,
можеш ти їх бачити, та не можеш чуть. (Риби).
6.     Не кінь, не пес, їсть дрова, а не овес. (Піч).

Рекомендовані фрагменти казок.
1.  Була собі коза. У неї було семеро козенят. Зробила вона собі хатину в лісі. Кожного дня ходила ко­за в ліс по їжу. Сама піде, а діткам накаже замкнути хатинку і нікому дверей не відчиняти. ("Вовк та козенята").
2.  ...От уже лисичка йде до журавля в гостину. А журавель наварив такої-то смачної страви: узяв і м'яса, й картопельки, й бурячків — усього-усього, накришив дрібненько, склав у глечик з вузькою шийкою та й каже:
   Призволяйся, любо приятелько, не соромся! ("Лисиця й Журавель").
3. ...От біжить мишка, влізла в ту рукавичку, та й каже:
  Тут я буду жити! ("Рукавичка").
4.     З одного берега йде до річки білий цапок, а з другого берега підходить чорний цапок. І той хоче через річку перебратись, і другий. А через річку кладка. Така вузенька, що тільки один може перейти, а двом тісно. ("Про двох цапків").
5.... От мати прийшла до берега та й кличе:
   Івасику-Телесику, приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їстоньки, питоньки. ("Івасик-Телесик").
6.Зустрілись вовк і собака. Собака питає:
   Чим ти, брате, живеш?
Вовк:
    Коли й голодую, а коли що натраплю де або вночі м'яса дістану. ("Вовк та собака").
Рекомендовані тексти прислів'їв.
1.        Де господар добре... (робить).там і поле щедро... (родить).
2.      Калиною милуються, як ... (цвіте), а дитиною — як... (росте).
3.      Осінь іде — ... (дощі) за собою веде.
4.      На чорній землі білий ... (хліб) родить.
5.      Квітень землю ... (квітчає), з вирію ... (пташок) стрічає.
6.      Де багато ... (пташок), там немає комашок.




Назвіть загадки
На дошці висять картки із зображенням предметів, наприклад: сонце, ялинка, кицька, півник, мишка, годинник, гриб тощо. Дітям пропонується пригадати загадки про ці предмети. За кожну загадку учень отримує фішку. Виграє той, хто набере найбільше фішок.
Плутанина
Вчитель читає дітям казку, але в ній вжито імена героїв з інших казок. Діти мають вгадати назву казки та її героїв, а також вказати, з яких казок інші герої.
Актори

У грі беруть участь дві команди. Учні з першої команди інсценують фрагмент казки. Учні з другої команди мають вгадати казку і назвати її героїв.

Немає коментарів:

Дописати коментар